شیر در چالش قیمت و مصرف

شیر در چالش قیمت و مصرف
یکی از راه های افزایش سرانه مصرف شیر، کاهش قیمت این محصول در بازار است اما این روزها افزایش پی در پی قیمت شیر عاملی برای کاهش مصرف این ماده مهم و حیاتی در زندگی ایرانی‌ها شده است.
به گزارش ایسنا، لبنیات به عنوان یکی از گروه‌های غذایی از جایگاه ویژه‌ای از لحاظ ارزش غذایی برخوردار است به گونه‌ای که نخستین ماده غذایی که انسان مصرف می‌کند مربوط به این گروه غذایی یعنی شیر است و سایر فرآورده‌های لبنی نیز از آن سرچشمه می‌گیرند.
مازندران توانسته جایگاه ویژه‌ای را در پرورش دام در بین سایر استان‌های کشور به خود اختصاص دهد که به تبع آن تولید شیر نیز در این استان حائز اهمیت و دارای رتبه کشوری است.
آمارها نشان می‌دهد آنچنان باید و شاید این گروه غذایی نتوانسته جای خود را در کنار سایر گروه‌های غذایی بر سر سفره ایرانیان باز کند؛ شاید قیمت بالای فرآورده‌های لبنی عاملی باشد برای استقبال پایین مردم از این کالای ارزشمند که جای خالی آن در سفره‌های ایرانی به خوبی احساس می‌شود.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره افزایش قیمت شیر گفت: افزایش قیمت در هر کالایی ابتدا بر روی مصرف سرانه تاثیرگذار است و متولی افزایش قیمت کارخانه‌های لبنی هستند.
علیرضا عطایی‌نژاد با بیان اینکه با افزایش قیمت شیر موافق نیستیم، گفت: صنایع لبنی در حق دامداران اجحاف می‌کنند و قرار بود کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی شیر را با قیمت پایه 1440 تومان از دامداران خریداری کنند اما با توجه به افزایش قیمتی که سال قبل داشتند شیر خام را از دامداران با قیمت مصوب خریداری نکردند بلکه هزار تا 1200 تومان خریداری شد.
وی گفت: این اقدام کارخانه‌های تولید فرآورده‌های لبنی، سبب افزایش قیمت نهاده و علوفه شد و نه تنها هیچ کمکی به دامداران نکرد بلکه سبب متضرر شدن آنها نیز شد.
رئیس انجمن صنایع همگن غذایی دارویی مازندران نیز در گفت‌و گو با ایسنا با تایید افزایش قیمت شیر اظهار کرد: سال گذشته اجازه افزایش قیمت تا سقف 15 درصد به تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی داده شد که امسال هم با افزایش هزینه‌های سربار شامل افزایش نرخ حمل و نقل، حقوق و دستمزد پنج تا هفت درصد در قیمت تمام شده مواد لبنی تاثیرگذار است.
اسماعیل خاتمی با بیان اینکه وقتی کالایی از سوی مصرف‌کننده خریداری نشود کارخانه‌های لبنی برای رقابت از سود قانونی کم می‌کنند و سود را در اختیار بازار می‌گذارند تا مصرف‌کننده خریداری کند، گفت: بالا بردن قیمت فرآورده‌های لبنی کمکی به مصرف‌کننده نمی‌کند.
خاتمی اظهار کرد: امروزه در شرایطی هستیم که بهترین سیستم تنظیم کننده بازار سیستم عرضه و تقاضا است که به سمت منافع مصرف‌کننده در حرکت است.
رئیس انجمن صنایع همگن غذایی دارویی مازندران با بیان اینکه تا زمانی که سیستم عرضه و تقاضا وجود دارد دولت‌ها دست از دخالت در قیمت‌ها بر نمی‌دارند، گفت: لزومی ندارد تا زمانی که سیستم عرضه و تقاضا وجود دارد و مصرف‌کننده تحت فشار عرضه محدود نیست دخالتی در قیمت‌ها وجود داشته باشد.
پرداخت یارانه شیر که به تازگی در استان شروع شده است می‌تواند انگیزه‌ای را برای تولید بیشتر و با کیفیت‌تر شیر در بین دامداران به وجود آورد در صورتی که با اتخاذ سازوکارهای مناسب، این یارانه مستقیم به دست دامداران و تولیدکنندگان شیر برسد. از این رو به کار گرفتن هر سازوکار و راه‌حلی که بتواند در کاهش قیمت شیر موثر باشد در میزان سلامتی جامعه نیز تاثیرگذار خواهد بود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com