زیان ۳۰۰ تومانی تولید هر کیلوگرم شیر برای دامداران

زیان ۳۰۰ تومانی تولید هر کیلوگرم شیر برای دامداران
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دامداران با بیان اینکه تولید‌ هر کیلوگرم شیر خام با زیان ۳۰۰ تومان همراه است، از عدم اجرای مصوبه خرید شیر خام به نرخ ۱۴۴۰ تومان از سوی سازمان حمایت انتقاد کرد.
احمد مقدسی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران ایران گفت: علیرغم گذشت دو هفته از بخشنامه دولت مبنی بر اجرای مصوبه خرید شیرخام از دامداران به قیمت 1440 تومان، هنوز سازمان حمایت این مصوبه را اجرا نکرده است.
وی با بیان اینکه مصوبه مذکور اول تیرماه سال گذشته ابلاغ شد، افزود: علیرغم ضرر و زیان 300 تومانی دامداران از تولید هر کیلوگرم شیر در یک سال گذشته، این مصوبه اجرایی نشد، تا اینکه دو هفته پیش، این بخشنامه مجددا توسط شریعتمداری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد و طی آن سازمان حمایت مکلف به اجرا کردن آن شد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران بیان داشت: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیرخام برای دامداران 1476 تومان است و دامداران به ازای هر کیلوگرم شیر تقریبا 300 تومان متضرر می‌شوند.
مقدسی با بیان اینکه بیش از 13 ماه است که دامداران در انتظار اجرای مصوبه دولت مبنی بر خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان هستند، افزود: ستاد تنظیم بازار چند روز پیش جلسه‌ای را تشکیل داده و سازمان حمایت را مکلف به اجرای مصوبه کرده، اما سازمان حمایت می‌گوید ما برای گران کردن قیمت محصولات لبنی قانون نداریم.
وی با بیان اینکه مجوز افزایش قیمت محصولات لبنی توسط دولت به سازمان حمایت داده شده، گفت: اما سازمان حمایت اقدامی در اجرای این مصوبه تاکنون نداشته و با ادامه این روند دامداران ترجیح می‌دهند به جای ضرر و زیان شیر خود را دور ریخته و از فروش آن امتناع کنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران تصریح کرد: صنایع لبنی باید برای حل این مشکل با دامداران تعامل برقرار  کنند، تا این مشکل حل شود، زیرا ادامه این روند قطعا در نهایت به ضرر خودشان است.
مقدسی با انتقاد از اینکه دامداران نباید تاوان از دست دادن بازارهای صادراتی صنایع لبنی را بدهند، گفت: صنایع معتقدند با افزایش قیمت خرید شیرخام توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست می‌دهند،‌ در حالی برای جبران این مسئله باید از دولت یارانه یا مشوق صادراتی بگیرند.
وی در مورد خرید تضمینی شیرخام نیز اظهار داشت: خرید تضمینی شیر خام به قیمت 1440 تومان در مورد شیرهای با کیفیت بار میکروبی زیر 100 هزار و چربی 3.2 درصد ادامه دارد، ولی به دلیل حجم کم آن و برخی کارشکنی‌ها چندان تأثیرگذار نبوده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com