سم و داروهای ضد انگل یارانه ای نیاز اصلی دامداران چناران

سم و داروهای ضد انگل یارانه ای نیاز اصلی دامداران چناران
سمپاشی اماکن دامی و حمام ضد کنه برای دام ها یک اهرم کنترل کننده بسیاری از بیماری های انگلی خارجی می باشد از طرفی به منظور ارتقا و افزایش راندمان تولید در مراکز پرورش دام خوراندن شربت های ضد انگل یک نیاز مهم می باشد.
به گزارش خبرگزاری موج، رئیس شبکه دامپزشکی چناران در این خصوص گفت: یکی از بیماری های خطرناک، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یا همان CCHF می‌باشد که از بیماری های مشترک بین انسان و دام می باشد عامل این بیماری ویروسی از گروه آرئو ویروس خانواده هیوناماویریده جنس نایروویروس می باشد. دکتر سیاح افزود: این ویروس توسط کنه از دامی به دام دیگر منتقل می شود ویروس ایجاد کننده این بیماری می تواند حتی تا دو سال در بدن کنه زنده بماند و به تخم و کنه های نوزاد منقل شود، لذا چنانچه دام ها سمپاشی و یا حمام ضد کنه شوند با از بین رفتن کنه نیز عامل بیماری از بین می رود.
وی تصریح کرد: این بیماری در دام مبتلا بدون علائم می باشد و فقط از طریق آزمایشات خونی تشخیص داده می شود و چنانچه انسان با ترشحات و یا گوشت و خون آلوده دام مبتلا به این بیماری تماس داشته باشد؛ احتمال مبتلا شدن به این بیماری بسیار بالا است، لذا با توجه به اینکه در دام عامل بیماری معمولا از طریق گزش کنه هیولاما منتقل می شو،د یکی از فعالیت های سازمان دامپزشکی مبارزه با انگل های خارجی دام می باشد.
این مسوول خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین عوامل کاهش تولید و رشد دام وجود انگلهای داخلی می باشد که بعضی از این انگل ها فاقد علایم بالینی می باشند، لذا به منظور از بین بردن انگل های داخلی و افزایش ضریب تولید باید دام ها علیه انگل های داخلی شربت های ضد انگل خورانده شوند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com