رتبه50 ایران در مصرف سرانه مرغ

رتبه50 ایران در مصرف سرانه مرغ

مصرف سرانه گوشت مرغ در ایران، سالانه 21کیلوگرم است. از سال 1370 تاکنون متوسط سرانه گوشت مرغ در کشور از 7 کیلوگرم به 21کیلوگرم در سال رسیده است.
به گفته کارشناسان، به‌دلیل مزیت نسبی مصرف گوشت مرغ در مقایسه با محصولات دامی دیگر، مصرف این کالا در سال‌های اخیر در کشورمان افزایش یافته به‌طوری که هم‌اکنون نزدیک به 60 درصد گوشت مصرفی در کشور، گوشت مرغ است.
با اقدامات انجام‌شده در سال‌های گذشته، مصرف سرانه محصولات دامی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که با وجود افزایش جمعیت، تولید سرانه این محصولات در سال 1386 برای شیر 118 کیلوگرم، گوشت قرمز 12.3کیلوگرم، گوشت مرغ 21 کیلوگرم و تخم‌مرغ 10 کیلوگرم بوده است.
افزایش مصرف گوشت مرغ در کشور در حالی است که عمر اقتصادی‌ بیشتر تجهیزات و ادوات مورد استفاده در مرغداری‌های کشور سپری شده و سیستم مرغداری‌ها در ایران هنوز سنتی است.
مصرف سرانه 21کیلوگرم برای گوشت مرغ در ایران بدین معناست که ایران از این لحاظ در رتبه50 جهان قرار دارد. به عبارت دیگر، مردم 49کشور دیگر در جهان، بیش از ایرانیان مرغ می‌خورند. بنا بر آمار فائو، اماراتی‌ها در رتبه اول دنیا از لحاظ مصرف سرانه گوشت مرغ قرار دارند به‌طوری که هر شهروند اماراتی در سال به‌طور متوسط 64کیلوگرم گوشت مرغ مصرف می‌کند که تقریبا 3برابر شهروندان ایران است.
مردم آمریکا نیز در رتبه دوم قرار دارند که به‌طور متوسط سالانه 50کیلوگرم مرغ مصرف می‌کنند. کویت با 46کیلوگرم، پلی‌نزی، گرانادا و جامائیکا با 44کیلو، برونئی با 42کیلو، دومینیکن با 38کیلو و قبرس با 37کیلو در رتبه‌های بعد قرار دارند. مصرف سرانه گوشت مرغ در عربستان 35کیلو، مالزی 33کیلو، انگلستان 29کیلو، لبنان 28کیلو، فرانسه 24کیلو و روسیه 16کیلو است.
کشورهای فقیر شامل بنگلادش، بروندی، کنگو، چاد، جیبوتی، اریتره، اتیوپی، گینه، مغولستان، نپال، رواندا، سودان، تاجیکستان و ازبکستان دارای مصرف سرانه گوشت مرغ نزدیک به صفر هستند. متوسط مصرف سرانه گوشت مرغ در جهان حدود 11کیلوگرم است.

 
کلمات کلیدی سرانه مصرف
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com