سایه سنگین دلالان بر دامهای روستایی

سایه سنگین دلالان بر دامهای روستایی
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: گوشت تولیدی ایران درسال جاری با افزایش 38 هزارتنی نسبت به سال گذشته مواجه شده است اما به علت وجود دلالان کشور شاهد این افزایش تولید نیست و همچنان واردات گوشت سال به سال با یک روند صعودی همراه است.
سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) درجدیدترین گزارش ازسری گزارش های خود موسوم به «گزارش چشم انداز جهانی غذا» به بررسی میزان تولید، صادرات، واردات و به طور کلی وضعیت محصولات غذایی و کشاورزی در ایران پرداخته است.
براساس گزارش چشم اندازغذایی فائو، گوشت تولیدی ایران درسال جاری با افزایش 38 هزارتنی نسبت به سال گذشته مواجه شده است، به طوری که براساس این گزارش درسال جاری میلادی 2.273 میلیون تن انواع گوشت در ایران تولید شده که این رقم در سال گذشته برابر با 2.235 میلیون تن بوده است.
براساس این گزارش، کل مصرف گوشت درایران طی سال گذشته 2.375 میلیون تن و این رقم برای سال جاری 2.462 میلیون تن اعلام شده است و درراستای سرانه مصرف گوشت درایران واردات این محصول در سال 2013 نسبت به سال گذشته افزایش یافته و 228 هزار تن برآورد شده به طوری که میزان گوشت وارداتی ایران در سال 2012 نیز حدود 167 هزار تن بوده است.
فائوهمچنین صادرات گوشت ایران در سال جاری را 39 هزار تن تخمین زده که نسبت به 27 هزار تن در سال 2012 از افزایش برخوردار بوده است.
ایران گوشت را ارزان می خرد و گران می فروشد
دراین خصوص حبیب برومند داشقاپو درگفت و گو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری خانه ملت، گفت: درحال حاضر یکی از راه های درآمد زایی کشوراین است که به عنوان واسطه گرعمل می کند به طوری که لاشه ی دام را ارزان از کشورهایی چون ارمنستان و گرجستان می خرد و وارد کشورمی کند و پس از ورود آن را گران تر به کشورهای همسایه که از نظر میزان تولید گوشت فقیراند می فروشد.
نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار درمجلس شورای اسلامی، با انتقاد ازعملکرد ضعیف مسئولان دولت دهم، تصریح کرد: متأسفانه اقدامات غیرصحیح و کارشناسانه دولت دهم درخصوص عدم تخصیص ارزمرجع در جهت ترخیص به موقع نهاده های دامی باعث شد کشور دراین چند ماه اخیر با کمبود و گرانی شدید این نهادها مواجه شود که این کمبود نهاده های دامی تأثیر مستقیمی بر میزان تولید گوشت قرمز و گوشت سفید در کشور گذاشت به طوری که بسیاری از واحدهای دامپروری به علت عدم توانایی درخرید و تأمین نهاده های دامی با ارز آزاد تصمیم به تعطیلی واحدهای تولیدی خود گرفتند.
این نماینده مردم در مجلس نهم، اظهارداشت: متأسفانه عدم تأمین نهاده های دامی و به دنبال آن کمبود گوشت و مرغ در کشورمنجربه واردات گوشت قرمز و گوشت سفید به کشور شده به طوری که بخشی از این واردات پاسخگوی نیاز جامعه و بخش دیگر هم برای کسب درآمد گران تر به سایر کشورها صادر شده است.
برومند داشقاپو، با تأکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از واردات گوشت به کشور تأمین نهاده های دامی است، افزود: خوشبختانه دولت درخصوص تخصیص ارز مورد نیاز برای تأمین نهاده های دامی تابه امروز عملکرد جدی و مؤثری داشته به طوری که در حدود سه جلسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درخصوص تأمین نهاده های دامی میزبان وزیر جهاد و معاونان وزرات جهاد کشاورزی، مسئولان بانک مرکزی و تولید کنندگان و دامپروران بوده است.
دولت قول تأمین نهاده ها را تا پایان سال جاری داده است
وی، با تأکید براینکه دولت قول تأمین نهاده ها دامی را تا پایان سال جاری به تولید کنندگان داده است، تصریح کرد: براساس جلساتی که کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولان دولتی داشت مقررشده بود که بانک مرکزی حدود 2 میلیارد دلار برای تأمین نهاده های دامی به تولید کنندگان اختصاص دهد و به دنبال آن تولید کنندگان هم متناسب با این میزان اعتبار تولید گوشت و مرغ را درحد نیاز جامعه داشته باشند که متأسفانه تابه امروز بانک مرکزی به تعهد خود عمل نکرده که امیدواریم دولت تا پایان سال جاری به قول خودعمل کند.
تولید کنندگان دام در روستاها خارج از شبکه دامپروری هستند
نماینده مردم پارس آباد و بیله سواردرمجلس، درپاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه نهاده های دامی تا به امروزازسوی مسئولان دولتی تأمین نشده و کشورهمچنان با کمبود گوشت و مرغ برای عرضه در بازارمواجه است، چطور گوشت تولیدی ایران درسال جاری با افزایش 38 هزارتنی نسبت به سال گذشته مواجه شده است؟ اظهار داشت: متأسفانه درکشورآمار صحیحی ازمیزان تولید، واردات و صادرات گوشت و مرغ وجود ندارد به طوری که برخی از تولید کنندگان دام در روستاها و مناطق عشایری خارج از شبکه دامپروری هستند و بدون گرفتن نهاده های دامی از سوی دولت به صورت آزاد به تولید دام پرداخته اند.
دام دامپروران روستایی دردست دلالان
این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه این کمبود درحال حاضر گوشت و مرغ مربوط به تولید کنندگان و دامپرورانی است که نهاده های دامی خود را از سوی دولت دریافت می کنند، تصریح کرد: دامپروران مناطق روستایی که ازمراتع طبیعی برای خوراک دام های خود استفاده می کنند به جای عرضه گوشت دام خود درسطح کشورلاشه ی دام یا دام زنده را به دلالان و واسطه گران می فروشند و این دلالان هم برای کسب سود بیشتر به جای عرضه گوشت در بازار لاشه را گران تر به سایر کشورهای همسایه که از نظر تولید گوشت فقیراند می فرشند.
برومند داشقاپو، ادامه داد: براساس آمارسازمان فائو گوشت تولیدی ایران درسال جاری با افزایش 38 هزارتنی نسبت به سال گذشته مواجه شده است اما به علت وجود دلالان و واسطه گران کشور شاهد این افزایش تولید نیست و همچنان واردات گوشت سال به سال با یک روند صعودی همراه است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، گفت: در جلسه کمیسیون کشاورزی مجلس با مسئولان دولتی مقررشد که وزیرجهاد کشاورزی و معاون پارلمانی وزیر جهاد دراسرع وقت یک سرشماری صحیحی از میزان تولید، واردات و صادرات گوشت و مرغ در کشورانجام دهند .

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com