زیان 800 تومانی مرغداران در هر کیلو تخم مرغ

زیان 800 تومانی مرغداران در هر کیلو تخم مرغ
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با بیان اینکه مرغداران تخمگذار در هر کیلو تخم مرغ بیش از 800 تومان زیان می بینند، افزود: در حال حاضر هزینه تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکنندگان بیش از 3600  تومان می باشد و این درحالی است که بالاترین قیمت خرید از آنان 2800 تومان است.
ناصر نبی پور در گفتگو با خبرنگار ITPNews، اظهار داشت: به طور متوسط برای هر کیلو تخم مرغ 2200 گرم خوراک مصرف می شود که معادل 2300 تا 2400 تومان هزینه در بر دارد، علاوه بر این استهلاک مرغ یعنی دوره ای که جوجه وارد واحد شده تا زمان تخم گذاری 1900 تومان می باشد اگر این مقدار را بر 5 / 18 - 19 کیلوگرم تخم مرغ تولیدی هر مرغ تقسیم نماییم رقمی حدود 1000 تومان خواهد بود که در نهایت با هزینه های سرپرست، کارگر، آب و برق، دارو و ... قیمت تمام شده 3600 تا 3700 تومان برای مرغدار خواهد بود.
نبی پور یادآور شد: پروانه هایی که در دولت قبل صادر شده است به اندازه نیاز 140 میلیون نفر می باشد که با توجه به جمعیت 84 میلیون نفری کشور حتی با افزایش مصرف سرانه تخم مرغ کشور مازاد تولید داریم و نباید انتظار داشت که قیمت تخم مرغ واقعی شود.
وی در پاسخ به این سوال که، آیا می توان از فرصتی های صاداراتی در کشورهای همسایه برای ساماندهی مازاد تولید استفاده نمود؟ اظهار داشت: با توجه به ویژگی های تخم مرغ این محصول مناسب صادرات در مسافت های طولانی نیست و فقط مبادلات مرزی برای آن معنا دارد اما ایران به دلایل متعدد توان رقابت با رقبای قدرتمند حاضر در کشورهای همسایه را ندارد.
نبی پور با اشاره به هزینه بالای تمام شده صادرات تخم مرغ در ایران، گفت: در کشورهایی همانند ترکیه که به عنوان رقیب قدرتمند ایران در صادرات تخم مرغ مطرح هستند علاوه بر اینکه قیمت تمام شده پایین تری دارند به هر 1000 تخم مرغ 5 دلار یارانه صادرات اعطا می شود، همچنین دولت هیچ دخالتی در تنظیم بازار داخلی و صادرات ندارد.
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران افزود: یکی از بزرگترین ضعف های ایران در عرصه تجارت خارجی این است که امنیت صادراتی وجود ندارد و دولت ساده ترین راه را در هنگام بالا رفتن قیمت در پیش می گیرد، به طور مثال در صنعت تخم مرغ با بالا رفتن قیمت در بازار داخل جلوی صادرات را می گیرد و به این شکل، ما مشتریان را از دست می دهیم و بازگشت به شرایط قبل بسیار دشوار می شود.
به گفته نبی پور عمده ترین دلایل بالا رفتن هزینه تمام شده فرسودگی ساختمان و تاسیسات مرغداری ها، هزینه بالای کارگری، بالا بودن قیمت نهاده ها در مقایسه با کشورهای رقیب و مهمتر از همه بهره های بانکی غیرمنصفانه می باشد.


 
نظرات شما
  •  

    مرغدار سابق گفت : ۹۵/۰۱/۳۱

    هزار و نهصد تومان نه نوزده هزار تومان لطفا اصلاح كنيد،استهلاك مرغ از زمان ورود به مرغداري تا زمان خروج نوزده هزار تومان ميشود نه هزار و نهصد تومان

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com