سود کلان واردات و صادرات گوشت و بی بهره ماندن تولیدکننده

سود کلان واردات و صادرات گوشت و بی بهره ماندن تولیدکننده
درماه های اخیر آمار صادرات دام کوچک از کشورنشان ازرشد این بخش دارد ،شاید درابتدا به نظربرسد رشد  صادرات وضعیت حاکم برای بازار به نفع تولید کننده عوض و به تنظیم قیمت این محصول در بازار عرضه و تقاضا کمک کرده باشد. اما قبل از نتیجه گیری توجه به چند نکته لازم است: اول ،چرا با وجود افزایش صادرات همچنان تغییر در بهبود شرایط تولید و تولیدکننده در این زیر بخش دیده نمی شود و دوم اینکه اگر ما آن قدر مازاد تولید داریم که می توانیم بخشی از آن را صادر کنیم ،چرا قیمت ها برای مصرف کننده اینقدر بالاست و واردات نیز در حجم زیاد همچنان ادامه دارد ودیگر اینکه پس اگر نه تولیدکننده از صادرات و واردات منفعت می برد و نه مصرف کننده از این مازاد تولید بهره ای برده ،پس صادرات و واردات به نفع چه کسانی بوده و سود کلان حاصل از آن نصیب چه کسانی می شود؟
مهندس سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران در گفتگو با ITPNews، گفت :به بهانه تنظیم بازار به یک عده ی خاصی اجازه واردات گوشت را می دهند و از سوی دیگر با شعار حمایت از تولیدکننده صادرات انجام داده و سود کلانی را به جیب عده ای دیگر سرازیر می کنند ، مصرف کننده مجبور است هزینه زیادی را برای خرید گوشت پرداخت کند و این در حالی است که تولیدکننده هیچ بهره ای از این سودهای کلان نبرده است.
وی ادامه داد: وقتی مدیریتی واحد برای تنظیم بازار وجود نداشته باشد هزینه ی زیادی که مصرف کننده پرداخت می کند به دست تولیدکننده نرسیده و مستقیم به جیب دلالان می رود.
وی افزود: با یک شبکه گسترده تعاونی و وجود یک مدیریت واحد ،حلقه های زائد در ساختار تولید حذف شده و گوشت با قیمت مناسب تر به دست مصرف کننده رسیده و تولیدکننده نیز از سود منطقی برخوردار خواهد شد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران ایران واگذاری تنطیم بازار به اتحادیه و تعاونی ها را راهکار مناسب وضعیت نابسامان به وجود آمده دانست و گفت: در حال حاضر بهره دامداران در یک دوره پرورش کمتر از 10 درصد بوده در حالی که دلالان در عرض 3– 2 روز بیش از 50 درصد سود می برند و دلیل آن عدم وجود نظارتی است که فقط حرف از آن می زنند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com