دیوانسالاری اداری اصلی‌ترین مانع پرداخت یارانه شیر به تولید‌کنندگان

دیوانسالاری اداری اصلی‌ترین مانع پرداخت یارانه شیر به تولید‌کنندگان
عضو هیئت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی استان خراسان رضوی گفت: کمک یارانه‌ای دولت به واحدهای تولید شیر دستخوش بروکراسی اداری شده و علیرغم اینکه بودجه مذکور توسط دولت فراهم شده، اما هنوز به دست برخی از تولید‌کنندگان نرسیده است.
علی‌اصغر اخلاقی عضو هیئت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که به عنوان یک تولید کننده در فاز دوم هدفمندی یارانه انتظار چه حمایت‌هایی را از دولت دارید، گفت: وضعیت گاوداری‌ها مناسب نیست و قیمت تمام شده از قیمت شیر در بازار بیشتر است.
وی افزود: کمک یارانه‌ای دولت به واحدهای تولید شیر (به ازای هر کیلوگرم 190 تومان) دستخوش موانع اداری شده و علیرغم اینکه بودجه مذکور توسط دولت تأمین و به استان‌ها داده شده، اما هنوز به دست برخی از تولیدکنندگان از جمله تولید‌کنندگان شیر استان خراسان نرسیده است.
عضو هیئت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی استان خراسان تصریح کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر حدود 1600 تومان است، در حالی که هر کیلو شیر در بازار با قیمت 1110 تومان به فروش می‌رسد.
افزایش 100 درصدی قیمت نهاده‌های دامی
عضو هئیت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی استان خراسان رضوی تصریح کرد: قیمت نهاده‌های دامی از قبیل علوفه، سویا، یونجه نسبت به سال گذشته افزایش و اکثرا تا دو برابر افزایش قیمت داشته‌ است.
اخلاقی بیان داشت: دولت باید در مورد شیر کار کارشناسی انجام دهد و قیمت این محصول را به صورت کارشناسی تعیین و اعلام کند.
وی افزود: نژاد گاوهای ایرانی از گاو‌های اروپایی بهتر است در حالی که برای دامداران فعالیت اقتصادی توجیه ندارد و به صرفه نیست.
اخلاقی بیان داشت: دامداران دارای مشکلات عدیده‌ای هستند و شرایط بسیار بدی را می‌گذرانند، به طوری که هیچ انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت ندارند و بسیاری از آنها اقدام به تعطیلی واحدشان کرده‌اند.
وی افزود: دولت همیشه به فکر مصرف‌کننده است و کمتر به تولید کننده توجه می‌کند، در صورتی که اگر تولید‌کنندگان از صحنه تولید خارج شوند اثرات بدی در اقتصاد جامعه به بار می‌آید.
عضو هیئت مدیره تعاونی گاوداران صنعتی استان خراسان رضوی در پاسخ به این سؤال که تولید‌کنندگان چگونه می‌توانند با کاهش مصرف انرژی به کاهش قیمت تمام شده کمک کنند، گفت: در دامداری‌ها و گاوداری‌ها قیمت علوفه حدود 80 درصد و بیشترین تأثیر را بر روی قیمت تمام شده محصول می‌گذارد.
هزینه برق دامداری‌ها تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام شده محصول ندارد
وی افزود: سایر هزینه‌ها 20 درصد بر روی قیمت شیر تأٍثیرگذار است و حامل‌های انرژی هم بخشی از همین 20 درصد است، بنابراین حتی کاهش مصرف انرژی در واحد دامداری تأثیر چندانی بر روی قیمت تمام شده محصول ندارد.
اخلاقی تصریح کرد: وقتی قیمت حامل‌های انرژی افزایش می‌یابد، بر روی هزینه حمل و نقل اثر می‌گذارد و قیمت محصولات کشاورزی و علوفه نیز افزایش می‌یابد و به دنبال آن علوفه که اساسی‌‌ترین و تأثیرگذارترین نهاده در گاوداری‌هاست افزایش قیمت می‌یابد و به دنبال آن محصول تولیدی دامداری‌ها نیز گران می‌شود.
وی افزود: دستمزد کارگر از جمله عوامل اثرگذار روی قیمت تمام شده شیر است و بدین ترتیب واحدهای دامداری‌ روی قیمت  تمام شده محصول تأثیرگذار نیستند بلکه وقتی مایحتاج مورد نیاز گاوداری‌ها گران می‌شود، قیمت محصول هم افزایش می‌یابد.
اخلاقی بیان داشت: هزینه داروی دام به شدت گران شده و در برخی اقلام به 10 برابر افزایش قیمت داده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com