روش جدید پاستوریزه کردن تخم مرغ بدون آسیب زدن به کیفیت آن

روش جدید پاستوریزه کردن تخم مرغ بدون آسیب زدن به کیفیت آن
سالاد سزار ،معجون سنتی زرده تخم مرغ و شیر ،بستنی و بسیاری از غذاهای محبوب دیگر حاوی تخم مرغ خام هستند. وزارت کشاورزی ایالات متحده پژوهشی در راستای پاستوریزه کردن تخم مرغ بدون تغییر در طعم ،بافت و رنگ آن آغاز کرده است .این روش پاستوریزه کردن مشخصا ویروس سالمونلا را هدف قرار داده است .دلیل این امر این است که بر اساس آخرین آمار اعلام شده از هر 20 هزار تحم مرغ تولید شده در ایالات متحده یکی از آن آلوده به باکتری سالمونلاست .
این باکتری با خوردن تخم مرغ خام وارد بدن شده و  اسهال ،دردشکم ،تب و در برخی موارد منجر به مرگ می شود. Geveke   یکی از مهندسین وزارت کشاورزی آمریکا و همکارانش نشان دادند که 999 / 99 درصد باکتری سالمونلا با این روش آزمایشگاهی از بین رفته است .در این روش پاستوریزه کردن ،فرآیندی تجاری را جایگزین آب پز کردن یک ساعته کردند . این روش در حال حاضر تنها به صورت تجاری در ایالات متحده برای پاستوریزه کردن تخم مرغ خام استفاده می شود .
در این روش هر عدد تخم مرغ بین دو الکترود که امواج رادیویی به جلو وعقب آن ارسال می کنند، قرار می گیرد. در طی این فرایند تخم مرغ به آرامی در چرخش بوده و برای جبران حرارت ایجاد شده توسط امواج رادیویی آب پاشی می شود . فرکانس های رادیویی بر خلاف حرارت معمولی داخل تخم مرغ را گرم می کنند که این خصوصیت یکی از اجزا مهم موفقیت این روند است .
زرده به دلیل قرار گرفتن در مرکز تخم مرغ نسبت به حرارت مقاوم بوده و سفیده تخم مرغ نسبت به حرارت حساس تر است . تخم مرغ ها برای تکمیل مرحله پاستوریزه شدن ،درون آب گرم قرار گرفته و به این ترتیب گرما در زرده نیز باقی می ماند. این آب گرم برای پاستوریزه کردن سفیده تخم مرغ کافی است .
این روش از ابتدا تا انتها حدود 20 دقیقه طول می کشد که سه برابر سریع تر از روش غوطه وری در آب گرم است .این ایده که از امواج رادیویی برای کشتن پاتوژن ها استفاده شود ایده ی جدیدی نیست اما این که از این امواج برای کشتن پاتوژن ها در تخم مرغ استفاده شود ایده جدیدی است . این محقق و همکارانش برای اولین بار از امواج رادیویی با غوطه وری در آب گرم برای پاستوریزه کردن تخم مرغ استفاده کردند . 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com