سالانه به 260 میلیون دوز واکسن دامی نیاز داریم

سالانه به 260 میلیون دوز واکسن دامی نیاز داریم
در حال حاضر کمبودی درباره واکسن بیماری تب سه‌روزه وجود دارد که امید است هرچه سریع‌تر مرتفع شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اعلام این مطلب گفت: بیماری تب برفکی سابقه طولانی در کشور دارد که بومی شده است.
دکتر محسن مشکات افزود: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی سابقه‌ای طولانی در تولید این نوع واکسن دارد، اما حجم تولید آن متناسب با نیاز کشور نبوده است و بخشی از طریق واردات تأمین می‌شد.
وی خاطرنشان کرد: حدود دو سال است که ظرفیت و توان تولید در این مؤسسه افزایش یافته و نیازی به واردات واکسن تب برفکی وجود ندارد.
مشکات ادامه داد: با توجه به آنکه سوش‌های مختلف تب برفکی در حال تغییر است، باید نمونه‌های مختلف برای تعیین سوش‌های جدید بررسی شود تا واکسنی متناسب با آن تهیه شود.
وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تعداد کانون‌های تب برفکی در کشور افزایش نیافته است و وضعیت آرامی دارد.
ریشه‌کنی بیماری تب برفکی تا سال 2025 میلادی
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: برای جمعیت هشت میلیونی گاوهای کشور، سالانه دو تا سه نوبت واکسن نیاز است که سال گذشته حدود 9 میلیون و 400 هزار دوز واکسن تزریق شد.
مشکات تأکید کرد: برای جمعیت‌های گوسفند و بز نیز سالانه یک نوبت واکسیناسیون انجام می‌شود که در سال گذشته 27 میلیون دوز واکسن تزریق شد.
وی اظهار داشت: کشورهای منطقه در جهت ریشه‌کنی این بیماری تا سال 2025 میلادی برنامه‌های مختلفی را تنظیم کرده‌اند تا عاری از بیماری بودن را ثابت کنند.
مشکات همچنین گفت: اتحادیه اروپا برای کشورهای آسیای میانه برنامه‌هایی را تنظیم کرده تا به سمت ریشه‌کنی این بیماری پیش رویم.
وی در ادامه افزود: سالانه حدود 250 تا 260 میلیون واکسن دامی نیاز است که 99 درصد آن توسط مؤسسه رازی و انستیتو پاستور کشور تولید می‌شود و درصد اندکی وارداتی است.
تحریم‌ها وقفه‌ای در تولید ایجاد نکرد
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در بخش طیور نیز سالانه هفت میلیارد دوز واکسن مورد نیاز است که 50 درصد آن توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی و یک شرکت خصوصی تولید می‌شود و مابقی نیز وارداتی است.
مشکات ادامه داد: با وجود تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز در خرید دارو و واکسن مشکلی وجود ندارد و با مدیریت و برنامه‌ریزی سعی می‌شود که در تولید وقفه‌ای ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی با وجود آنکه در تأمین مواد اولیه و محیط‌های کشت که وارداتی هستند، در برخی از مواقع با مشکلاتی روبه‌رو بود، خوب عمل کرد و اجازه نداد که واکسن‌های مورد نیاز بخش دامپزشکی تأمین نشود.
مشکات از کمبود واکسن تب سه‌روزه خبر داد و یادآور شد: این بیماری که توسط پشه منتقل می‌شود و ویروسی است، به واکسن برای جلوگیری از حادث شدن آن نیاز دارد که در حال حاضر با کمبودهایی روبه‌رو هستیم.
وی تأکید کرد: این واکسن وارداتی بوده و در برخی از مواقع به‌دلیل تغییرات شرایط آب و هوایی و افزایش پشه‌های ناقل این ویروس حادث می‌شود و باعث پایین آمدن سطح ایمنی دام‌ها و مبتلا شدن آنها به بیماری می‌شود که امید است در اسرع وقت مشکلات موجود مرتفع شده و واکسن مورد نیاز بخش تأمین شود.
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در پایان اظهار داشت: واکسن استرپتوکوکوزیس آبزیان که در گذشته وارد می‌شد، امروزه توسط مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی قابلیت تولید دارد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com