روند ادامه‌دار کاهش قیمت مرغ

روند ادامه‌دار کاهش قیمت مرغ
در هفته گذشته قیمت تمام نهاده‌ها به همراه مرغ زنده و کشتارشده کاهش محسوسی پیدا کرد که این روند برای مصرف‌کننده در بازار نیز کاهشی ۳۰۰ تومانی در هر کیلوگرم را در بر گرفت.
بیشترین کاهش قیمتی در هفته گذشته مربوط به گوشت مرغ برای مصرف می‌شود، به‌طوری که با ۳۰۰ تومان افت در هر کیلوگرم، از هشت‌هزار و ۶۵۰ به هشت‌هزار و ۳۵۰ تومان با ۳,۴ درصد رشد منفی رسیده است، در حالی که دو هفته قبل نرخ این محصول در بازار تغییری نداشت و از ابتدای شهریورماه ثابت مانده بود. البته در ستون درصد تغییرات، بیشترین رشد منفی مربوط به مرغ زنده است؛ به عبارتی این محصول با کاهشی ۳.۹ درصدی از پنج‌هزار و ۴۶۴ تومان به پنج‌هزار و ۲۵۰ تومان رسید و بنابراین می‌توان گفت هفت روز گذشته، هفته چندان خوشایندی برای مرغداران نبود. با این حال، روند کاهش نرخ مرغ زنده از ابتدای ماه جاری آغاز شده و در دو هفته قبل نیز ۱.۵ درصد رشد منفی داشت.

در هفته گذشته اگرچه قیمت سویا ثابت ماند، اما نرخ ذرت با افت ۲,۵ درصدی از ۷۹۰ به ۷۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم رسید، در حالی که دو هفته قبل هر دوی این نهاده‌ها روندی مثبت را تجربه کردند و به ترتیب بهای آنها ۲.۸ و ۸.۲ درصد افزایش یافت.
قیمت جوجه یک‌روزه نیز که در هفته منتهی به هشتم شهریورماه ۲۷۵ تومان یا به عبارتی ۱۱,۸ درصد سقوط کرده بود، در هفته گذشته با افزایشی ۲.۴ درصدی به دوهزار و ۱۰۰ تومان به ازای هر قطعه رسید.

به هر ترتیب سیر نزولی قیمت مرغ از ابتدای شهریورماه در حالی است که رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی گفته بود: با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره ارز کنجاله سویا، قیمت مرغ و تخم‌مرغ و نیز جوجه یک‌روزه افزایش خواهد یافت.

به گفته محمد یوسفی، پیش از این واردات کنجاله سویا با ارز مبادله‌ای خرید و فروش می‌شد، اما از اوایل هفته گذشته (منتهی به ۱۵ شهریور) تصمیم گرفتند تا ارز مبادله‌ای کنجاله سویا را حذف کنند و آن را تنها به دانه سویا بدهند. ضمن اینکه برای واردات کنجاله ۱۰ درصد نیز تعرفه در نظر گرفته شده است؛ بنابراین باید منتظر ماند و دید با توجه به اتفاقاتی که برای واردات کنجاله افتاده است، در هفته‌های آینده قیمت این نهاده چه تغییری خواهد کرد و این تغییر چه تأثیری بر روند بهای محصول نهایی یعنی گوشت مرغ خواهد گذاشت؟

نمودار مرغ زنده  

از تاریخ 1396/06/10 تا تاریخ 1396/06/19 به صورت «روزانه»

منبع :ITPNews.com
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com