سکوت معاونی که بازار را به آتش کشاند

سکوت معاونی که بازار را به آتش کشاند
اظهار نظر معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت در اوایل هفته اخیر موجب شد تا موج جدیدی از افزایش تقاضا، کمبود کالا و بحران در بازار داخلی ایجاد شود.
در اوایل هفته گذشته حسن رادمرد معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت در گفتگو با یکی از رسانه ها خبر حذف ارز مرجع برای واردات و محاسبه نرخ روغن نباتی را اعلام کرد.
وی با اشاره به محاسبه نرخ روغن نباتی با ترکیبی از ارز مرجع و مبادله ای خبر افزایش 40 درصدی روغن نباتی در کشور را اعلام کرد و همین امر موجب شد تا بازهم مردم به سوپرمارکت ها و فروشگاه های بزرگ هجوم آورده و برای خرید و انبار روغن نباتی اقدام کنند.
افزایش تقاضا از سوی مردم برای خرید و نگهداری روغن نباتی در بازار به حدی چشمگیر بود که این امر موجب شد تا بسیاری از واحدهای صنفی از عرضه این کالا در بازار خودداری کرده و یا در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ صف های طولانی برای خرید روغن نباتی شکل بگیرد.
ترس مردم از افزایش قیمت کالا که ناشی از کاهش قدرت خرید آنها است در صف های طویل خرید روغن نباتی با قیمت قبلی موجب شد تا تدبیری برای مقابله با این افزایش تقاضا اندیشیده شود بنابراین مقرر شد تا هر فروشگاه زنجیره ای به متقاضیان یک حلب روغن نباتی عرضه کند تا شاید به این طریق بتوانند مانع افزایش تقاضا برای خرید این کالا شوند.
گفته های معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت و تجارت در نشست خبری مسعود موحدی قائم مقام وزیر صنعت و تجارت تکمیل شد زیرا وی در این جلسه از تخصیص ارز مرجع برای واردات نهاده های دامی خبرداد و تصریح کرد: ارز مرجع گوشت و برنج وبه دنبال آن ارز مرجع روغن نباتی حدف شد و صرفا ارز مرجع یعنی ارز مرجع با نرخ 1226 تومان به واردات نهاده های دامی تخصیص می یابد.
پس از انتشار صحبت های معاون و قائم مقام وزیر صنعت و تجارت و ایجاد التهاب در بازار به یکباره محمد رضا رحیمی برای مدیریت بازار نه چندان سرو سامان یافته داخلی وارد میدان شد.
محمد رضا رحیمی معاون اول رییس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت با تاکید بر ضرورت تامین ارز مرجع(ارز با نرخ 1226 تومان) برای واردات کالا اظهار داشت: من تمام صحبت هایی که از سوی برخی افراد برای حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی صورت گرفته است را تکذیب می کنم و قطعا این ادعاها صحت ندارد.
وی متذکرشد: دولت دهم تا پایان فعالیت خود موظف به تامین ارز مرجع(ارز با نرخ 1226 تومان) برای واردات کالاهای اساسی است و قطعا این روند تا آخرین روز کاری دولت دهم ادامه خواهد داشت.
پس از ادعای معاون اول رییس جمهور برای تامین ارز مرجع برای کالای اساسی و تکذیب ادعای حسن رادمرد معاون توسعه بازرگانی داخلی در حدف ارز مرجع از واردات مواد اولیه روغن نباتی و محاسبه قیمت نهایی آن تلاش های بسیاری برای کسب اطلاع از اتفاقاتی که در بازار پس از گفته های وی رخ داده بود صورت گرفت اما ظاهرا معاونی که با یک مصاحبه بازار را به آتش کشانده است فعلا قصد پاسخگویی ندارد.
حال دو سوال از معاون اول رییس جمهور، معاون وزیر صنعت و تجارت و قایم مقام وزیر صنعت و تجارت مطرح است که امیدواریم این افراد پاسخگوی ادعاهای خود باشند.
سوال اول را که امیدواریم جناب آقای رحیمی پاسخگوی آن باشد این است که روزی که ارز مرجع از واردات گوشت و برنج حذف شد دولت کجای کار بود و چرا به یاد نیاورد که این تعهد را در قبال مردم دارد؟ آیا دولتمردان ما از شرایط معیشتی مردم خبر نداشتند و نمی دانستند جمع کثیری از این ملت فهیم، آگاه و با بصیرت که در روزهای سخت حامی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند مجبورند سفره های آبروی خود را با برنج مسموم خارجی و گوشت های یخی رنگین کنند؟
سوال دوم نیز از مسولان وزارت صنعت و تجارت است و آن سوال اینکه ملاک و معیار این افراد برای اعلام یک خبر چیست؟ آیا اعلام خبر حذف ارز مرجع از واردات کالاهای اساسی را براساس مصوبه ای از دولت یا بانک مرکزی اعلام کرده اند؟ اگر چنین است چرا با تکذیب معاون اول رییس جمهور مواجه شده ایم و اگر چنین نیست چرا سکوت کرده اید؟

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com