رشد ۱۲۰۰ تومانی قیمت گوشت سفید در تهران

رشد ۱۲۰۰ تومانی قیمت گوشت سفید در تهران
کاهش قیمت مرغ در هفته‌های اخیر به جایی رسیده بود که بسیاری از تولیدکنندگان این محصول را با مشکلاتی همچون ورشکستی مواجه کرده و موجبات تعطیلی واحدهای مرغداری بسیاری را فراهم آورده بود، اما در روزهای اخیر شاهد رشد قیمت این کالا در استان‌های مختلف کشور داریم که نشان از بهبود نسبی شرایط دارد.
کاهش قیمت مرغ در طی هفته‌های اخیر موضوعی بود که اگر چه مصرف‌کنندگان را خوشحال کرد اما در پی آن شاهد اعتراضات بسیار تولیدکنندگان و مرغداران در جای جای کشور بودیم چرا که این کاهش بی قاعده قیمت گوشت مرغ موجباب ضرر و زیان این گروه را فراهم آورد.
موضوعی که در نشست صبحانه کاری وزیر جهاد کشاورزی با فعالان بخش خصوصی حوزه کشاورزی در اتاق بازرگانی نیز مطرح شد و وی تصریح کرد: هم‌اکنون اتفاقی که در بازار قابل مشاهده شده است، کاهش شدید قیمت مرغ است و قیمت این کالا کمتر از نرخ تمام شده در بازار ملموس است که باعث شده تولیدکنندگان متضرر شوند. در این راستا به دنبال تمهیداتی هستیم تا مرغ با قیمت مناسب عرضه شود.
کارشناسان بر این اعتقادند که عرضه بیش از حد نیاز مرغ در بازار و عدم وجود تعادل در بازار این محصول مهمترین عامل در کاهش قیمت این محصول بوده است که ادامه این روند به ضرر تولیدکنندگان بوده و تولید را با بحران مواجه می‌نماید.
اما دلایل عرضه بیش از نیاز این محصول چه بود؟ گفته می‌شود طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ‌های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه گسترده مرغ در سطح بازار کشور نمود و همین امر موجبات افت قیمت شدید این کالا تا مرز میانگین کیلویی 4600 تومان را فراهم آورد. این اقدام شرکت پشتیبانی امور دام به منزله تیر خلاصی به صنعت مرغداری بود و در هفته‌های گذشته نیز نارضایتی و اعتراض شدید مرغداران در سراسر کشور و همچنین تعطیلی برخی از واحدهای مرغداری را به‌دنبال داشت.
یکی از مولفه‌های اصلی تنظیم بازار رصد اطلاعات و آمار لحظه‌ای از موجودی انبارها است، لذا به جرأت می‌توان گفت علت اصلی عدم توفیق دستگاه‌ها در تنظیم بازار، عدم وجود سامانه‌ای است که بتواند اطلاعات موجودی‌ انبارها را جهت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مسئولین در اختیار بگذارد.
در هفته منتهی به 23 آبان ماه سال جاری نیز گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران حکایت از کاهش 2.9 درصد قیمت گوشت مرغ نسبت به هفته قبل داشت اما در گزارش بانک مرکزی از هفته منتهی به 30 آبان ماه 1391 شاهد رشد  0.4 درصد قیمت گوشت مرغ بودیم که نشان از بهبود روند قیمتی این محصول دارد.
بر این اساس در حال حاضر قیمت گوشت مرغ در استان تهران به طور میانگین 5950 تومان می‌باشد که نسبت  20 آبان ماه که اوج کاهش قیمت را داشت، با افزایش 1200 تومانی همراه شده است.

 
نظرات شما
  •  

    shahram گفت : ۹۳/۰۹/۰۹

    تمهیداتتون باید برای اونایی که ضرر کردن هم باشه.... که حاطره گندی رو که بالا آوردین درستش کنه؟؟؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com