رفتارهای سینوسی که هم به دامدار ضربه زد و هم به صنایع لبنی

رفتارهای سینوسی که هم به دامدار ضربه زد و هم به صنایع لبنی

کمبود اعتبارات دولتی سبب عدم اجرای نرخ مصوب 1440 تومان برای شیر شد. این امر باعث ضربه به دامداران و کارخانه های لبنیات شد.
به گزارش موج، سال گذشته بسیاری از شکایت های تولیدکنندگان در عرصه های مختلف در این رابطه بود که یارانه به بخش تولید داده نمی شود. نقص اصلی این موضوع را در این می دیدند که دولت بحث هدفمندی یارانه ها را در پیش رو دارد و باید یارانه ثروتمندان را حذف کند و به بخش تولید اختصاص دهد.
در این راستا بخش تولید محصولات لبنی و به خصوص دامداران هم گله داشتند؛ چراکه، هنوز که هنوز است مشکلات تولید و قیمت شیر بر سر سیاست های حمایتی و تشویقی دولت است. امسال هم به نظر می رسد که این چالش ها در صنعت شیر و لبنیات باشد. هرچند امسال نه خبری از جنجال پالم و افشاگری ها است و نه این که دولت می خواهد به ثروتمندان یارانه دهد.
در این راستا عده ای معتقدند که هم ثبات قیمتی در محصولات لبنی شاهد باشیم و هم نارضایتی های گذشته وجود نداشته باشد. با این حال از احتمال افزایش قیمت شیر و لبنیات هنوز هم پرسیده می شود.
ابوالحسن خلیلی، دبیر و عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران در این رابطه به موج گفته است: بزرگ ترین عارضه در این موضوعات ورود دولت به بحث قیمت محصول نهایی است. دولت به دنبال این است که قیمت لبنیات در لایه های مختلف برای مردم از یک ثبات قیمت برخوردار باشد. قاعدتا این امر بر روی نهاده های تولید شیر در کشور اثر می گذارد.
خلیلی افزود: هر سیاستی که منتج به ثبات سیاستگذاری و تصمیم گیری قیمتی در انتهای خط نباشد سبب مشکل در فرآیند تولید خواهد شد.
وی معتقد است: دولت باید در انتها صنایع لبنی را در خصوص بحث قیمت گذاری به سمت رقابت پیش ببرد. باید اجازه بدهد که صنایع، محصول را با قیمت تمام شده خود در شرایط رقابت عرضه کنند. دو عامل کیفیت و قیمت هم باید تعیین کننده حضور محصول در بازار باشد. این اتفاق باید در انتهای خط بیافتد. قاعدتا در ابتدای خط که دامدارن هستند هم خودشان را با این سیاست هم راستا خواهند کرد.
عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان تهران گفت: ما برای این که به یک تولید با ثبات برسیم و پروتئین مورد نیاز جامعه را تأمین کنیم باید برنامه ریزی منظم و ثابت داشته باشیم. لبنیات جزء سبد حمایتی دولت است. دولت هم برای اینکه جامعه سالمی داشته باشد-مثل همه جای دنیا-در این بخش یارانه تزریق کند.اگر این بخش از ثبات تصمیم گیری برخوردار باشد و به موقع اجرایی شود علاقه مندی دامداران نیز مصوبات دولت فراهم خواهد شد و در راستای سیاست بلندمت تأمین شیر مورد نیازکشور، سرمایه گذاری در بخش دامی و بهینه سازی سیستم های تولید دامپروری خودشان گام بر می دارند و مطمئن هستند که چون دولت می خواهد از مصرف کننده حمایت کند در این بخش هم یارانه به موقع تزریق خواهد شد.
وی افزود: اگر این دو سیاست با هم تلفیق شوند شاهد یک ثبات تصمیم گیری یا فرآیند تصمیم سازی در صنعت لبنیات هستیم. اگر فارغ از این باشد با یک سری رفتارهای سینوسی روبه رو هستیم که یا بخش صنعت ضربه می خورد و یا دامپروری.
خلیلی درباره عدم اجرایی شدن قیمت مصوب 1440 تومان برای شیر هم گفت: دولت گفته بود که خرید تضمینی انجام می دهد و بخشی از ضرر و زیان دامداران را جبران می کند. این در حالی بود که دولت در بخش های بودجه ای و یارانه ای خودش با مشکل روبه رو بوده است. از این بابت نرخ مصوب 1440 تومان برای هر کیلو شیر به موقع اجرا نشد و هم نارضایتی دامپروران را در پی داشت و هم به صنعت لبنیات ضربه زد. این موضوع هم ناشی از سیاست تزریق یارانه 45 هزار تومانی دولت به مصرف کننده بود. به این خاطر سیاست های کمک و مشوق تولید برای بخش کشاورزی و دامی در درجه دوم اولویت دولت در سال گذشته بود و این موضوع هم باعث نوسانات و اعتراضات هم شد. 

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com