صادر کنندگان گوشت مرغ در انتظار احقاق حق خود ! ( قسمت دوم و پایانی )

صادر کنندگان گوشت مرغ در انتظار احقاق حق خود ! ( قسمت دوم و پایانی )

تا چند روز دیگر به نقطه ای می رسیم که معاونت امور دام وزارت جهادکشاورزی وعده آن را داده بود و آن صادرات 30 هزار تن گوشت مرغ در اردیبهشت ماه سال 88 می باشد، وعده ای که تحقق آن در گروی حل چند مسئله بزرگ است.
1 - آقای سجادی وعده داده بودند که 30 هزار تن گوشت مرغ در اردیبهشت ماه ارسال خواهد شد. اما تا کنون هیچ بازاری برای آن مشخص نشده است و یا اعلام نشده است.
2 – زمانی که تعرفه صادرات به صورت رسمی حذف نشده باشد تا چه حد پیش بینی استقبال از این طرح انجام شده است؟
3 – بر فرض، بازار هدف برای صادرات 30 هزار تن گوشت مرغ آماده شد، و تعرفه صادرات هم برداشته شود، آیا می توان اطمینان داشت که در زمانی که 15 هزار تن گوشت مرغ صادر شد و قیمت بازار داخل مطابق همیشه افزایش پیدا کرد، طرف هایی که آماده شده اند تا گوشت مرغ در اختیار صادر کننده بدهند، به ادامه وعده خود عمل نمایند؟
4 – آیا می توان در شرایط بند شماره 3، اطمینان داشت که دولت با مشاهده افزایش قیمت گوشت مرغ و نزدیک شدن به خرداد ماه 88 ، ناگهان مانع صادرات گوشت مرغ نگردد؟
5 – با توجه به اینکه آماده صادرات هستیم و در اوج خرسندی از این موضوع قرارگرفته ایم، آیا ناگهان به خاطر افزایش قیمت مرغ، واردکننده همین محصول نمی شویم؟
6 – اگر در اردیبهشت ماه به علت صادرات با کمبود گوشت مرغ در داخل ایران مواجه شدیم، ذخایر ما آماده توزیع بین مردم هستند تا صادرات ما با مشکل مواجه نشود؟از آنجائیکه ذخایر ما در فروردین ماه کاسته شده است و نمی توان توفع تولید بالای ناگهانی در خرداد ماه داشت. چرا که گوشت تولیدی در خرداد ماه حاصل جوجه ریزی فروردین ماه 88 خواهد بود.
7 – اگر صادرات متوقف شود، تکلیف مرغدارانی که قرارداد تامین گوشت مرغ با صادرکننده بسته اند چه می شود؟
8 – در زمانی که قیمت گوشت مرغ افزایش پیدا می کند، عکس العمل و تصمیمات کشتارگاه ها ارزیابی شده است؟
9 – آیا در زمان صادرات، مجری برای نظارت بر صادرات وجود دارد؟ آیا مجرای ورودی و خروجی گوشت مرغ تعیین شده است؟
10 – با حذف تعرفه صادرات، اگر تجار دیگری وارد عمل شوند و اقدام به صادرات گوشت مرغ نمایند، آیا آماده با مسائل و مشکلات پیش آمده بابت این موضوع خواهیم بود؟
11- اگر صادرات ما ناگهان و به صلاحدید متولیان متوقف شد، آیا اطمینان کشورهای مورد قرارد ما، در برنامه های آتی حفظ خواهد شد و بر روی وعده های ما مجدداً برنامه ریزی خواهند کرد و یا ما را در جریان نیاز خود قرار می دهند؟
از این گونه سئوالها فراوان است و به حقیقت این سئوال ها دغدغه های صادر کننده ما می باشد که شاید نتواند به تنهایی از عهده آنها بربیاید. دولت محترم به غیر از صدور مجوز صادرات برای صادرکننده، با برقراری جایزه صادراتی باید امکان ایجاد قیمت های رقابتی را فراهم نماید و تا آنجایی که می تواند برای موفقیت طرح تلاش کند و صادرکننده را تنها نگذارد.
امروز و در روزهای آینده لزوم حمایت معاونت امور دام از صنعت مرغداری، بیش از روزهای گذشته احساس می شود.

علی حسینی

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com