دولت باید سالانه حداقل 5 درصد ذخیره سازی داشته باشد

دولت باید سالانه حداقل 5 درصد ذخیره سازی داشته باشد

خبرگزاری موج - دبیر انجمن پرورش‌‏دهندگان مرغ گوشتی گفت: دولت باید برای ایام خاص که گوشت مرغ با اوج مصرف مواجه است،به منظور جلوگیری از بحران در بازار مصرف جداول زمان‌‏بندی تامین مصرف سالانه گوشت مرغ را تنظیم کند، به ‏ گونه ای که حداقل ذخیره‌‏سازی باید 5 درصد و به میزان 70 هزار تن در نظر گرفته شود.
علی آذروش دبیرانجمن پرورش‌‏ دهندگان مرغ گوشتی درگفت و گو با خبرنگار موج، اظهار داشت: طی سال گذشته قیمت جهانی گوشت مرغ به یک دلار و 40 سنت افزایش یافت، به گونه ای که قیمت جهانی گوشت مرغ در مقایسه با دو سال قبل آن 65 درصد رشد داشته است.
وی افزود: به دلیل رشد جهشی قیمت نهاده‌‏های مورد مصرف مرغداری ها تولید‌‏کنندگان با احتیاط بیشتری نسبت به تولید اقدام می‌‏کنند، لذا ایجاد ثبات در بازارو قیمت‌‏ها باید مرغداران را نسبت به سرمایه‌‏گذاری در این بخش مجاب کند.
آذروش با اشاره به مصرف سالانه گوشت مرغ بالغ بر یک میلیون و 400 هزار تن، گفت: دولت باید برای ایام خاص که گوشت مرغ با اوج مصرف مواجه است، جداول زمان‌‏بندی تامین مصرف سالانه گوشت مرغ را تنظیم کند، به ‏ گونه ای که حداقل ذخیره‌‏سازی باید 5 درصد و به میزان 70 هزار تن در نظر گرفته شود.
وی اضافه کرد: درصورت تهیه این جداول و اجرای آن مصرف کنندگان و تولید کنندگان با مشکل مواجه نشده و نوسانات قیمت نیز نخواهیم داشت.
آذروش با اشاره به تولید ماهانه 110 هزار تن گوشت مرغ آماده طبخ ازسوی مرغداران ، اظهار داشت: به دلیل افزایش مصرف در برخی ایام خاص میزان نیاز بازار به بیش از 130 هزارتن می‌ رسد که تامین این میزان در شرایط خاص بازار باید از سوی دولت و با ذخیره‌‏سازی به موقع صورت گیرد.
دبیرانجمن پرورش‌‏ دهندگان مرغ گوشتی درادامه تصریح کرد: به دلیل پایاپای بودن تولیدات با میزان مصرف هرعاملی که موجب افزایش مصرف گوشت مرغ در بازار شود، افزایش قیمت این محصول را نیز به دنبال خواهد داشت.همچنین در صورت کاهش مصرف گوشت مرغ در بازار قیمت آن نیز کاهش می یابد.بنابراین ذخیره سازی گوشت مرغ باید متناسب با مصرف انجام شود.
آذروش با تاکید بر نگرش واقع‌‏بینانه نسبت به قیمت گوشت مرغ، بیان کرد: اگر قیمت گوشت مرغ با قیمت فعلی یک هزار و 650 تومان که توسط دولت تعیین شده به بازار مصرف عرضه شود، قطعا تولیدکنندگان دچارضرر شده واز تولید دلسرد می شوند. ضمن آن که این امر در نهایت به کمبود گوشت مرغ در بازار وایجاد بحران در قیمتها منتهی می شود.
وی خاطرنشان کرد: دولت باید با درنظر گرفتن اوج تولید وکاهش مصرف درماههای اردیبهشت، آبان و آذرماه هرسال نسبت به ذخیره‌‏ سازی و خرید مرغ از مرغداران اقدام کند، که متاسفانه این امر تاکنون مورد بی توجهی مسوولان قرار گرفته است.
دبیرانجمن پرورش‌‏ دهندگان مرغ گوشتی در پایان ارایه برنامه‌‏های بحران از سوی دولت را امری ضروری خواند و گفت: دولت باید هر سال با در نظر گرفتن شرایط آن سال برای ذخیره سازی گوشت مرغ برنامه ریزی کند، که این امر باید منطبق با واقعیت و شرایط جامعه اعمال شود.

 
کلمات کلیدی ذخيره
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com