سویه جدید تب برفکی در 16 استان کشور/ گوسفند سوری عامل انتقال بیماری

سویه جدید تب برفکی در 16 استان کشور/ گوسفند سوری عامل انتقال بیماری
سویه جدیدتب برفکی اولین بار در استان قم شناسایی شد و علاوه بر آزمایشگاه های داخلی به خارج از کشور ارسال و در آنجا نیز به تائید رسید . هم اکنون این سویه در کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، اما مشخصا این بیماری از سوریه به عراق و از آنجا  به ترکیه و سپس همراه دام قاچاق وارد ایران شده است.
مهدی خلج – رئیس سازمان دامپزشکی کشور – در گفتگو با خبرنگار ITPNews، در خصوص این بیماری و اقدامات سازمان دامپزشکی برای مقابله با آن، گفت: با وجود اینکه از مرزهای شرقی کشور واردات دام نداریم اما متوجه شدیم گوسفند سوری به شکل قاچاق وارد کشور شده و سویه جدید تب برفکی را به همراه خود انتقال داده است.
وی ادامه داد: هم اکنون این بیماری در 16 استان از 32 استان کشور دیده شده است که بیشتر در مناطق غرب و شمال غرب متمرکز می باشد، خوشبختانه به دلیل مهار تحرک و جابجایی دام از استان سیستان و بلوچستان گزارشی از این بیماری در شرق و جنوب شرق کشور نداشته ایم.
خلج با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی برای مقابله با سویه جدیدتب برفکی، بیان داشت: اولین اقدام سازمان دامپزشکی برای مقابله با این بیماری پوشش مناطق پر خطر بود که بر اساس سوابق می دانستیم احتمال شیوع در آنها بالا می باشد، در قدم بعدی به سرعت مناطق اطراف را امن نمودیم، همچنین تعطیلی 1 تا 2 میدان فروش دام در غرب کشور که دام به مرکز کشور گسیل می کردند از برنامه های مقابله با این بیماری بود.
وی تصریح کرد: با وجود کمبود واکسن، سازمان دامپزشکی توانست با مدیریت کانون بیماری و مناطق پرخطر این بیماری را تا حد زیادی کنترل و از رسیدن به درجه انفجار جلوگیری نماید.
خلج افزود:  معمولا واکسیناسیون بیماری تب برفکی در سه فاز بهاره، پاییزه و زمستانه انجام می شود و با توجه به اینکه در زمستان جمعیت گوسفندی نیز پوشش داده می شود حجم واکسنی که در اختیار سازمان قرار داشت بسیار پایین بود.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور بیان داشت: با اولین بروز بیماری تا تولید واکسن سویه جدید 2/5-3 ماه زمان نیاز بود در این مدت سازمان دامپزشکی مجبور به استفاده از واکسن های حاوی ویروس سویه های بومی کشور بود با این وجود توانستیم بیماری را تحت کنترل قرار دهیم.
خلج اظهار داشت: با توجه به نمودار تهیه شده، از اوایل هفته گذشته شاخص بیماری در دام سبک رو به کاهش گذاشته است و به نظر می رسد در دام های سنگین نیز شرایط به همین منوال باشد اما این کاهش چقدر قطعی و با ثبات است و چقدر دوام خواهد آورد نیاز به گذشت زمان بیشتری است.
وی در پاسخ به این سوال که؛ سویه جدید تب برفکی چه میزان خسارت بر دامداران وارد نموده است؟ گفت: چون در این مدت به دنبال مهار بیماری بوده ایم فرصتی برای برآورد خسارات وجود نداشت اما این بیماری به دلیل عوارضی همچون افت تولید شیر و گوشت و سقط جنین و ... لطمات اقتصادی زیادی را به دامدارن وارد می کند و با توجه به اینکه سویه جدید در ایمنی دام های بومی تعریف نشده بود قطعا آسیب جدی تری وارد نموده است.
خلج تاکید کرد: با وجود اینکه سویه جدید تب برفکی در کشور کنترل شده اما با کمبود واکسن مواجه هستیم و بدون واکسن کافی نمی توان معجره کرد پس مردم باید خود هشیار باشند و تا حد امکان از جابجایی خودسرانه دام خودداری نموده و هر نوع جابجایی را با هماهنگی سازمان دامپزشکی انجام دهند همچنین اجازه ورود و خروج دام را به دامداری خود ندهند و ماشین های که وارد دامداری می شوند را شستشو و ضدعفونی کنند.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان اظهار داشت: اگرچه تا کنون 1 میلیون واکسن ورداتی تامین شده و به زودی توزیع خواهد شد اما باید تا زمانی که بوجه برای خرید واکسن کافی تامین شود همگی دست به دست هم دهیم تا دوران بحران را طی کنیم و به فصل گرم برسیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com