صادرات مرغ و تخم مرغ به روسیه نهایی شد

صادرات مرغ و تخم مرغ به روسیه نهایی شد
رئیس سازمان دامپزشکی کشور از نهایی شدن مراحل صادرات مرغ و تخم مرغ به روسیه خبر داد و گفت: در حال حاضر منتظر تائید کشور روسیه هستیم تا صادرات را آغاز کنیم.  
 به گزارش خبرنگار ITPNews، مهدی خلج روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار، اظهار داشت: برای صادرات فرآورده های دامی در چند مرحله هیئت های کارشناسی روسی به ایران سفر کردند و پس از بازدید از چندین واحد تولیدی و کشتارگاهی در نهایت دو کشتارگاه و یک مرکز تولید تخم مرغ نطفه دار مورد تایید آنان قرار گرفت.  
رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: یکی از مشکلات مطرح شده در بحث صادرات محصولات دامی به روسیه وجود باقیمانده فلزات سنگین در تعدادی از این محصولات بود که با پیگیری های انجام شده مشخص شد مربوط به برخی از خوراک های مصرفی می باشد که این مشکل نیز تا حد زیادی مرتفع شده است .
وی افزود: اکنون زمان آن است که تجار و بازرگانان ایران و روسیه وارد مذاکره شده و هر محصولی را که مورد تقاضای طرف روسی است به سازمان دامپزشکی ایران اعلام کنند تا مراحل تایید آن توسط این سازمان طی شود.
خلج هم چنین درباره آخرین وضعیت بیماری های مشترک دامی که در کشور شیوع پیدا کرده اند؛ گفت: برخی بیماری ها در دام هیچ گونه نشانه و علائمی ندارد و خسارات چندانی به دام وارد نمی کنند اما برای جامعه انسانی به شدت خطرناک هستند از جمله این بیماری ها تب کریمه کنگو می باشد ، با بروز این بیماری در کشور سازمان دامپزشکی با تمام توان برای حفظ سلامت جامعه به عنوان اولین سنگر در تامین سلامت اقدامات لازم را انجام داد.
وی ادامه داد: بر خلاف آن چه در اکثر رسانه ها کشور بزرگ نمایی شد این بیماری در بسیاری از کشورها وجود داشته و چه بسا جان افراد زیادی از ابتلایان را در این کشورها گرفته است به طور مثال درسال 2014، 976نفر در ترکیه به تب کریمه کنگو مبتلا شدند که از این تعداد 44 نفر جان خود را از دست دادند، هم چنین در کشور عمان 16 نفر در اثر ابتلا به این بیماری از بین رفته اند، در همین سال در ایران از 43 مورد ابتلا تنها 7 نفر از آنها جان سپرده اند.
خلج تصریح کرد: پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام نیازمند اقدامات مشترک بین سازمان دامپزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حضور موثر رسانه ها و همکاری مردم است.
رئیس سازمان دامپزشکی هم چنین در خصوص شیوع آنفلوآنزای مرغی و اقدامات این سازمان گفت: پس از دریافت و تایید گزارش وجود  آنفولانزای مرغی در یکی از روستاهای استان مازندران در جمعیت طیور بومی این استان، سازمان دامپزشکی به سرعت وارد عمل شد و ضمن انجام اقدامات لازم برای پیشگیری، شیوع این بیماری در کشور را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد.
خلج افزود: از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان دامپزشکی قبل از ورود این بیماری به کشور 33 هزار نمونه گیری از 1400 واحد روستایی و صنعتی طیور و 91 هزار مورد آزمایش بود، همچنین اعلام آماده باش به تمامی ادارات دامپزشکی در سراسر کشور از دیگر اقداما این سازمان بوده است.
وی ادامه داد:  به محض مشاهده آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مازندران پایش های لازم برای شناسایی و نمونه برداری از واحدهای پرورشی  انجام شد و پس از پاکسازی گزارش نهایی پاک شدن ایران از این بیماری به سازمان جهانی بهداشت دام اعلام شد.
رئیس سازمان دامپزشکی درخصوص وضعیت بیماری بروسلوز در کشور بیان داشت: در گذشته به دلیل وجود کادر اختصاصی و مجرب، مبارزه با این بیماری در یکی از بهترین حالات خود بود، اما امروز به دلیل کم کاری ها در سال های اخیر شیوع این بیماری افزایش یافته است که کنترل آن نیازمند مشارکت دستگاه های مختلف با سازمان دامپزشکی کشور است.
وی تصریح کرد: در اواخر سال 87 واکسیناسیون بیماری بروسلوز دچار اختلال شد و تا سال 1390 به حداقل ممکن رسید، در سال 92 با همت سازمان دامپزشکی مجددا برنامه ی واکسیناسیون با شدت و سختگیری انجام شد به گونهای که در 4 ماهه امسال 17 میلیون و 104 هزار واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت انجام شد که 34 درصد نسبت به همین بازده زمانی در سال 93 افزایش داشته است.
رئیس سازمان دامپزشکی اظهار کرد: برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک وضعیت بهداشتی کشتارگاه ها بسیار اهمیت داشته به همین دلیل سازمان دامپزشکی از حدود 380 کشتارگاه سنتی در کشور با تعطیلی تعدادی از آنها این کشتارگاه ها را  به 304 واحد رسانده است، هم چنین 74 کشتارگاه صنعتی دام در کشور فعال بوده و 48 کشتارگاه دیگر نیز در حال تاسیس می باشد.
خلج افزود: در برخی استان ها هم چون تهران، البرز، گیلان، سیستان و بلوچستان، زنجان و قم 95 درصد از کشتارهای سنتی بسته و یا تبدیل به کشتارهای صنعتی شده و سازمان به دنبال این است که با فراهم کردن شرایط لازم ، باقی کشتارگاه های سنتی را نیز به کشتارگاههای صنعتی با تجهیزات مورد تایید سازمان دامپزشکی تبدیل کند یا اینکه با توجه به شرایط و نیاز منطقه به تدریج تعطیل شوند.
رئیس سازمان دامپزشکی در پایان گفت: یکی از امکاناتی که برای جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک در کشتارگاه ها مورد توجه سازمان دامپزشکی است داشتن پیش سردخانه های مجهز می باشد تا دام کشتار را 24 ساعت قبل از رسیدن به دست مصرف کننده در آن ها نگهداری کنند که در این راستا تاکنون 120 کشتارگاه به این پیش سردخانه ها مجهز شده اند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com