رئیس جمهوری پای درد دل‌های مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی نشست

رئیس جمهوری پای درد دل‌های مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی نشست
در نشست وزیر جهادکشاورزی، معاونان و مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی با رئیس جمهوری که امروز در محل وزارتخانه برگزار شد، مسائل و نیازهای بخش کشاورزی از زبان چند معاون زیر ابراز گردید.
نخستین معاون وزیر که به ایراد سخن در حضور رئیس جمهوری پرداخت، معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی بود که تأمین امنیت غذایی و تولید غذای سالم را از وظایف این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: بخش کشاورزی تنها با حمایت سایر دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و پولی کشور و عزم ملی قادر به تأمین امنیت غذایی است.
عبدالمهدی بخشنده ایجاد درآمد پایدار و قابل رقابت با سایر بخش‌های اقتصادی را از دغدغه‌های مهم بخش کشاورزی دانست و افزود: اگر بتوانیم به لحاظ درآمد پایدار در بخش کشاورزی برای جوانان جاذبه ایجاد کنیم، باعث ماندگاری جوانان در این بخش می‌شویم و در غیر این صورت شاهد خروج این قشر از فعالیت‌های کشاورزی خواهیم بود.
وی خاطرنشان کرد: متوسط درآمد کشاورزان کشور 60 درصد میانگین کشوری است و اگر نتوانیم تولیدکنندگان را در بخش نگهداریم و زندگی آبرومندی برای آنها ایجاد کنیم، مجبور می‌شویم برای افرادی که از بخش کشاورزی خارج می‌شوند با قیمت بیشتری شغل در سایر بخش‌ها ایجاد کنیم.
بخشنده با اشاره به پایین بودن سهم سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی ادامه داد: طبق گزارش بانک مرکزی به‌رغم آنکه مسئولیت مهم تأمین امنیت غذایی بر عهده بخش کشاورزی است، سهم سرمایه‌گذاری دولت در بخش کشاورزی بین چهار تا پنج درصد کل سرمایه‌گذاری‌ها در بخش‌های اقتصادی کشور بوده است.
وی با بیان اینکه سهم یادشده جوابگوی استهلاک بخش کشاورزی هم نیست، چه برسد به توسعه کشاورزی؛ تصریح کرد: این در حالی است که 40 درصد کل بودجه اتحادیه اروپا در سال گذشته به بخش کشاورزی یارانه داده شده و کنگره آمریکا نیز مصوب کرده است که از سال 2011 تا 2020 یک‌هزار میلیارد دلار به‌طور مستقیم به بخش کشاورزی یارانه اختصاص یابد.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی درباره تأمین کالری و خوداتکایی از محل تولیدات ناخالص داخلی یادآور شد: میانگین تأمین کالری و خوداتکایی در سال‌های 82 و 83 به 82 درصد رسیده بود و تنها 18 درصد کالری مورد نیاز از طریق واردات تأمین می‌شد، در حالی که طی چهار سال اخیر ضریب خودکفایی به 55 درصد کاهش یافته است!
بخشنده درباره واردات محصولات کشاورزی با اعلام اینکه طی سال 91 حدود 20 میلیون و در سال گذشته 18 میلیون تن محصولات کشاورزی وارد کشور شده است، تأکید کرد: در این اواخر فقط حدود 14 میلیارد دلار از منابع کشور صرف واردات این محصولات در یک سال شده است.
وی با غیرواقعی خواندن آمار تولید محصولات کشاورزی در دولت دهم، گفت: در دوماهه قبل از شروع کار دولت یازدهم، دولت قبلی اعلام کرد که حدود 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شده که مصرف متوسط 500 تا 600 کالری را نشان می‌دهد و این میزان بالاتر از سرانه کالری مصرفی در آمریکا است.
بخشنده همچنین افزود: وزارت جهادکشاورزی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و بانک مرکزی، راستی‌آزمایی دقیقی در مورد تولیدات کشاورزی انجام داد که بر اساس آن مشخص شد در آغاز به‌کار دولت یازدهم، 92 تا 93 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های فراوانی در بخش کشاورزی برای تولید وجود دارد، خاطرنشان کرد: منابع مالی مورد نیاز به‌سختی در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد و بانک کشاورزی که حامی این بخش است، به لحاظ منابع مالی در تنگنا است.
معاون امور برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در حالی سایر بانک‌ها موظفند 25 درصد منابع خود را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهند که تاکنون به‌طور متوسط 9 درصد این منابع به فعالیت‌های کشاورزی اختصاص یافته است.
هدف‌گذاری تولید دو میلیون تن آبزی در ایران
در ادامه این نشست، رئیس سازمان شیلات نیز ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود فعالیت‌های شیلاتی، اظهار داشت: از 800 هزار تن محصولات شیلاتی تولید شده در ایران، 420 هزار تن آن از طریق صید دریا و 380 هزار تن از طریق آبزی‌پروری بوده است.
حسن صالحی تصریح کرد: ایران به لحاظ صید از دریا در مقام سی‌ام در دنیا و از نظر آبزی‌پروری در مقام بیست‌ویکم قرار دارد و در منطقه خارمیانه در آبزی‌پروری مقام دوم را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه تراز بازرگانی محصولات شیلاتی مثبت است، یادآور شد: در سال گذشته 300 میلیون دلار صادرات و 100 میلیون دلار صادرات آبزیان صورت گرفته است که البته نهاده‌های اولیه‌ای مانند تخم ماهی قزل‌آلا، پودر ماهی و برخی گونه‌های ماهی جزء اقلام وارداتی بوده است.
صالحی فاصله ایران با دنیا را در زمینه مصرف سرانه آبزیان زیاد دانست و تأکید کرد: در حالی مصرف سرانه آبزیان در دنیا 18 کیلوگرم برای هر نفر است که در کشور ما این رقم از هشت کیلوگرم تجاز نمی‌کند.
وی با بیان اینکه برای نزدیک شدن به سرانه جهانی مصرف آبزیان میزان تولید باید به دو میلیون تن افزایش یابد، افزود: استفاده مجدد از آب در اراضی کشاورزی از طرح‌های این سازمان برای توسعه آبزی‌پروری است.
طرح‌های مدون برای نجات از سرشکستگی و وابستگی
در ادامه این نشست، معاون امور بهبود تولیدات گیاهی در بخشی از سخنانش با بیان اینکه 90 درصد تولیدات کشاورزی در ایران متکی به اراضی آبی است، گفت: از 14.5 میلیون هکتار اراضی کشاورزی 42 درصد به‌صورت دیم و مابقی به‌صورت آبی است.
عباس کشاورز با بیان اینکه طی 30 سال گذشته سطح اراضی دیم هیچ تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که سطح اراضی آبی هر سال در بخش زراعت 23 هزار هکتار افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه در تولید برخی محصولات مانند کنجاله و روغن دچار سرشکستگی و وابستگی هستیم، ادامه داد: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی، طرح‌هایی تدوین شده تا شاخص خوداتکایی و تأمین کالری مورد نیاز مردم افزایش یابد.
کشاورز با بیان اینکه با اتخاذ سیاست‌های درست در افزایش سرمایه‌گذاری و تنوع مالی می‌توان حال بد کشاورزی را به حال خوب تبدیل کرد، تصریح کرد: در حال حاضر کشاورزی کشور از کمبود سرمایه و تکنولوژی رنج می‌برد و دولت باید به گسترش فعالیت‌های علمی و رفع موانع صادراتی کمک کند.
محمدعلی جوادی: درخواست استقرار ستاد مرکزی در ساختمان واحد
در ادامه سخنان معاونان وزیر جهادکشاورزی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی اظهار داشت: در حال حاضر با از دست دادن ساختمان اصلی، کارکنان این وزارتخانه در 19 ساختمان در سطح تهران پراکنده هستند که این مسئله باعث شده عوامل ستادی به‌طور شایسته خدمات کیفی را ارائه نکنند.
محمدعلی جوادی کارکنان این وزارتخانه را نیروهای ارزشی خواند و یادآور شد: در این وزارتخانه، بهره‌گیری از نظام مدیریت و روش‌های نوین و تکیه بر مدیریت جهادی صورت می‌گیرد.
اسکندر زند: رونمایی از 12 دستاورد مهم تحقیقاتی تا پایان سال 93
در ادامه این نشست، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست افزایش بودجه تحقیقات کشاورزی را به‌منظور توسعه بخش کشاورزی ضروری خواند و گفت: تنها راه تولید غذا، افزایش بهره‌وری بوده که از طریق تحقیقات امکان‌پذیر است.
اسکندر زند با بیان اینکه در ایران تنها نیم درصد از تولیدات ناخالص داخلی به تحقیقات کشاورزی اختصاص می‌یابد، تأکید کرد: این در حالی است که در کشور ترکیه، 9 درصد تولید ناخالص داخلی سهم تحقیقات است.
وی با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات کشاورزی در 10 سال گذشته صفر درصد بوده است، افزود: با وجود این، تا پایان سال 1393 خورشیدی، 12 دستاورد مهم تحقیقاتی از سوی محققان بخش کشاورزی در این سازمان معرفی خواهد شد که امید می‌رود با حضور ریاست جمهوری، رونمایی شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ارائه تکنولوژی تولید تخم‌مرغ عاری از ویروس توسط مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، افتتاح مرکز تولید میگوی عاری از بیماری‌های مهم، معرفی 25 رقم جدید زراعی و باغی و جایگزینی روش‌های غیرشیمیایی با سموم پرخطر ازجمله دستاوردهایی دانست که از سوی محققان این سازمان در آستانه معرفی است.
زند با بیان اینکه در سال آینده نقشه خاک‌شناسی ایران در مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم و نقشه مناطق شور کشور توسط مؤسسه تحقیقات آب و خاک ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: معرفی 20 رقم از درختان سریع‌الرشد برای زراعت چوب در سطح نیم میلیون هکتار و آغاز نخستین آزمایش کشت سه گیاه تراریخته برنج، پنبه و سیب‌زمینی ازجمله اقدام‌های سال جاری این سازمان خواهد بود.
وی ضمن درخواست از دولت برای حمایت از نوسازی تحقیقات کشاورزی، راه‌اندازی شبکه رادیوتلویزیونی بخش کشاورزی یا اختصاص ساعاتی ثابت و تعیین‌شده برای ترویج کشاورزی نوین از طریق رسانه ملی خواست اقدامات لازم را انجام دهند.
مهدی خلج: درخواست اختصاص بخشی از اعتبارات سلامت به سازمان دامپزشکی
رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در ادامه سلسله‌اظهارات معاونان و مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی در حضور رئیس جمهوری، با تأکید بر وظایف حساس و حاکمیتی سازمان دامپزشکی در امر بهداشت اظهار داشت: ایران در یکی از پرمخاطره‌ترین مناطق جغرافیایی به لحاظ شیوع بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک انسان و دام قرار دارد و به‌طور پیوسته با عوامل بیماری‌زا و ورود دام‌های غیرمجاز به‌ویژه از مرزهای شرقی روبه‌رو است.
مهدی خلج با بیان اینکه قرنطینه و اعمال ضوابط آن جزء ابزار اجتناب‌ناپذیر پیشگیری از هرگونه عوامل مخاطره‌آمیز در حوزه بهداشت سرمایه عظیم دام و طیور است، ادامه داد: با توجه به تأکیدات وزیر جهادکشاورزی، تلاش بر این است تا شرایطی فراهم شود که به مردم ضمانت داده شود دولت امنیت آنها را در زمینه سرمایه‌گذاری حوزه دام و طیور حفاظت خواهد کرد.
وی سازمان دامپزشکی را مرجعی صلاحیت رئیس سازمان دامپزشکی کشور دار و نهادی قابل اعتماد در صدور گواهی سلامت دام، فرآورده‌های دامی، نهاده‌های دامی و فرآورده‌های مشتق‌شده از فرآورده‌های دامی نزد سازمان‌های معتبر جهانی مانند سازمان جهانی تجارت و سازمان جهانی بهداشت برشمرد و تصریح کرد: در عین حال، این سازمان برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری‌های تب مالت و سل گاوی نیاز مبرم به نیروی انسانی کارآمد و حمایت مالی دولت دارد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه خواستار اختصاص بخشی از اعتبارات سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان دامپزشکی کشور شد.
اظهارات رئیس جمهوری در خبر تکمیلی، متعاقباً ارسال خواهد شد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com