ذخیره گوشت مرغ باید به 70 هزار تن در سال افزایش یابد

ذخیره گوشت مرغ باید به 70 هزار تن در سال افزایش یابد

خبرگزاری فارس: دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران گفت: مصرف گوشت مرغ ایران به مرز 4/1 میلیون تن در سال رسیده است.
علی آذروش در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، افزود: در حالی که مصرف گوشت مرغ در کشور به مرز 4/1 میلیون تن در سال رسیده است، اما سالانه فقط بین 20 تا 30 هزار تن گوشت مرغ برای تنظیم بازار ذخیره می‌شود.
وی افزود: با این رقم تولید، باید دست کم 5 درصد مصرف سال، یعنی 70 هزار تن گوشت مرغ ذخیره شود.
وی افزود: عدم توجه به تنظیم بازار مرغ باعث می‌شود، در حالی که کشور به خودکفایی در تولید مرغ، بلکه مازاد تولید هم رسیده است، اما در برخی فصول کمبود مصنوعی و افزایش قیمت مرغ رخ دهد.
دبیر انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران گفت: عملکرد دولت و متولیان صنعت مرغداری کشور به تدریج بهتر و با برنامه‌ریزی شده و اقبال مردم نسبت به مصرف گوشت مرغ نیز بیشتر شده است.
آذروش بیان داشت: افزایش مصرف مرغ در روزهای نوروز، محرم، صفر، بازگشت حجاج و ماه مبارک رمضان همواره باعث تنش در بازار مرغ می‌شود که دولت می‌تواند با داشتن ذخیره کافی گوشت مرغ، مانع افزایش قیمت در این زمانها شود.
وی خاطرنشان ساخت: صنعت مرغداری از حدود 10 ماه پیش با کاهش تولید از مجموعه‌های مرغ مادر مواجه بود که تولید و مصرف به نقطه سر به سر 110 هزار تن در ماه رسید، لذا با هر افزایش در مصرف، دولت ناچار شد، اجازه واردات گوشت مرغ بدهد.
آذروش با بیان این که ذخیره سازی گوشت مرغ توسط دولت کافی نیست، گفت: تولید کنندگان گوشت مرغ در شرایط افزایش قیمت به کاهش تولید و کم کاری متهم می‌شوند، در حالی که برنامه‌ریزی درستی در مورد تولید وجود ندارد.
دبیر انجمن صنعتی پرورش دهندگان مرغ گوشتی ایران برنامه سال 86 صنعت مرغداری را تولید یک میلیون و 407 هزار تن گوشت مرغ اعلام کرد و گفت: تولید جوجه یکروزه بین 890 تا 900 میلیون قطعه می‌رسد که مصرف دان مرغ حدود 7 میلیون تن در سال خواهد بود.
آذروش خاطرنشان ساخت: مصرف دان توسط مرغهای گوشتی 6/4 میلیون تن خواهد بود که با توجه به تولید اتانول از ذرت و شکر، قیمت ذرت در جهان رو به افزایش است و مصرف ذرت توسط مرغداریها باعث افزایش هزینه تولید می‌شود.
وی گفت: قیمت ذرت ظرف سه چهار ماه حدود 40 درصد افزایش یافته است که هزینه تولید مرغ و تخم مرغ را افزایش می‌دهد.
آروش افزود: سال گذشته 45 تا 50 درصد ذرت مورد نیاز مرغداریها از محل کشت داخلی تامین شد که با حمایت دولت از تولید ذرت در داخل، هزینه تمام شده مرغ و تخم مرغ کاهش خواهد یافت.
وی افزود: بعد از فروکش کردن شایعه آنفلونزای پرندگان و افزایش قیمت گوشت قرمز، تقاضا برای مصرف گوشت مرغ در جهان رو به افزایش نهاده است.
آذروش خاطرنشان ساخت: در حالی که در گذشته 30 درصد پروتئین دامی از گوشت مرغ بود، اکنون 50 درصد پروتئین مصرفی از محل گوشت مرغ بوده و تولید کنندگان مهم غذای آماده جهان به سمت تولید غذاهای ارزان از گوشت مرغ هستند.
وی گفت: روند افزایش تقاضا برای گوشت مرغ نشان می‌دهد اگر افزایش تولید گوشت مرغ در کشور رخ ندهد، در آینده افزایش قیمت در مصرف مرغ رخ خواهد داد.

 
کلمات کلیدی ذخيره
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com