ذخیره 15 هزار تن گوشت مرغ

ذخیره 15 هزار تن گوشت مرغ
وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با فارس گفت: در حالی که سردخانه های دولت هیچ وقت بیش از 15 هزار تن مرغ به خود ندیده بودند، امسال بالاترین رقم گوشت مرغ در سردخانه ها موجود است، به گونه ای که نگرانی وجود دارد، در بهمن ماه قیمت مرغ به کمتر از قیمت کف برسد.
محمدرضا اسکندری در گفت و گو با فارس ، در پاسخ به این پرسش که طرح تولید دانه‌های روغنی در چه وضعیتی است، گفت: طرح خودکفایی تولید دانه‌های روغنی با جدیت دنبال می‌شود، منتهی این گونه نیست که کل طرح حول کشت کلزا بچرخد، بلکه سایر محصولات مانند سویا، کنجد، گلرنگ و آفتابگردان و بادام زمینی هم در این دنبال می شود.
وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این پرسش که «چرا برای حمایت کشاورزان قیمت خرید دانه‌های روغنی باتوجه به نو بودن این محصولات افزایش نمی یابد» گفت: خرید تضمینی را کنار بگذارید، خرید تضمینی خدمت به کشاورز نیست، سعی کنید خرید توافقی را به جای خرید تضمینی جا بیندازید که بیشتر به نفع کشاورز است.
اسکندری گفت:‌ قیمت خرید دانه روغنی کلزا امسال 370 تومان و سویا 320 تومان بود ولی به دلیل بالابودن نرخ بازار، کشاورز محصول را به نرخ بالای 400 تومان در هر کیلوگرم به صورت توافقی فروخت.
اسکندری گفت: با توجه به افزایش جهانی قیمت دانه های روغنی و کلزا به دلیل افزایش مصرف صنعتی، نرخ پایه خرید توافقی سویا را 390 اعلام کردیم، ولی کارخانه‌ها آن را به نرخ بالای 400 تومان از کشاورز خریدند.
وی گفت: در حالی که سال‌های قبل قیمت خرید تضمینی کشمش 400 تومان اعلام می شد، دلالان آن را 410 تومان می خریدند، ولی امسال به روش خرید توافقی کشاورز کشمش تولیدی اش را 1200 تومان فروخت، بنابراین خریدهای توافقی اگر به موقع توسط بانکها تأمین تسهیلات شود به نفع کشاورز است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال کشمش کشاورزان با وجود اعلام نرخ 630 تومان از سوی دولت، به دلیل اجرای طرح خرید توافقی از 700 تومان تا 1700 تومان در هر کیلوگرم خریده شد، این خریدها هم توسط تشکل‌های بخش کشاورزی انجام می شود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر شبکه بانکی نسبت به تأمین به موقع تسهیلات برای تشکلها اقدام کند و خرید توافقی جایگزین خرید تضمینی محصولات کشاورزی شود، هم به نفع تولیدکننده است که محصول را به قیمت بیشتر می فروشد، هم به نفع مصرف کننده است که محصول ارزانتر به دست او می‌رسد و دلال اضافی حذف می شود.
اسکندری گفت: کشاورزان در سال گذشته عمده محصول شان را در بازار آزاد به نرخ توافقی فروختند و به جز آشغال های ته مانده محصول، چیزی برای فروش به نرخ تضمینی نداشتند.
* برنامه دانه های روغنی ناقص بود
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که قبلا برخی مدیران در طرح دانه‌های روغنی، فقط روی کشت کلزا تمرکز کرده بودند و طرح دانه‌های روغنی ناقص بود، گفت: هر محصول دانه روغنی باید جای خود را در طرح پیدا کند، علاوه بر کلزا، دانه های گلرنگ، سویا، آفتابگردان، کنجد و بادام زمینی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.
وی تأکید کرد: با کشت کلزا به تنهایی به خودکفایی در تولید روغن نمی رسیدیم.
وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ در حالی که سردخانه های دولت هیچ وقت بیش از 15 هزار تن مرغ به خود ندیده بودند، امسال بالاترین رقم گوشت مرغ در سردخانه ها موجود است، به گونه ای که نگرانی وجود دارد، در بهمن ماه قیمت مرغ به کمتر از قیمت کف برسد.
اسکندری گفت: در 8 ماه اول امسال 13 هزار تن و در ماه گذشته 3 هزار تن گوشت و مرغ صادر شده است.
وزیر جهاد کشاورزی در مورد صادرات کشاورزی در سال جاری گفت: بر اساس آمار گمرک در 8 ماه امسال یک میلیارد و 944 میلیون دلار محصولات گوناگون کشاورزی صادر شد.
اسکندری در مورد واردات گوشت قرمز گفت: درست است که در 8 ماهه 41 هزار تن گوشت قرمز وارد شده است، ولی در همین مدت 2/1 میلیون رأس دام زنده، یعنی همان حدود یا بیشتر گوشت از کشور صادر شده است.
اسکندری گفت: همچنین وقتی صادرکنندگان میگو نتوانستند محصول را صادر کنند، برای نخستین بار وزارت جهاد کشاورزی وارد شده و کل میگوی آنها را خرید و انبار کرد و امسال با رفع مشکل، همه میگوها صادر شد.
 
کلمات کلیدی ذخيره
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com