سازمان دامپزشکی باید نظارت‌ بر کیفیت داروهای وارداتی دو چندان کند

سازمان دامپزشکی باید نظارت‌ بر کیفیت داروهای وارداتی دو چندان کند

وزیر جهاد کشاورزی در پیامی به اولین کنگره بین‌المللی فارماکولوژی و علوم دارویی دامپزشکی اعلام کرد: تولید مواد اولیه دارویی، افزایش کیفیت داروهای تولیدی و توسعه صادرات داروهای دامی به عنوان مهمترین استراتژی وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی کشور بوده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور ‌باید تمامی اقدامات تشویقی و کمک‌های تسهیلاتی خود را به تحقق این امور معطوف کند.    
به گزارش ایانا در این پیام آمده است: « علم داروسازی در تاریخ پر افتخار پزشکی و دامپزشکی ایران به ویژه در سده‌های چهارم تا هفتم هجری که اوج تمدن ایران بعد از اسلام است دانشمندانی چون محمد‌ابن زکریای رازی، علی‌ابن مجوسی اهوازی، شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا، ابوریحان بیرونی و سید اسماعیل جرجانی را تقدیم عالم بشریت کرد.
متاسفانه پس از قرن هفتم روند رشد علمی کند یا به سکون گرائید و در خصوص داروسازی نیز چنین شد. تا قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی بیش از 95درصد داروهای مورد نیاز دامپزشکی کشور از خارج به صورت محصول نهایی آماده مصرف وارد می‌شد. پس از انقلاب به ویژه در دهه‌های 70 و 80 به سرعت مسیر خودکفایی را طی کرده و امروز صنعت داروهای دامی کشور قادر به تولید 95 درصد نیاز کشور است. این صنعت گرچه در ابتدا با یارانه‌ها شروع به رشد کرده اما با حذف یارانه‌های دارو‌های طیور در سال 76 و حذف یارانه‌های داروهای دامی در سال 86 و حذف یارانه‌های داروهای دامی در سال 86 نشان داد که صنعتی قدرتمند بوده و قادر به رقابت با تولیدات مشابه وارداتی است.
در حال حاضر ارزش تولیدات این صنعت سالیانه بیش از 150 میلیارد تومان بوده و واحدهای جدید و خطوط تولیدی جدید علاوه بر 138 کارخانه فعال به سرعت در حال ایجاد و بهره‌برداری است.
وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور در راستای چشم‌انداز ایران در افق 1404 استراتژی توسعه صادرات را به عنوان راهکاری بنیادی برای توسعه صنعت داروهای دامی ترسیم کرده است. پرداختن صرف به نیاز داخلی که از محدودیت اجتناب‌ناپذیری برخوردار است و فکر کردن صرفا به نیاز دام و طیور کشور امکان توسعه را محدود و صحنه رقابت را بیش از حد تنگ‌ می‌کند. مزیت‌های نسبی ایران از جمله سرمایه، نیروی انسانی تحصیل کرده و دانش فنی موجود و فرهنگ مشترک مردم منطقه امکان صادرات داروهای دامی را ممکن می‌سازد و خوشبختانه در حال حاضر به ویژه در سال جاری از رشد قابل توجه‌ای برخوردار بوده است.
در این پیام با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور از مرحله تولید انبوه گذشته و توجه به کیفیت از مهمترین دغدغه‌های اصلی است می افزاید: بدون پرداختن به کیفیت امکان توسعه صادرات از یک سو و جلب رضایت مصرف‌کننده داخلی مقدور نیست. چنانچه دارویی که می‌تواند صادر شود تولید شود حتما در داخل کشور نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.
با توجه به تعداد قابل توجه واحدهای تولیدی داروهای دامی، توجه به تولید مواد اولیه اهمیت زیاد می‌یابد. سیاست‌های اتخاذ شده در چند سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور تشویق و حمایت از تولید مواد اولیه دارویی است و خوشبختانه در سال 86 و 87 تعداد تولیدکنندگان مواد اولیه رو به افزایش گذاشته اما کافی نیست، لذا اعلام می‌کنم تولید مواد اولیه دارویی، افزایش کیفیت داروهای تولیدی و توسعه صادرات داروهای دامی به عنوان مهمترین استراتژی وزارت متبوع و سازمان دامپزشکی کشور بوده و وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور ‌باید تمامی اقدامات تشویقی و کمک‌های تسهیلاتی خود را به تحقق این امور معطوف کند.
در این پیام از تولید کنندگان در خواست شده است که به مساله کیفیت به عنوان راز بقا در صنعت پر رقابت دارو در سطح جهان بیاندیشند. حق مصرف‌کننده است که کیفیت بهتر و قیمت پایین‌تر را بخواهد. نمی‌توان همواره با پرداخت یارانه یا وضع تعرفه‌های سنگین کفه را به نفع تولید داخلی سنگین کرد. از سویی از آنجایی که سیاست کلی سازمان دامپزشکی کشور در حوزه بهداشت دام توجه به امور پیشگیری است و در همین راستا در سال 76 یارانه‌های داروهای طیور و در سال 86 یارانه‌های داروهای دامی حذف و اعتبار آن صرف طرح‌ها و پروژه‌های پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور شد، لذا فرض سازمان دامپزشکی بر آن است که بتواند مانع از بیمار شدن دام شود و لذا در چشم‌انداز آتی اگر برنامه‌های پیشگیرانه سازمان تحقق یابد، بازار داخلی با محدودیت و رقابت بیشتری مواجه خواهد شد.
تولید‌کنندگان باید توجه داشته باشند که با محدودیت بازار داخلی و تولید روز‌افزون دارو در سطح جهان و ظهور تولید‌کنندگان جدید در عرصه بین‌الملل، حرکت به سمت کیفیت امری اجتناب‌ناپذیر و مفهوم واقعی راز بقاست. توجه به کیفیت بازار داخلی را تثبیت و درهای بازارهای منطقه‌ای را به روی شما باز می‌کند.
سازمان دامپزشکی به عنوان سازمان متولی باید نظارت‌های خود را بر کیفیت تولیدات تقویت و متمرکز کند.
در حال حاضر در کنار تولیدات داخلی بخشی از نیاز کشور وارد می‌شود. سازمان دامپزشکی کشور ‌باید برنامه‌ریزی کند تا هرچه که نیاز کشور است در داخل تولید و واردات به حداقل برسد. واردکنندگان نیز باید به کیفیت آنچه وارد می‌کنند اهمیت دهند. سازمان دامپزشکی باید نظارت‌های کافی را بر کیفیت داروهای وارداتی دو چندان کند.
این پیام می افزاید:هدف از این کنگره باید ارتقاء دانش فنی ساخت و تولید دارو در کشور باشد مهمترین عنصر کیفیت در ساخت و تولید دارو داشتن دانش فنی لازم است. متاسفانه در سال‌های گذشته به این حوزه کمتر توجه شده و بیشتر سمینارها و همایش‌ها معطوف به مسائل اجرایی بوده است. آنچه در نهایت حرف اول و آخر را در کیفیت می‌زند دانش فنی در امر داروسازی است.»

 
کلمات کلیدی دارو
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com