صنعت تولید تخم مرغ به بخش خصوصی واگذار شد

صنعت تولید تخم مرغ به بخش خصوصی واگذار شد
بعد از پیگیری اتحادیه مرغ میهن برای بازیابی تنظیم بازار و صادرات صنعت تخم‌مرغ، بعد از گذشت دو سال، دوباره این سهم به بخش خصوصی واگذار شد.
بعد از بحرانی که در سال 87 به‌دلیل ورود آنفلوآنزای مرغی در صنعت مرغداری کشور رخ داد، به یک باره قیمت تخم‌مرغ را بالا برد با حمایت‌های دولت و انگیزه‌های مرغداران ناشی از سود مناسب تولید این محصول و میزان تولید تخم‌مرغ بالا رفت به‌طوری که در سال 90 بر اساس اعلام رضا ترکاشوند، معاون سابق دفتر امور پرورش و بهبود تولیدات طیور و زنبور عسل وزارت جهاد کشاورزى، میزان تولید تخم‌مرغ از این سال دوباره به وضعیت مناسبی رسید که علاوه بر تأمین بازار، برای جلوگیری از ضرر و زیان مرغداران باید بخشی از آن را نیز صادر می‌شد.
در ابتدای امر، برای بر هم نخوردن تنظیم بازار داخلی، سقفی برای صادرات در نظر گرفته شد، اما امروز با داشتن 200 هزار تن مازاد تولید، صادرات تخم‌مرغ به کشورهای همسایه نظیر افغانستان و عراق نیز چاره را از درد قیمتی تولیدکنندگان این محصول دوا نمی‌کند.
بر اساس اعلام ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره انجمن مرغ تخم‌گذار استان تهران از 200 هزار تن مازاد تولید، تنها 50 هزار تن صادر می‌شود و 150 هزار تن تخم‌مرغ مازاد باعث کاهش قیمت این محصول به کمتر از هزینه تمام‌شده شده است.
بنا بر این گزارش، وضعیت آشفته بازار مصرف کشور عراق نیز بر مشکلات مرغداران اضافه کرده است که ناآرامی‌های این کشور باعث کاهش واردات تخم‌مرغ ایران شده است.
پیشنهاد افزایش 20 درصدی نرخ تخم‌مرغ به ستاد تنظیم بازار
دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار ایران در این می‌گوید: صنعت تخم‌مرغ کشور با داشتن سالانه چهارهزار و 500 میلیارد تومان گردش مالی، در سال‌های گذشته به‌درستی نتوانسته‌از عهده تنظیم بازار این محصول برآید، به‌طوری که در یک سال قیمت تخم مرغ بالا و باعث نارضایتی مصرف‌کننده می‌شود و در سال‌های اخیر شاهد فروش این محصول به کمتر از نرخ کارشناسی وزارت جهادکشاورزی هستیم.
فرزاد طلاکش می‌افزاید: قیمت فروش هر کیلوگرم تخم‌مرغ تا دوهزار و 600 تومان کاهش یافته که برای جبران هزینه‌های تولید باید قیمت این محصول تا چهارهزار و 800 تومان افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد افزایش 20 درصد قیمت تخم‌مرغ برای حمایت از تولید پایدار به ستاد تنظیم بازار ارائه شد.
گفتنی است، به دلیل فراهم‌آوری بازارهای صادراتی مشکلات مرغداران هنوز پابرجا است و مانند کشور همسایه ترکیه نتوانسته‌ایم مقاصد صادراتی مناسبی را به ست آوریم.
بر اساس تصمیم جدید دولت، واگذاری تنظیم بازار و صادرات تخم‌مرغ به اتحادیه مرغ میهن واگذار شد و این اتحادیه از ابتدای مردادماه این وظیفه را به طور رسمی بر عهده گرفته است. گذشت زمان بهترین داور برای بررسی مشکلات زیر ساختی صادراتی است و باید نشست و دید که بخش خصوصی توان تنظیم این بازار پروتئینی بزرگ را دارد یا خیر.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com