سرانه مصرف شیر و لبنیات باید به استاندارد جهانی نزدیک شود

سرانه مصرف شیر و لبنیات باید به استاندارد جهانی نزدیک شود
امروزه مصرف شیر به‌عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود و هر کشوری که از سرانه‌ی مصرفی بالاتری برخوردار باشد، در مباحث توسعه از ربته‌بندی بالاتری برخوردار می‌شود اما کشور ما در این زمینه از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیست.
براساس آمارهای موجود در خوشبینانه‌ترین حالت سرانه‌ی مصرف شیر در کشور ما حداکثر به 80 کیلوگرم می‌رسد که مردم ایران در مقایسه با متوسط سرانه‌ی مصرف جهانی شیر که 160 کیلوگرم به‌ازای هر نفر است، نصف جهان شیر و لبنیات مصرف می‌کنند.
البته روند مصرف شیر و لبنیات در جهان روبه‌افزایش است و مصرف‌ سرانه آن در برخی کشورها از جمله اسکاندیناوی به بیش از 400 کیلوگرم می‌رسد، اما در کشور ما این روند سیر نزولی گرفته و سرانه مصرف ما یک هشتم کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس و هلند است.
درحالیکه قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه مصرف سرانه شیر در کشورمان به 160 کیلوگرم جهانی برسد این هدف محقق نشد و به برنامه پنجم توسعه موکول شده است که البته امسال به عنوان سال اول برنامه پنجم به دلیل فراز و نشیب‌های تولید، توزیع، حذف یارانه و افزایش قیمت این میزان مصرف این محصول کاهش داشته است.
به گفته رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از یک سوم نیاز روزانه است که وی این کاهش مصرف را یک ضایعه قلمداد کرد و گفت: به دلیل جایگاه والای این محصول در سلامتی جامعه، خواستار پرداخت مجدد یارانه به شیر و ارزان شدن آن برای افزایش مصرف در سبد غذایی مردم هستیم.
سالانه شش و نیم میلیون تن شیر خام مورد نیاز صنایع لبنی کشورمان است که 40 درصد از این میزان به شیر پاستوریزه و استریل تبدیل می‌شد -30 درصد معادل دو میلیون و 300 هزار تن آن در قالب شیر یارانه‌ای و 10 درصد دیگر از این میزان هم در قالب شیر پاستوریزه بطری و استریل- عرضه می‌شد.
سال گذشته 488 میلیارد تومان یارانه به شیر اختصاص یافت اما امسال علیرغم اینکه در قانون برنامه پنجم توسعه نباید یارانه به شیر حذف می‌شد از نیمه تیرماه یارانه شیر حذف شد و به دلیل افزایش قیمت شیر خام و همچنین عدم افزایش نرخ شیر نایلونی در بازار، میزان تبدیل شیر خام به شیر پاستوریزه و استریل به 20 درصد کاهش یافته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com