ساخت کشتارگاه صنعتی آمل تسریع شود

ساخت کشتارگاه صنعتی آمل تسریع شود

قصابان آملی در اعتراض به اعلام صورت جلسه اداره کل دامپزشکی مازندران مبنی بر موظف شدن آنان به کشتار دامها در تنها کشتارگاه این شهرستان خواستار تسریع در ساخت کشتارگاه صنعتی در شهرستان آمل شدند.
به گزارش خبرنگار مهر، قصابان آملی روز یکشنبه در فرمانداری آمل، ظرفیت کشتارگاه سنتی شهرداری این شهر را ناکافی دانستند و گفتند: مسئولان کشتارگاه با وضعیت به وجود آمده به علت ظرفیت کم کشتارگاه از پذیرش دام های قابل کشتار امتناع می کنند.
این عده با اشاره به اینکه مسئولان دامپزشکی آمل از چند روز گذشته از حضور ماموران و پزشکان خود برای تائید کشتار دام ها در کشتارگاه های کوچک در کنار فروش مستقیم آن جلوگیری می کنند، افزودند: به ما اعلام می کنند که دامهایتان را در کشتارگاه صنعتی بابل کشتار کنید که با توجه به هزینه های بالای انتقال، انتقال چند راس در طول هفته مقرون به صرفه نیست.
آنان با تاکید بر اینکه مسئولان به جای این اقدام شتابزده، به فکر تکمیل ساخت تنها کشتارگاه صنعتی دام در این شهرستان باشند، خاطرنشان کردند: در صورت ادامه این وضعیت قصابان آملی و شهروندان آملی باید شاهد وارد شدن کشتار شهرهای دیگر و در نتیجه افزایش قیمت گوشت در این شهرستان باشند.
یک قصاب در این خصوص گفت: از سه روز گذشته و بدون اطلاع قبلی صورتجلسه ای را به قصابان این شهر دادند که در آن با الزام به قصابان این شهر خواسته شده دام ها را فقط در کشتارگاه دام شهرداری آمل کشتار نمایید.
احمد ارجمندی افزود: متاسفانه چند باری که دام های خود را برای کشتار به کشتارگاه شهرداری انتقال دادیم، مسئولان کشتارگاه شهرداری اعلام کردند که ظرفیت بیش از حد کشتار را در یک نوبت نداریم.
وی با اشاره به اینکه در کشتارگاه شهرداری آمل فقط در یک نوبت کشتارمی شود و در این شهرستان پرجمعیت کشتارگاه دیرگی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: جالب است که مسئولان دامپزشکی حتی اعلام کردند که در صورت مشاهده کشتار در کشتارگاه های سابق، آنها را به مراجع قضایی معرفی خواهند کرد.
یک قصاب دیگر هم که با در دست داشتن نامه اداره دامپزشکی آمل در جمع معترضین در فرمانداری آمل حضور داشت، اقدام شتابزده اداره دامپزشکی آمل مبنی بر ممنوعیت کشتار در کشتارگاه های سابق که از دید آنان غیرمجاز است را ناعادلانه خواند و ادامه داد: نمی شود بدون زیرساختهای موجود مثل کشتارگاه در شهرستان با یک نامه وضعیت را به کلی دگرگون کرد.
ابراهیم مهدویان با بیان اینکه پزشکان اداره دامپزشکی از سالیان گذشته تاکنون به کشتارهای ما مهر تائید می زدند ومشکلی به لحاظ فضای بهداشتی و سلامت دامها وجود نداشت، افزود: بیشتر قصابان در روستاها و حتی حاشیه شهرها معمولا در طول هفته دو یا سه راس دام سبک و سنگین خود را کشتار می کنند و این درحالی است که تاکنون سلامت مردم هم در خطر نبوده است.
یک قصاب گفت: سالیان زیادی به عنوان قصاب امرار معاش برای خانواده اش می کند در این خصوص گفت: خودم و همه قصابان بهداشت را به عنوان مهمترین سرلوحه کاری شان دارند و این موضوعی نیست که بتوان در نبود کشتارگاه صنعتی در شهرستان به این اقدام دامپزشکی آمل تن داد.
محمد مهدی ارجمندی گفت: مسئولان دامپزشکی انقدری که بر غیربهداشتی بودن کشتاردر واحدهای کوچک قصابی ها انتقاد و نگرانی دارند آیا واقعا در کشتارگاه شهرداری آمل که سنتی است و دام ها به بدترین شکل کشتار می شود، توجهی دارد.
وی اظهار داشت: لااقل مسئولان دامپزشکی که اقدام به گرفتن این تصمیم کردند، تصمیم دیگری برای افزایش دوشیفتی شدن کشتار در کشتارگاه شهرداری هم بدهند تا ما مجبور نشویم هزینه های زیادی برای انتقال و کشتار دام در بابل داشته باشیم.

ممانعت از کشتار در کشتارگاه های سنتی صرفا جهت کنترل بهداشتی است
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آمل هم در خصوص مشکلات به وجود آمده برای قصابان این شهرستان گفت: در صورت جلسه 12خردادماه امسال و طی نامه اداره کل دامپزشکی مازندران تمامی قصابان آملی از تاریخ 20خردادماه امسال خواسته شده تا دام های کشتاری شان را فقط در کشتارگاه شهرداری آمل کشتار نمایند.
حسین نظری افزود: هرگونه کشتار در خارج از کشتارگاه دام شهرداری انجام شود به عنوان کشتار غیرمجاز محسوب می شود و طبق قانون مجازاتهای اسلامی رفتار و فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.
وی با تاکید براینکه برای اداره دامپزشکی گوشت قابل عرضه به شهروندان باید از نظر بهداشتی در سلامت کامل باشد، افزود: دامپزشکی به مسائل اقتصادی این قضیه توجهی ندارد که دام در کشتارگاه های بهداشتی خارج از آمل کشتار شود و تنها مسئله مهم سلامت دام کشتار شده و عرضه بهداشتی به مردم است.
رئیس اداره دامپزشکی آمل با اشاره به اینکه قدمت کشتارگاه دام شهرداری آمل هم مربوط به بیش از 33 سال قبل است، گفت: کشتار دام ها در کشتارگاه شهرداری با موازین بهداشتی انجام می شود.
نظری در پاسخ به روند کند در ساخت کشتارگاه صنعتی دام در این شهرستان گفت: این کشتارگاه توسط بخش خصوصی در منطقه زیار و آمل در حال ساخت است که البته از سرعت و پیشرفت کاری خوبی هم برخوردار است.
وی با اشاره به اینکه ساخت کشتارگاه پیشرفته دام در آمل در یک برنامه چهارساله پیش بینی شده است، تصریح کرد: از مسئولان مربوطه می خواهیم در جهت اعطای تسهیلات لازم و به موقع سرت ساخت این کشتارگاه را افزایش دهند.
وی در پاسخ به این سئوال که در شرایط فعلی و تک نوبته بودن کشتاردام در کشتارگاه شهرداری آمل و هزینه های بالای برای انتقال به کشتارگاه بابل برای قصابان خاطرنشان کرد: در این خصوص هم درخواست و پیشنهاد دو نوبته شدن کشتار دام را به کشتارگاه شهرداری دادیم که امیدواریم به عنوان راهکار موقت تا زمان افتتاح کشتارگاه صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.
شهرستان آمل با بیش از350 هزار نفر جمعیت یکی از مناطق مهم مازندران در تولید گوشت قرمز محسوب می شود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com