دولت یارانه دوجانبه به مرغ بدهد

دولت یارانه دوجانبه به مرغ بدهد
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، در خصوص کاهش قیمت مرغ ،گفت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد از افراد جامعه نیازمند به کمک های دولتی هستند به همین جهت دولت علاوه براینکه باید یارانه تولیدی به مرغداران تخصیص دهد باید یک یارانه مصرفی هم به مصرف کنندگان اختصاص یابد.
سکینه عمرانی درپاسخ به این مطلب که در جلسات هفته جاری ستاد تنظیم بازارقیمت گوشت مرغ بررسی می شود که دراین جلسات مرغداران پیشنهاد داده‌اند تا نرخ خرید تضمینی این محصول ازسوی دولت از کیلویی 6500تومان به حدود 7500 تومان افزایش یابد تا بدین جهت با جبران هزینه های تولیدی مرغداران که درحال حاضربا درنظر گرفتن سود حداقلی حدود 7200 تا 7500 تومان درهرکیلو تمام می شود بتوانند چرخه ی تولید مرغ در کشوررا حفظ کنند، گفت: با توجه به اینکه دولت هم باید مصرف کننده و هم تولید کننده را مورد حمایت عملیاتی قرار دهد به همین جهت سیاست های اتخاذ شده از سوی دولت باید به نحوی باشد که هیچ کدام از آنها دچار مشکل نشوند.
نماینده مردم سمیرم درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: چنانچه دولت بتواند درزمینه تولید کمکی به کاهش هزینه های تولیدی تولید کنندگان کند بی شک این انتظارهم وجود دارد که به مصرف کنندگان هم از نظر قیمتی نگاه ویژه ای داشته باشد.
وابستگی صد درصدی کشوربه واردات نهاده ها
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازاینکه متأسفانه مشکل بسیارعمده کشوردربخش کشاورزی، دام وطیوروابستگی صد درصدی کشوربه واردات نهاده‌های دامی و کشاورزی است، اظهارداشت: متأسفانه وابستگی کشوربه واردات نهاده های دامی به نوعی وابستگی به نرخ ارزاست که این مهم باعث تغییرات شدید قیمتی چند هفته اخیردرمحصولات پروتئینی شده است.
نوسانات شدید قیمتی با تفاوت نرخ ارز
عمرانی، افزود: متأسفانه درحال حاضر تفاوت نرخ ارز باعث بروز نوسانات شدید قیمتی درمحصولات کشاورزی و پروتئینی شده به طوری که ازسوی دولت مقررشده بود که ارز 1226 برای واردات نهاده های دامی درنظر گرفته شود که پس ازچندی نرخ ارزمبادله ای برای واردات نهاده ها مطرح شد.
وی، ادامه داد: متأسفانه به علت اینکه دولت نتوانست ارز 1226 را برای واردات نهاده های دامی تأمین کند به همین جهت تولید کنندگان و مرغداران با نوسانات و تغییرات قیمتی دربازار نهاده های دامی مواجه شدند.
نماینده مردم سمیرم درمجلس، باانتقاد ازاینکه متأسفانه دولت علاوه براینکه نتوانست ارز مرجع را برای واردات نهاده های دامی تأمین کند حتی با ارزمبادله ای هم نتوانست این نهاده ها را به موقع در اختیارمرغداران قراردهد، تصریح کرد: به طورحتم تأخیردولت درتأمین به موقع نهاده های دامی بر روی تولید محصول نهایی اثرمی گذارد که این مهم به نوعی عدم اعتماد و اطمینان به بازارنهاده ها است.
کاهش تولید با عدم اعتماد به بازار نهاده ها
این نماینده مردم درمجلس نهم، با انتقاد ازاینکه عدم اعتماد و اطمینان به بازار نهاده ها منجربه کاهش تولید می شود، اظهارداشت: احتمال این امروجود دارد که مرغداران در برخی از فصول سال به علت عدم اطمینان به بازار نهاده ها وافزایش چند برابری هزینه های تولیدی خود اقدام به جوجه ریزی نکنند که این مهم باعث می شود در فصل تولید مرغ با کاهش مرغ در بازار مواجه شویم.
عمرانی، با تأکید براینکه تا زمانی که دولت یک بازار ثابتی درتمام بحث هزینه ها از جمله انرژی، نهاده ها و تأمین به موقع نهاده ها، واکسن و انواعی از داروها برای جلوگیری ازبیماری جوجه ها نتواند فراهم کند بی شک شاهد نوسانات شدید قیمتی در بازارمرغ خواهیم بود.    
عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس، درپاسخ به این سؤال که با توجه به مشکلات و معضلات موجود درصنعت دام و طیورآیا بهترنیست که دولت خرید تضمینی مرغدارن را درهرکیلو به7500 تومان افزایش دهد و با پرداخت یارانه این محصول را کیلویی 6500 تومان به مصرف کنندگان برساند؟ گفت: با توجه به اینکه بیش از 80 درصد  از افراد جامعه نیازمند به کمک های دولتی هستند به همین جهت دولت علاوه براینکه باید یارانه تولیدی به مرغداران تخصیص دهد باید یک یارانه مصرفی هم به مصرف کنندگان اختصاص دهد تا بتوانیم هم ازمصرف کننده وهم از تولید کننده حمایت عملیاتی کنیم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com