زنده فروشی طیور ممنوع است

زنده فروشی طیور ممنوع است
معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان میانه با تاکید بر ضرورت پیشگیری از شیوع آنفولانزا اعلام کرد: در همین راستا زنده فروشی مرغ و سایر ماکیان ممنوع است.
مهدی مشایخی در جلسه مدیریت بحران شهرستان میانه اظهار کرد: دستگاه های اجرایی مرتبط می بایست ضمن نظارت مستمر بر اغذیه فروشی ها و غذاخوری ها در راستای مصوبه های شورای هماهنگی مدیریت بحران از قطعه بندی و زنده فروشی مرغ جلوگیری بعمل آورند.
وی همچنین خواستار توجه به توصیه های پزشکی برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای نوع H1N1 در بین انسان ها و همکاری اداره ها و ارگان های شهرستان در جهت اطلاع رسانی صحیح و همکاری با اداره های مربوطه در امر پیشگیری شد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان میانه نیز دراین جلسه با بیان اینکه اپیدمی (فراگیری) خاصی در شهرستان میانه در خصوص این نوع آنفولانزا ظاهرنشده است، افزود: تمامی مواردی که با تب و لرز همراه هستند را ثبت کرده و موارد مشکوک را به بیمارستان معرفی و بستری می کنیم.
صمد طاهری افزود: بنا بر حساسیت های موجود به علت بیماری آنفولانزا و شیوع شبه آنفولانزایی که اولین پیک آن پس از بازگشت حجاج از مکه و دومین پیک شیوع آن نیز پس از بازگشت زائران از کربلا آغاز شد از اهالی رسانه انتظار می رود که در بحث اطلاع رسانی به پیشگیری توجه بیشتری نشان دهند.
وی با اشاره به اینکه در بحث ملاقات بیماران مشکوک سخت گیری بعمل خواهد آمد، از وجود داروی ضد ویروس آنفولانزا به حد کافی خبر داد و افزود: در صورت نیاز برای بیماران حاد از این داروها استفاده خواهیم کرد.
وی از عموم مردم خواست تا برای هر سرماخوردگی آنتی بیوتیک مصرف نکنند و واکسن آنفولانزا نزنند زیرا دوره واکسن گذشته و تزریق آن در حال حاضر فایده ای نخواهد داشت.
طاهری با اعلام اینکه ویروس آنفولانزای حاد تا 6 ساعت در بدن افراد مرده زنده می ماند، افزود: با گلزار مومنین نیز در این خصوص هماهنگی های لازم بعمل آمده است.
وی در خانه نگهداشتن فرزندان مشکوک به بیماری آنفولانزا را سبب پیشگیری از شیوع آنفولانزا خواند و افزود: آموزش و پرورش، بهزیستی، پادگان ها، مراکز دانشگاهی، زندان ها، هلال احمر، شهرداری و دامپزشکی از جمله مراکزی هستند که با آنها به علت تجمع جمعیت و مرتبط بودن با بحث سلامت جلسه های برون بخشی برگزار شده است.
طاهری خواستار جمع آوری قطعه بندی و زنده فروشی طیور از سطح شهرستان شد و گفت: مادران باردار، افراد سالخورده بالای 60 سال، افراد بیمار و کودکان زیر5 سال از جمله افرادی هستند که در معرض بیماری قرار دارند.
وی گفت: می توان با راهکارهایی مانند شستن مرتب دست ها با آب و صابون و ضدعفونی کردن آن با ژل های مخصوص، پیشگیری از روبوسی با افراد سرماخورده، جلوگیری از تماس دست های آلوده با چشم و دهان و مصرف بیشتر مایعات از مبتلا شدن به این بیماری و شیوع آن پیشگیری کرد.
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان میانه نیز دراین جلسه با بیان اینکه هرسال شاهد شیوع آنفولانزا درکشور هستیم، افزود: از اول سال با این موضوع درگیر شدیم و از اواخر تیرماه پایش بیماری در دو روستای شهرستان که کانون بیماری بودند انجام شد.
ناصر نوروزی افزود: انواع ماکیان از جمله بوقلمون، کبوتر و مرغ بومی در این روستاها معدوم سازی شده و 340 میلیون ریال نیز غرامت پرداخت شد.
وی از پایش 45 واحد پرورش طیور صنعتی و 84 واحد روستایی دراین شهرستان خبرداد و اظهار کرد: خوشبختانه مورد مشکوکی مشاهده نشده است.
نوروزی با اشاره به اینکه علائم بیماری آنفولانزا در ماکیان خونریزی پوست بدن و سیاه شدن تاج می باشد ، گفت: وقوع بیماری آنفولانزا در بین ماکیان غیر قابل پیش بینی بوده و سرعت انتقال آن بالا بوده و درمانی ندارد و تنها راه معدوم سازی ماکیان بیمار می باشد.
وی با بیان اینکه ویروس این بیماری توانایی جهشی داشته و می تواند مبارزه را مشکل ساز کند، گفت: پرندگان مهاجر و وحشی سبب انتقال این ویروس بوده و ما پایش از ماکیان را در اوایل و اواسط سال به جهت فصل مهاجرت انجام می دهیم.
نوروزی با تاکید بر اینکه واحدهای صنعتی باید کودهای در اختیار خود را 15 روز دپو کنند، گفت: ویروس آنفولانزا در کودهای دپو شده از بین می رود.
وی همچنین گفت: این ویروس در گوشت های منجمد در طولانی مدت دوام دارد اما در اثر پخت از بین می رود.
نوروزی از ضبط پنج تن مواد غذایی در شهرستان که از طریق قطعه بندی توزیع می شد در طی 6 ماهه سال جاری خبرداد و افزود: شاهد پیشگیری 90 درصدی توزیع قطعه بندی در این شهرستان هستیم .
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com