دوره های آموزشی پیشگیری و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی آغاز شد

دوره های آموزشی پیشگیری و شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی آغاز شد
دکترسید سعید حسینی گفت: ستاد ویژه پیشگیری آنفلوانزای فوق حاد با برگزاری دوره های آموزشی برای 600 نفر از بهره برداران طیور و صنایع وابسته با همکاری اداره کل دامپزشکی استان مرکزی آغاز به کار کرد.
وی افزود: از محورهای آموزش پیشگیری، فعالیت های مراقبتی دامپزشکی، نمونه گیری آزمایشگاهی، تشخیص، استفاده از لوازم بهداشتی، تزریق واکسن و محلول های ضد عفونی کننده می باشد.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: مهاجرت پرندگان وحشی از مخازن و کانون‌های اصلی انتقال بیماری آنفلوانزای فوق حاد محسوب می‌شوند که از راه‌های پیشگیری وقوع این بیماری در بین طیور، رعایت بهداشت، استفاده از لباس های ضد عفونی شده در واحدها و وسایل مناسب حمل و نقل می باشد.
حسینی ادامه داد: به دلیل سردی هوا و مهاجرت پرندگان به استان مرکزی و استقرار در محل تالاب میقان امکان شیوع آنفلوانزای فوق حاد طیور در بین جمعیت آنها بیشتر می‌شود که مرغداران باید در این زمان به مسائل پیشگیرانه توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی از واحدهای تولید و پرورش طیور استان مرکزی درخواست کرد تا در صورت مشاهده هر گونه تلفات غیر عادی در طیور، این مهم را به دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی یادآور شد: بر اثر پخت در مدت زمان مناسب و به دلیل حرارت بالا، بیماری های ویروسی شایع در بین طیور از بین خواهد رفت با این حال نظارت بر عملکرد واحدهای پرورش و تولید طیور از اهداف مهم دامپزشکی و مرکز بهداشت این استان می باشد.
ویروس عامل بیماری آنفلوانزا نوع A علاوه بر انسان در پرندگان، خوک و اسب نیز بیماریزا می باشد.تیپ H5 و H7 که از نوع A هستند باعث بیماری بسیار شدید در پرندگان می شوند که به آن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان می گویند.
آنفولانزای فوق حاد پرندگان از بیماری های نوپدید مشترک بین انسان و دام می باشد که به عنوان یکی از عوامل تهدید سلامتی در جهان مطرح است.
در استان مرکزی بیش از 600 واحد تولیدی شامل 530 واحد مرغ گوشتی و 70 واحد مرغ تخمگذار فعالیت دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com