صدور مجوز 2 میلیون قطعه جوجه‎ریزی در بیرجند

صدور مجوز 2 میلیون قطعه جوجه‎ریزی در بیرجند
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند گفت: از آغاز سال جاری تاکنون کارشناسان این شبکه بر یک ‎میلیون و 958 هزار قطعه جوجه‎ریزی در واحدهای پرورشی این شهرستان نظارت بهداشتی داشتند.
عباس نیک‎پور اظهار کرد: برای صدور مجوز بهداشتی جوجه‎ریزی باید حداقل‎های بهداشتی رعایت شود که از جمله آن تخلیه و ضدعفونی سالن برای از بین بردن اجرام بیماری‎زا، رعایت حداقل فاصله استاندارد جوجه‎ریزی براساس تلفات سالن در دوره قبل و سایر موارد بهداشتی دیگر است.
وی تصریح کرد: کارشناسان دامپزشکی بیرجند از آغاز سال جاری تاکنون بر یک‎ میلیون و 958 هزار قطعه جوجه‎ریزی در واحدهای پرورشی این شهرستان نظارت بهداشتی داشتند.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند با بیان اینکه این تعداد جوجه‎ریزی در سطح مرغداری‎های پروانه‎دار این شهرستان انجام شده است، یادآور شد: بخشی از طیور حاصل از پرورش این تعداد جوجه یک‌روزه برای کشتار، روانه کشتارگاه‎های سطح بیرجند شده و بخش مازاد نیز برای مصرف به استان‎های همجوار مانند سیستان و بلوچستان صادر شده است.
نیک‌پور ادامه داد: در راستای جلوگیری از انتشار آلودگی‏‌ها به سایر مرغداری‎های اطراف و جلوگیری از آلودگی‎های زیست محیطی باید هنگام جوجه‎ریزی مرغداری دارای چاه دفن لاشه باشد.
وی تاکید کرد: پیشگیری بسیار کم هزینه‎تر و موثرتر از درمان است و چه بسا عدم رعایت اصول ساده و کم‌هزینه بهداشتی سبب انتشار بیماری‎ها و آلوده‎سازی مرغداری‎های اطراف با هزینه‎های غیرقابل جبران شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بیرجند همچنین بر رعایت اصول واکسیناسیون براساس برنامه پیشنهادی سازمان دامپزشکی تاکید کرد و افزود: رعایت اصول بهداشتی در طول دوره پرورش سبب کاهش هزینه‎های پرورش، رونق صنعت مرغداری استان و عدم به خطر افتادن سرمایه مرغداری‏‌های مجاور می‌شود.
نیک‌پور اضافه کرد: مرغدارانی که اقدام به دفن لاشه نمی‎کنند و به دور کردن لاشه از مرغداری و پراکندگی آن در محیط  اقدام می‎کنند سبب اشاعه بیماری‎های دامی و بیماری‎های مشترک بین انسان و دام در منطقه و آلودگی‎های زیست محیطی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: زمانی صنعت مرغداری رو به رشد و توجیه‎پذیر از لحاظ اقتصادی است که با همکاری تولیدکنندگان بیماری‎ها را در منطقه به حداقل برسانیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com