صادرات مرغ گلستان ۴۰ درصد افزایش یافت

صادرات مرغ گلستان ۴۰ درصد افزایش یافت
معاون امور هماهنگی و اقتصادی استاندار گلستان گفت: صادرات مرغ گلستان ۴۰ درصد افزایش یافت.
علی مرگدری در همایش روز جهانی غذا و دارو که ظهر شنبه در دانشگاه علوم پزشکی گلستان برگزار شد، با اشاره به صادرات مرغ از استان گفت: امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد صادرات مرغ داشتیم ولی یک مصاحبه نا به جا صادرات مرغ را در کشور ما مختل کرد.
وی افزود: هنگامی که بحث صادرات مرغ مطرح شد یکی از استان های مورد نظر کشور برای صادرات گلستان بود ولی در مقایسه با استاندارد های بین المللی از سه کشتارگاه ما برای صادرات مرغ ۱۴ اشکال گرفته شد که باید بتوانیم واحدهای خود را با استاندارد های جهانی منطبق کنیم.
وی با بیان این که با اجرای لایحه خروج از رکود ۳ درصد منابع بانک ها در اختیار بخش تولید قرار می گیرد، اظهار کرد: این تسهیلات ارزان قیمت و با بازپرداخت طولانی است و مشمول صنایع کوچک و متوسط است که در نیمه دوم سال ۹۴ و نیمه ابتدای سال ۹۵ این پرداخت تسهیلات انجام می شود.
وی با بیان این که تولید کنندگان و سرمایه گذاران استان باید از این فرصت استفاده کنند، گفت: لایحه خروج از رکود در سال ۹۳ تقدیم مجلس شد و پس از ۹ ماه رای اعتماد گرفت و هم اکنون دولت اجرای این لایحه را مبتنی بر انضباط اقتصادی در دستور کار خود قرار داده است.
مرگدری با اشاره به پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی گفت: در راستای اجرای بند ل تبصره ۱۱ تسهیلات ارزان قیمت به بخش کشاورزی نیز توسط دولت پرداخت می شود و بانک ها موظف هستند ۲۵ درصد منابع خود را به پرداخت این تسهیلات اختصاص دهند.
معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری گلستان با اشاره به روز جهانی غذا و اهمیت آن گفت: سازمان فائو در ۷۰ سال قبل تاسیس شد که هدف از آن برقراری ارتباط بین تولیدات کشاورزی و جلوگیری  ازنابودی محیط زیست و کاهش فقر و گرسنگی بود.
وی با بیان این که مقوله غذا به سه مولفه بسیار اساسی وابسته است، گفت: امنیت غذایی مساله مهمی است که در دنیای امروز به هنوان یک ابزار سیاسی هم مورد استفاده قرار می گیرد و رهبر معظم انقلاب نیز در سال ۹۲ در بحث اقتصاد مقاومتی به این مقوله نیز تاکید فراوان داشتند.
مرگدری افزود: در دسترس بودن مواد غذایی و سلامت بودن این محصولات نیز از جمله مهم ترین موضوعات بحث غذا است و در این مدت عملکرد دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه مناسب بوده است.
تولیدات غذایی ما دانش بنیان نشده است
معاون امور هماهنگی و اقتصادی استانداری گلستان با بیان این که هنوز تولیدات غذایی ما دانش بنیان نشده است، گفت: ما در حال گذر از تولیدات سنتی به نیمه صنعتی هستیم و تا زمانی که به تولید بازرگانی برسیم فاصله زیادی داریم.
وی تصریح کرد: خیلی از برندهای امروز استان ما در صنایع غذایی ۲۵ سال قبل تنها واحدهای کوچکی بودند ولی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.
مرگدری با اشاره به آلودگی خاک و آب در کشور ما گفت: باید بتوانیم به یک تفاهم مشترک در حوزه کشاورزی، صنعت و محیط زیست برسیم تا بتوانیم محصولات خود را در بحث کیفی و کمی ارتقا دهیم.
مرگدری با بیان پرداخت یارانه دولت برای تولید محصولات کشاورزی گفت: برای ارتقای کمی و کیفی محصولات غذایی نیاز به تکنولوژی نوین داریم و این تکنولوژی ها در همه زمینه های تولید، بسته بندی، فرآوری، ترانزیت و کیفیت محصولات لحاظ شود که در نهایت می تواند به اشتغال بیشتر و ارزش افزوده منجر شود.
وی تصریح کرد: دولت باید فضا و شرایط را برای فعالیت صنایع فراهم کند و لازم است ابتدا نهادهای تولید کنندگان و دولت به یک درک و فهم مشترک از مشکلات برسند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com