رشد صادرات دام زنده عامل مهم افزایش قیمت گوشت

رشد صادرات دام زنده عامل مهم افزایش قیمت گوشت
کاوه زرگران رئیس کمیسیون کشاورزی آب وصنایع غذایی اتاق تهران در نشست خبری ایران و روسیه اظهار داشت: اواسط مردادماه سال گذشته شرایط روسیه به گونه‌ای بود که تعامل آن با اتحادیه اروپا به هم خورد و همین امر فرصت بزرگی برای افزایش صادرات به کشور ما بود که متاسفانه نتوانستیم از آن فرصت به درستی استفاده کنیم زیرا بر اساس آمار گمرک ترکیه توانست با استفاده از فرصت موجود بیشترین صادرات را به روسیه داشته باشد.
وی افزود: سهم ترکیه از بازار روسیه یک میلیارد و 583 میلیون دلار است در بخش کشاورزی و صنایع غذایی است و گفتنی است که کل واردات روسیه از کل دنیا در 2014 میلادی 286 میلیون دلار آن بود که 4 میلیارد و 869 میلیون دلار آن مربوط به ترکیه است.
زرگران در ادامه گفت: در واقع وقتی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران را با ترکیه مقایسه می‌کنیم متوجه می‌شویم که صادرات محصولات کشاورزی ترکیه به روسیه بیش از کشور ما بوده است.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران بیان کرد: سال گذشته صادرات لبنیات حدود 643 میلیون دلار برای ما ارز آوری داشته و از طرفی از مرداد ماه سال گذشته تولید کنندگان آمادگی لازم برای صادرات محصولات لبنی به روسیه را داشته‌اند و تنها منتظر پروتکل دام پزشکی کشور بوده اند. امیدواریم که در ظرف چند روز آینده شاهد خبرهای خوبی باشیم و بدهی است که در حال حاضر 80 درصد محصولات لبنی به عراق صادر می‌شود.
وی یاد آور شد: میزان تولید فراورده‌های لبنی حدود 11 میلیون تن است و از طرفی هر کیلو لبنیات 1.8 میلیون دلار ارز آوری دارد این در حالی است که هر بشکه نفت تنها 22 سنت برابر برای کشور ما ارز آوری در بر دارد.
زرگران در ادامه اظهار داشت: برخی از کالاهای لبنی 11 برابر هر بشکه نفت ارز آوری دارد و امیدواریم با نهایی شدن پروتکل صادرات لبنیات به روسیه ظرف 5 روز آینده بتوانیم ارز آوری خوبی را نصیب کشورمان کنیم.
رئیس کمیسیون اتاق تصریح کرد: در شرایط پیش آمده که قیمت نفت به شدت کاهش پیدا کرده، با کاهش تعرفه و یارانه صادراتی و حل شدن پروتکل، دامپزشکی کشور می‌تواند جایگزین مناسب و راهگشای افزایش صادرات و ارز آوری برای کشورمان باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com