سرانه مصرف شیر هر ایرانی به 60 لیتر کاهش یافت

سرانه مصرف شیر هر ایرانی به 60 لیتر کاهش یافت
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی کشور نسبت به کاهش مصرف شیر و محصولات لبنی ابراز نگرانی کردو گفت: گرانی قیمت شیر و محصولات لبنی، کاهش تقاضا را در پی داشته، به طوری که سرانه مصرف شیر برای هر ایرانی به 60 لیتر در سال رسیده است.
ˈمحمدرضا اسماعیلیˈ افزود: هم اکنون سرانه مصرف شیر در کشورهای پیشرفته حدود 350 تا 400 لیتر برای هر نفر و سرانه مصرف شیر برای سایر کشورهای جهان حداقل 150 لیتر در سال است.
وی ادامه داد: این در حالی است که سال گذشته سرانه مصرف شیر برای هر نفر ایرانی حدود 100 لیتر در سال بود، اما هم اکنون این میزان به 60 لیتر در سال رسیده است.
وی گرانی قیمت شیر و محصولات لبنی را خواست صنایع لبنی ندانست و گفت: با وجود گرانی های اخیر مردم توان خرید محصولات لبنی را ندارند به همین دلیل میزان تقاضای مصرف طی دو ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته است.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی افزود: به طوری که مصرف سالانه کشور در مصرف شیر و صنایع لبنی حدود چهار تا پنچ میلیون تن بوده که هم اکنون کمتر از میزان تولید، نیز مصرف می شود.
وی شیر را ماده ای مغذی و غذایی کامل دانست و اظهارداشت: این ماده طبیعی حتی برای برخی مسمومیت ها از جمله مسمومیت ناشی از آلودگی هوا نیز مفید است بنابراین از لحاظ بهداشتی و سلامتی باید هر نفر روزانه علاوه بر مصرف محصولات لبنی، حداقل سه تا چهار لیوان شیر بنوشد.
مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی تصریح کرد: انتظار می رود به منظور حفظ سلامت و بهداشت جامعه، مسئولان دولتی به ویژه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با فرهنگ سازی و هماهنگی با سایر ارگان ها در کاهش قیمت شیر و محصولات لبنی و افزایش مصرف این محصول اقدامات لازم را به عمل آورند تا کاهش مصرف شیر و صنایع لبنی موجب بروز و شیوع بیماری ها در سطح جامعه نشود.
وی افزود: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سالانه بیش از 10 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می شود که طی سالهای گذشته حدود هفت تا هشت میلیون تن آن به منظور فرآوری وارد کارخانجات صنایع لبنی می شد که در حال حاضر این میزان تولید نیز کاهش یافته است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com