شرکت کشت و صنعت شریف آباد روزانه 80 تن شیر خام و 614 تن گوشت دام تولید می کند

شرکت کشت و صنعت شریف آباد روزانه 80 تن شیر خام و 614 تن گوشت دام تولید می کند
مدیر عامل شرکت کشت وصنعت شریف آباد با اشاره به فعالیت های گسترده کشاورزی ودامداری این شرکت گفت: روزانه 80 تن شیر خام و 614 تن گوشت دام تولید می کند.
مهندس خلیل جوهرچی، فرزند شهید ومدیرعامل شرکت کشت و صنعت شریف آباد در گفتگو با خبرنگار شهید نیوز، به معرفی فعالیت های این شرکت در حوزه های دامداری، لبنی و کشاورزی پرداخت و گفت: این شرکت از سال 1355 در زمینه کشاورزی، دام و محصولات لبنی آغاز به کار کرد و برنامه های توسعه ای گسترده ای را تحت عنوان از مزرعه تا منزل با هدف افزایش رضایت مندی مردم وتوجه به سبد خانواده در دستور کار خود قرار داد.
جوهر چی در تشریح برنامه های توسعه ای این شرکت با اشاره به افتتاح چهارمین سالن فری استال در هفته گذشته افزود: سالن فری استال الهام گرفته از سیستم های جدید آمریکا و کانادا است که موجب می شود دام استراحت بیشتری داشته باشد و شیردوشی با راحتی و آرامش بیشتری صورت گیرد. این کار به افزایش کمیت و کیفیت شیر و سلامت دام نیز کمک مؤثری می کند. دراین سالن عملیات شیردوشی مکانیزه از دام ها و جداسازی و بهره برداری از کود آن ها به صورت مکانیزه انجام می شود و ظرفیت نگهداری 760 دام را دارد.
وی افزود: این مجتمع دامپروری در ابتدا با سرمایه 50 میلیارد ریال آغاز به کارکرد و در حال حاضر سرمایه این مجتمع به 230 میلیارد ریال رسیده است.
مهندس جوهرچی  ادامه داد: در سال 1390 کارخانه تولید لبنیات با برند رابتا را در قم خریداری و در سال 91 نیز برای استفاده بهینه از کود دام، تولید ورمی کمپوست را آغاز کردیم.
این فعال کشاورزی و اقتصادی تصریح کرد: مجموع اراضی این شرکت حدود 850 هکتار است که 42 هکتار آن به تولیدات دامی و بخشی از اراضی به تولید گندم، ذرت سیلویی، ذرت دانه ای و یونجه برای مصارف دامی و کلزا اختصاص یافته، اما هنوز حدود 50 هکتار آن به خاطر آیش گزاری مورد استفاده قرار نگرفته است.
جوهرچی در ادامه افزود: شرکت کشت و صنعت شریف آباد ماموریت تامین دام هفت دامداری با ظرفیت 2 هزار راس را در دستور کار خود قرار داده که قرار است در دامنه های البرز ساخته شود، همچنین پرورش 10 هزار راس گوسفند مولد رومانف با اعتباری بالغ بر 265 میلیارد ریال در قزوین و پرورش10 هزار راس بز از نژاد سانن با اعتبار 230 میلیارد ریال در زنجان از برنامه های آینده این شرکت است.
وی کم آبی را بزرگترین مشکل این مجتمع تولیدی دانست و گفت: به دلیل انتقال آب سد طالقان به تهران و کاهش بارندگی در استان قزوین منابع آبی این مجموعه به 30 درصد منابع قبلی کاهش یافته است که در سال جدید موجب کاهش تولیدات کشاورزی این مجموعه خواهد شد.این شرکت در حال حاضر در زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری کشاورزی کوثر به فعالیت خود ادامه می دهد و روزانه 80 تن شیر خام و 614 تن گوشت دام تولید می کند. این محصولات پس از برداشت در مزرعه ذخیره سازی شده و پس از ورود به خط تولید برای دام ذخیره می شود.
جوهرچی افزود: تعداد گاوهای این مجموعه در ابتدای شروع کار 2400راس بود که این میزان با فعالیت کادر دلسوز این مجموعه در حال حاضر به 5000 راس دوشا رسیده است. کل گله بالای 10 هزار راس می باشد و پس از تغذیه دام وتولید شیر خام این محصول وارد کارخانه لبنی واقع درکارخانجات لبنی رابتا شمال ایران و تهران می شود. این محصول بار میکروبی بسیار پایینی دارد و با یکی از برند های معتبر رابتا وارد بازار می شود. این کارخانه مستقر در قم است و محصول تولیدی در تهران توزیع شده و تبدیل به 20 نوع ماده لبنی پاستوریزه می شود .
مدیر عامل شرکت کشت وصنعت شریف آبادتولید ورمی کمپوست را محصول جنبی  از این مجموعه فعال و بزرگ معرفی کرد و گفت: این محصول جدید مصارف کشاورزی و خانگی دارد و با استفاده از این محصول دیگر نیاز به مصرف کود شیمیایی نیست و در حال حاضر ورمی کمپوست های تولیدی در این مزرعه استفاده و باقی مانده آن جهت مصرف به بازار عرضه می شود .
جوهرچی در ادامه این گفتگو افزود: در حال حاضر  مذاکراتی جهت صدور محصولات به خارج از کشور داشته ایم، طبق این برنامه علاوه بر صادرات محصولات لبنی شرکت رابتا به عراق  برنامه های صادراتی خوبی را درآینده خواهیم داشت.
جوهرچی در رابطه با افزایش رئوس دام موجود در این مجتمع گفت:زمین اختصاص یافته برای دامداری 42 هکتار و زمین زیر کشت محصولات کشاورزی 850 هکتار می باشد که در کل 900 هکتار است و این میزان زمین با افزایش میزان رئوس به 10 هزار راس افزایش خواهد یافت. وی درباره استفاده از تسهیلات بانکی اظهار کرد: این مجتمع پرورش دام ازتسهیلات بانک کشاورزی و طرح توسعه ملی در توسعه این مرکز استفاده کرده است.
وی در ادامه افزود: این شرکت با داشتن250 نیرو و 5000 هزار راس دام گوشتی و شیرده از سال 1355 آغاز به کار کرده و در سال 1363 به حوزه پرورش دام شیری با 420راس دام رجیستر ورود پیدا کرده و درحال حاضر به 4500 راس رسیده است.
وی تصریح کرد: گوساله های پرواری در این مجتمع تحویل گاوداری های پرواربندی گوشتی می شود، گله های این مجموعه شیری بوده و قابل ذکر است که این گله یکی از خالص ترین گله های ایران است و نژاد دیگری وارد این مجموعه نشده است. در بدو ورود به یک دوره شیر دهی تولید7 تن بوده و در حال حاضربا روش های ژنتیکی به 12 تن افزایش یافته است.
این مسئول ورود به صنعت دام سبک را یکی از اهداف این مجتمع دانست و گفت: تعداد 10 هزار بز سانن که نزدیک ترین شیر به شیر انسان است و 10 هزار راس گوسفند مولد رومانف که 4 قلو زا می باشند در این مجتمع پرورش خواهند یافت. شایان ذکر است پرورش گوسفند در قزوین و پرورش بز در زنجان انجام می شود.
وی در توضیح نامگذاری مجتمع رابتا گفت: دراصل رابتا به زبان شمالی نام کرم شب تاب می باشد و ما امیدواریم این شرکت در سطح جهانی بدرخشد. شایان ذکر است این شرکت تحت لیسانس سازمان اقتصادی کوثر می باشد.
فرزند شهیدجوهرچی با تشکر ازهمکاری مسئولین استان قزوین در پیشرفت این مجتمع گفت : مسئولین استان همکاری بسیار خوبی با این شرکت دارند و علت موفقیت خوب ما در این همکاری بسیار خوب آنان است. مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و مدیریت بانک کشاورزی استان همگی تلاش کردند تا این مجموعه ملی را به این موفقیت برسانند .

 
نظرات شما
  •  

    فرزند شهید گفت : ۹۳/۰۳/۱۴

    باسلام لطفا در مورد آمار وارقام اول پیگیر شوید بعا ضمنا باید تمام قدذئانی وتشکر را از جناب اسکندری ریاست کوثر که با تمام توان حمتیت وهمه ناملایمات را به جان خرید...

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com