زنجان یک میلیون راس دام دارد

زنجان یک میلیون راس دام دارد
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان، با اشاره به اینکه زنجان یک میلیون و 250 هزار راس دام دارد گفت: از این تعداد 250 هزار راس دام بزرگ گاو، گوساله و گوسفند است.
محمد رشید کرمی شامگاه یکشنبه در جلسه کارگروه امنیت غذایی استان،  افزود:  از این تعداد دام در استان سالانه 180 هزار تن شیر تولید می شود که این میزان تولید 50 درصد مصرف استان است.
وی اظهار داشت: از این میزان شیر تولیدی در استان 90 هزار تن شیر به سایر استانها ارسال می شود .
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان به مراکز جمع آوری شیر در استان اشاره کردوگفت: زنجان دارای 16 مرکز جمع آوری شیر است که از این این تعداد  11 مرکز در روستا و یک مرکز  هم در شهرستان زنجان وجود فعالیت می کنند.
کرمی با بیان اینکه مراکز جمع آوری شیر در روستاها روزانه خودروهای ویژه شیر را از واحدهای مربوطه منتقل می‌کنند تاکید کرد: واحدها و مراکز جمع آوری شیر به صورت دوره‌ای آزمایش می‌شوند.
وی به تعدادی از روستاهای استان که به صورت سنتی در واحدهایی با نام «شیر پز» فعالیت می‌کنند اشاره  کرد و افزود: این روستاها در بخش تولید پنیر فعالیت می‌کنند و عمده فعالیت شان تولید پنیر است.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه هفت واحد جمع آوری شیر در شهرستان ابهر ، 29 مرکز جمع آوری شیر در شهرستان خدابنده فعالیت می کنند یادآور شد: از این تعداد 26 واحد مرکز تولید پنیر و سه واحد مرکز جمع آوری شیر تولیدی روستاهای شهرستان است.
کرمی در ادامه با اشاره به اینکه شش مرکز جمع آوری شیر در شهرستان ایجرود فعالیت می کند گفت: با توجه به وجود باغات عظیم در شهرستان خرم‌دره دو واحد جمع آوری شیر در این شهرستان فعال است.
وی تولید شیر با کمترین آلودگی و تامین آن به صورت سالم را از اهداف مراکز جمع آوری شیر اعلام کرد و افزود: هر واحد باید دارای استانداردهای پیش بینی شده تاسیسات و نیازهای اساسی باشد که این تاسیسات استاندارد در مراکز جمع آوری شیر مهیا است.
زنجانی‌ها از میانگین کشوری لاغرترند
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، با اشاره به اینکه طبق بررسی‌ها میزان لاغری در استان زنجان 5.7 و این میزان در کشور برابر چهار است گفت: کم وزنی در استان زنجان 5.6 و در کشورمان 4.8 و کوتاه قدی در استان 5.6 و این میزان در کشورمان برابر 6.8 است.
عصمت عباسی با اشاره به اینکه 50 تا 70 درصد جمعیت بالای 20 سال کشورمان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند افزود: سرانه مصرف نمک در کشورمان شش کیلوگرم در سال بوده و این مقدار سه برابر میزان مجاز WHO است.
وی اظهار داشت: استان زنجان در شیوع بیماری گواتر پایین ترین رتبه را دارد.
کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه بیماری تغذیه دارای دو بعد است گفت: تغذیه ناکافی و تغذیه بیش از حد جزو این موارد است که در کشورمان متاسفانه هر دو وجود دارد.
وی ناامنی غذایی، قحطی، فقر، بیکاری، تورم اقتصادی، بی‌سوادی را از علل افزایش گرسنگی یاد کرد.
مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به سند ملی تغذیه و امنیت غذایی کشور اشاره کردوگفت: در این سند امنیت غذایی و امنیت تغذیه‌ای تعریف شده است .
وی یادآور شد: ایران پر خطر از لحاظ امنیت غذایی است و استان‌های قم، اصفهان، سمنان، تهران و یزد جزو مناطق بسیار امن غذایی و زنجان، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، مرکزی، همدان، گلستان و گیلان جزو استان‌های نسبتا امن غذایی  و بقیه استان‌ها نیز در گروه‌های دیگر امنیت غذایی  هستند.
مسئول تعذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به دستاوردهای نظام امنیت غذایی تغذیه کشور اشاره کرد و گفت: کاهش 50 درصدی تغذیه کودکان با اجرای برنامه مشارکتی حمایت و بهبود رشد تغذیه کودکان زیر پنج سال محقق شده است.
عباسی با بیان اینکه استقرار سند ملی تغذیه در استان زنجان نیز تصویب شده است گفت: برای سلامتی افراد باید این سند شامل غذای سالم، مناسب و ارزان قیمت برای همه جمعیت استان مهیا شود و در این راستا دستگاههای ذیربط حوزه سلامت به امر تغذیه و سلامت مردم توجه داشته باشند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com