سیستم سنتی دامداری در زنجان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است

سیستم سنتی دامداری در زنجان مشکلات زیادی را ایجاد کرده است
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: سیستم سنتی دامداری در استان زنجان موجب ایجاد چالش در این حوزه شده است و دامپزشکی را در قرنطینه و بهداشت با مشکل مواجه کرده است.
محمدرشید کرمی  ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به همجواری زنجان با استان‌های مرزی و نیز قرار گرفتن در مسیر ترانزیت عاملی است که باعث می‌شود با ورود دام های قاچاق و آلوده دام های استان در معرض خطر قرار می گیرند و علاوه‌بر این دیگر مشکلی که با آن مواجه هستیم نظام دامداری ماست که غالبا سنتی بوده و در زمینه قرنطینه و بهداشت و بسیاری از مسائل دیگر برای اکیپ های دامپزشکی مشکلاتی را ایجاد می کند.
کرمی با اشاره به نزدکی فصل سرما و اینکه در این فصل بسیاری از بیماری‌های دام، طیور، آبزیان و زنبور شایع می‌شود ادامه داد: تمامی دامداران و دامپروران برای پیشگیری از وقوع بیماری در دام های خود باید تمامی موارد لازم که از طریق اکیپ‌های دامپزشکی به آنها اطلاع رسانی شده را باید رعایت کرده و نسبت و به واکسینه کردن دام های خود به موقع اقدام کنند و نیز در صورت مشاهده موارد مشکوک اکیپ های دامپزشکی را در جریان قرار دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان در بیان مشکلات این حوزه در استان کمبود شدید نیروی انسانی را عنوان کرد و گفت: در برخی شرایط بحرانی مانند زمانی که بیماری جدیدی به نام لمپی اسکین وارد کشور شد بسیاری از نیروها تا ساعت 5 صبح مشغول واکسیناسیون دام‌ها بودند درصورتی که اگر نیروی انسانی کاف داشتیم با ان مشکل مواجه نمی شدیم و عمل واکسیناسیون باسرعت بیشتری انجام می شد.
کرمی با اشاره به اهمیت دامپزشکی در بهداشت جامعه و مواد غذایی خاطر نشان کرد: با توجه به تاثیر و اهمیت دامپزشکی در سلامت جامعه لازم است در اعتبارات تخصیص یافته به این حوزه تجدید نظر شود چرا که دامپزشکی از محل پرورش دام تا هنگامی که فرآورده گوشتی بر سر سفره‌های مردم قرار گیرد بر سلامت آن نظارت دارد.
وی با اشاره به اینکه نزدیکی عید سعید قربان گفت: برای پیشگیری از بروز بیماری های مشترک میان دام و انسان 26 اکیپ دامپزشکی به صورت سیار و ثابت و 24 بازرس در ذبح دام ها نظارت دارند.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان  با اشاره به لزوم رعایت کلیه موارد بهداشتی در ذبح دام ابراز کرد: بهتر است برای جلوگیری از کثیف شدن محیط با خون دام ذبح آن در کشتارگاه های صنعتی و با نظارت و رعایت کلیه موارد بهداشتی و شرعی صورت گیرد.
کرمی افزود: مردم در صورتی که در منزل اقدام به ذبح دام کنند بهتر است خون آن را به سمت فاضلاب هدایت کرده و قسمت های غیر قابل استفاده آن را دفن کنند و در صورتی که تمایل داشته باشند اکیپ های سیار دامپزشکی بر نحوه ذبح به صورت رایگان با حضور در محل بر نحوه ذبح نظارت می کنند.
مدیر کل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه خدمات دامپزشکی به صورت رایگان ارائه می شود ابراز کرد: مردم برای بهره مندی از خدمات اکیپ های دامپزشکی می توانند با شماره 1512 تماس بگیرند و علاوه براین می توانند با دامپزشکی های شهرستان خود نیز تماس بگیرند.
وی در ادامه با اشاره به هفته دامپزشکی ابراز کرد: هر یک از این روزها نامگذاری خاصی دارد و برنامه های مختلف برای هرکدام از روزهای هفته دامپزشکی در نظر گرفته شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com