روزانه با200 تن کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه هستیم

روزانه با200 تن کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه هستیم
رییس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ اعلام کرد: به دلیل بروز بیماری آنفولآنزای پرندگان در سال گذشته روزانه با 200 تن کمبود تولید تخم‌مرغ مواجه هستیم که این کاهش تولید و عدم توازن در واردات باعث افزایش قیمت محصول در بازار مصرف شده است.
سید فرزاد طلاکش امروز درجمع خبرنگاران اعلام کرد: به دلیل بروز بیماری آنفولآنزای پرندگان در سال گذشته به جای تولید روزانه دو هزار تن تخم‌مرغ هزار و 800 تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که روزانه با 200 تن کمبود تولید مواجه هستیم که این امر باعث افزایش قیمت این محصول در بازار شده است.
به گفته وی در حال حاضر اگر هر شانه تخم‌مرغ شش هزار تومان در اختیار مصرف‌کننده قرار گیرد قیمتی متعادل بوده و گران نیست و با توجه به شرایط فعلی تولید نباید انتظار قیمت پایین‌تر از این را داشت.
طلاکش اعلام کرد: تا آخر آذر ماه مشکل کمبود تولید کماکان ادامه دارد و با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده در استان‌های قزوین، تهران و البرز و همچنین صفر بودن تعرفه واردات تا آذر ماه از ابتدای فصل زمستان با کاهش قیمت تخم‌مرغ و متعادل شدن بازار تولید آن مواجه خواهیم شد.
رییس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ اعلام کرد: ‌در حال حاضر ظرفیت 750 هزار تن تخم مرغ در کشور وجود دارد که با وجود بروز آنفولآنزای پرندگان در سال گذشته صد هزار تن از ظرفیت تولید کاهش یافت و هم اکنون با ظرفیت 650 هزار تن تولید صورت می‌گیرد.
افزایش تقاضای صنایع در مهرماه
وی افزود: هر ساله تیر ماه با افت قیمت و مهر و آبان نیز با اوج قیمت تخم مرغ مواجه هستیم و باتوجه به این که25 درصد مصرف تخم‌مرغ در صنایع غذایی مصرف می‌شود از مهرماه میزان تقاضا در این صنایع به شدت افزایش می یابد که با توجه به وضعیت بیماری در تولید و معدوم سازی مرغ‌های تخم گذاردر سال گذشته پیش بینی شده بود کاهش تولید با واردات تامین شود اما طی یک ماهه اخیر به دلیل عدم توازن در واردات بازار متعادل نشد و با افزایش قیمت مواجه بودیم.
طلاکش اظهار کرد: عدم استقبال کامل بازرگانان برای واردات تخم مرغ یکی از مشکلات واردات تخم مرغ بود چرا که عمده تقاضاهای واردات از کشور ترکیه بوده و ترکیه نیز تخم مرغ کافی نداشت ونتوانست به موقع این محصول را تامین کند.
گمرک از صفر بودن تعرفه واردات تا پایان آذر بی‌خبر بود
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار اظهار کرد: با توجه به پیش بینی کمبود تخم مرغ از اسفند ماه سال گذشته تعرفه واردات صفر و مقرر شد این میزان تعرفه تا مهر ماه ادامه یابد و از مهر ماه مجدد به 30 درصد افزایش یابد که تولیدکنندگان متضرر نشوند اما در این میان ستاد تنظیم بازار وزارت جهاد به این نتیجه رسیدند تا آذر ماه تعرفه واردات صفر باشد. اما گمرک در جریان نبوده و از ابتدای مهر ماه تخم مرغ وارد شده به دلیل اعمال تعرفه 30 درصدی از سوی گمرک دو هفته در انبارها نگهداری شد که اکنون این مشکل برطرف شده است.
به گفته وی از اسفند ماه سال گذشته تاکنون حداکثر 30 هزار تن تخم مرغ از کشور ترکیه وارد کشور شده و از مهر ماه نیز 10 هزار تن واردات صورت گرفته است که این امر باعث کاهش قیمت تخم مرغ شده است به گونه‌ای که هر شانه تخم مرغ شناسنامه‌دار کاملا بهداشتی هفت هزار و 500 تومان در اختیار غرفه‌های میوه ‌و تره‌بار قرار می‌گرفت که امروز با 800 تومان کاهش شش هزار و 800 تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه شده است.
فقط ترکیه مورد تایید واردات تخم‌مرغ است
طلاکش خاطرنشان کرد: کشورهای عربستان، ‌روسیه و هندوستان نیز گزینه‌های واردات تخم مرغ به ایران هستند اما سازمان دامپزشکی فعلا فقط کشور ترکیه را تایید کرده است.
به گفته رییس ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ کیفیت تخم مرغ ایرانی 40 درصد بالاتر از تخم مرغ کشورهای روسیه، هند، ترکیه و عربستان است، لذا می‌توان با حل موانع اقتصادی علیرغم افزایش مصرف سرانه تخم مرغ در داخل صادرات هم داشت.
وی تصریح کرد: اگر انگیزه برای تولیدکنندگان وجود داشته باشد کشورمان ظرفیت تولید سالانه 900 هزار تن تخم مرغ را دارد که صد هزار تن آن قابل صادرات است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com