شهرستان گرمه ازکشتارگاه صنعتی بی بهره است

شهرستان گرمه ازکشتارگاه صنعتی بی بهره است
یکی از عواملی که در بهداشت گوشت نقش اساسی دارد، نحوه ذبح دام و طیور در کشتارگاه است. حفظ بهداشت جوامع و پیشگیری از بروز بیماری های گوناگون از مزایای کشتار دام در کشتارگاه های بهداشتی است. احداث و توسعه کشتارگاه های نیمه صنعتی و صنعتی دام در استان یکی از ضروری ترین اقدام ها برای تأمین بهداشت و سلامت جامعه و نیز تامین پروتئین سالم و بهداشتی است. در شهرستان گرمه نیز این امر از نیازهای اساسی شهروندان محسوب می شود و متولیان باید راهکاری اساسی برای آن بیندیشند. با وجود این که طرح ساماندهی کشتارگاه های دام از چند سال قبل در کشور در حال اجراست، اما تاکنون اقدام مناسبی در گرمه انجام نشده و این شهرستان از کشتارگاه صنعتی یا نیمه صنعتی بی بهره است. براساس قانون، دام ها فقط باید در محیط کشتارگاه ذبح شوند و جمع آوری و برخورد با ذبح دام ها خارج از کشتارگاه ها از وظایف سازمان دام پزشکی کشور است.
شهرستان گرمه با دارا بودن 3 نقطه شهری و 14 روستای بالای 20 خانوار جمعیت از داشتن حداقل یک کشتارگاه نیمه صنعتی محروم است و کشتار دام های سبک و سنگین در شهر گرمه در یک کشتارگاه سنتی انجام می شود و ذبح دام ها در دیگر نقاط این شهرستان به شکل غیربهداشتی است. یکی از شهروندان گرمه می گوید: گوشت های عرضه شده در قصابی ها به شکل لاشه است و این لاشه ها گاهی اوقات در یخچال نگهداری نمی شود و بیشتر از چنگک داخل قصابی آویزان است. «اکبری» می افزاید: در نگهداری برخی از قسمت های لاشه و آلایش دام مانند کله پاچه و دنبه هم توجه زیادی نمی شود.
کشتار دام ها در حاشیه خیابان
شهروندی از ایور هم می گوید: در این شهر کشتارگاهی وجود ندارد و بیشتر اوقات کشتار دام ها در حاشیه خیابان انجام و ضایعات حاصل از کشتار دام از جمله خونابه در جوی ها یا سطح خیابان پخش می شود. «محمدی» اظهار می دارد: مراحل پوست کنی و قطعه قطعه کردن لاشه نیز در هوای آزاد و در معرض نور آفتاب و گرد و غبار و با بی توجهی تمام انجام می شود. وی ادامه می دهد: در فروش گوشت نیز نکات بهداشتی رعایت نمی شود و برخی کشتارها بدون هماهنگی و اطلاع شبکه دام پزشکی، انجام و گوشت آن عرضه می شود.
حمل لاشه های دام با خودروهای معمولی
شهروند دیگری از درق می گوید: کشتار دام در این شهر به سبب نبود کشتارگاه در منازل انجام می شود. «حسین زاده» می افزاید: خودروی یخچال دار مخصوص حمل گوشت هم در این شهر وجود ندارد و لاشه دام های ذبح شده توسط خودروهای معمولی حمل می شود.
وی اظهار می کند: ناهماهنگی قصابان با شبکه دام پزشکی شهرستان و در نتیجه بی اطلاعی و نبود نظارت از سوی کارشناسان این اداره برای تایید سالم بودن دام های ذبح شده، سلامت شهروندان را به خطر می اندازد. وی بیان می کند: به سبب نبود گوشت قرمز بسته بندی شده سالم در این شهر، مردم مجبور هستند که گوشت مورد نیاز خود را از قصابی هایی تهیه کنند که شرایط بهداشتی در بعضی از آن ها رعایت نمی شود. وی تاکید می کند: تأمین گوشت قرمز سالم و بهداشتی یکی از نیازهای ضروری شهروندان است و متولیان امور شهری باید با احداث کشتارگاهی بهداشتی و نظارت بر آن بیشتر به این موضوع مهم توجه نشان دهند.
تفاوت کشتارگاه های سنتی و صنعتی
یک کارشناس دام پزشکی هم در این باره می گوید: کشتارهایی که خارج از حیطه نظارت سازمان دام پزشکی و در محل هایی خارج از کشتارگاه انجام می شود، می تواند عامل انتقال آلودگی و بیماری به انسان باشد. «وحیدی» می افزاید: در کشتارگاه های نیمه صنعتی، عملیات پوست کنی دام روی خط کشتار انجام می شود، بنابراین آلودگی ثانوی گوشت نظیر آلودگی ناشی از کشیده شدن لاشه دام روی زمین کاهش می یابد اما این مسئله در کشتارگاه های سنتی رعایت نمی شود و تماس لاشه با زمین زیاد است.
وی تصریح می کند: در کشتارگاه های صنعتی دام هم 4 سیستم شامل خط کشتار بهداشتی، تجهیزات سرمایشی، تصفیه فاضلاب و تبدیل ضایعات وجود دارد. وی اضافه می کند: این کشتارگاه ها برای تهیه فرآورده های گوشتی بهداشتی و سالم و با توجه به نظارت دقیق سازمان دام پزشکی مورد تایید هستند.
وی ادامه می دهد: در این کشتارگاه ها لاشه دام پس از کشتار و شست وشو به مدت 24 ساعت در درجه حرارت منهای 4 درجه سانتی گراد نگهداری می شود و چنان چه سلامت آن پس از طی این مدت تایید شود، بسته بندی و به بازار عرضه می شود، در حالی که در کشتارگاه‌های سنتی، دستگاه‌های برودتی و سردکن وجود ندارد. وی بیان می کند: کشتارگاه های صنعتی نقش مهمی در حفظ سلامت محیط زیست هم دارند، چون ضایعات حاصل از کشتار و اجزای غیر قابل مصرف دام به پودر گوشت تبدیل می شود، در حالی که در کشتارگاه های سنتی، این ضایعات رها می شود. وی اظهار می دارد: در کشتارگاه های سنتی، عملیات کشتار دام در وضعیت غیربهداشتی انجام می شود و شهروندان هم باید برای حفظ سلامت خود از خرید گوشت هایی که به شکل لاشه در قصابی ها خارج از یخچال عرضه می شود، خودداری کنند، چون احتمال آلودگی ثانویه گوشت پس از خروج لاشه از کشتارگاه وجود دارد.
وضعیت کشتارگاه گرمه
در این ارتباط شهردار گرمه با اشاره به دایر بودن کشتارگاه این شهر می گوید: کشتارگاه این شهرداری با 206 مترمربع زیربنا در زمینی به مساحت 24 هزار مترمربع در ضلع جنوب شرقی شهر احداث شده است. «حسن یعقوبی» می افزاید: در این کشتارگاه خدمات آب، برق و گاز وجود دارد و دام ها با رعایت موازین بهداشتی کشتار می شود. وی تصریح می کند: از شهریور سال گذشته تاکنون 411 رأس گاو و 893 رأس گوسفند در این کشتارگاه ذبح شده است. وی بیان می کند: حمل گوشت از کشتارگاه و توزیع آن در قصابی ها نیز توسط یک دستگاه خودروی 6 تن یخچال دار ویژه انجام می شود. وی نیازمندی های این کشتارگاه را پیش سردکن و محوطه سازی ذکر می کند.
دام پزشکی مجوز احداث کشتارگاه سنتی نمی دهد
شهردار ایور هم اذعان می کند: در این شهر، کشتارگاه وجود ندارد و بیشتر اوقات کشتار به شکل غیربهداشتی در منازل و حاشیه خیابان ها انجام می شود. «مقدمی» با بیان این که احداث کشتارگاه یکی از مصوبه های شورای اسلامی این شهر است، می افزاید: اداره کل دام پزشکی استان با ساخت کشتارگاه های سنتی مخالف است و مجوز آن را صادر نمی کند.
وی اظهار می دارد: شهرداری ایور آمادگی دارد، دام های مورد نیاز برای کشتار در این شهر را با توجه به پرداخت هزینه خدمات و حمل لاشه، به کشتارگاه گرمه هدایت کند.وی با اشاره به این که هر هفته 3 رأس دام سبک و سنگین در ایور کشتار می شود، می افزاید: ساخت یک کشتارگاه نیمه صنعتی در منطقه با همکاری مسئولان شهری گرمه، ایور و درق ضروری است.
دستورالعمل کشوری برای ممنوعیت احداث کشتارگاه های سنتی
سرپرست شبکه دام پزشکی گرمه هم با بیان این که این شهرستان دارای یک کشتارگاه سنتی است، می گوید: این کشتارگاه متعلق به شهرداری گرمه است و از جمله امکانات آن شامل اتاق بازرسی، سرویس بهداشتی و اسطبل انتظار برای نگه داری دام قبل از کشتار، لوله کشی آب سرد و گرم و چاه دفن لاشه است. «حسن کامکار» می افزاید: در این کشتارگاه دام‌های کشتاری قبل و بعد از کشتار مورد بازرسی بهداشتی قرار می گیرند و پس از تایید لاشه توسط بازرس دام پزشکی، لاشه های سالم و قابل مصرف به مهر دام پزشکی ممهور می شود.وی با اشاره به نبود کشتارگاه در 2 ناحیه شهری ایور و درق تصریح می کند: طبق دستورالعمل سازمان دام پزشکی کشور، احداث کشتارگاه های سنتی دام ممنوع است و کشتار دام های این 2 شهر باید در نزدیک ترین کشتارگاه صنعتی یا کشتارگاه غیرصنعتی که دارای شرایط مناسبی است، انجام شود و با توجه به نزدیکی شهرهای ایور و درق به گرمه، باید ذبح دام های این 2 شهر در کشتارگاه گرمه انجام شود. وی خاطر نشان می‌کند: برای انجام این امر مهم، هماهنگی بین شهرداران 3 نقطه شهری شهرستان ضروری است که در این رابطه، جلساتی در کمیته سلامت و امنیت غذایی شهرستان با حضور شهرداران گرمه، ایور و درق برگزار شده است و طی چند هفته آینده تصمیم هایی در این باره اتخاذ خواهد شد.
وی ادامه می دهد: شبکه دام پزشکی گرمه در راستای اجرای طرح های نظارتی خود، تمام قصابی ها و مرغ فروشی ها را به لحاظ رعایت نکات بهداشتی مورد نظارت و بازرسی قرار می دهد و در صورت بروز تخلف بهداشتی، ضمن ضبط فرآورده های خام دامی غیربهداشتی، افراد متخلف نیز به مراجع قضایی معرفی می شوند. وی از شهروندان می خواهد، هنگام مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی از سوی توزیع کنندگان فرآورده های خام دامی با سامانه ارتباطی دام پزشکی به شماره 1512 تماس بگیرند.

 
کلمات کلیدی کشتارگاه صنعتی گرمه
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com