دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز
در چند ماه گذشته حذف ارز ۱۲۲۶ تومانی سبب افزایش قیمت برخی کالاهای اساسی شد و نگرانی‌هایی را در میان مصرف‌کنندگان به وجود آورد.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران در این رابطه در گفت‌وگو با اقتصادپرس اظهار داشت: ‌در صورت تامین نهاده‌ها با ارز ارزان ،‌به حتم شاهد ثبات قیمت گوشت قرمز در کشور خواهیم بود.
سعید سلطانی‌سروستانی گفت:‌ هم‌اکنون میانگین قیمت گوسفند زنده ۱۰هزار تومان و گوساله ۹۸۰۰ تومان است و دامداری‌ها در این حوزه حدود ۱۰درصد سود می‌کنند، اما بیشتر سود به گوشت لاشه اختصاص دارد که شامل حال دامدار نمی‌شود؛ به طوری که میانگین کشوری گوشت لاشه گوسفند و گوساله اکنون حدود کیلویی ۲۱ هزار تومان است. البته در برخی شهرها و استان‌ها این قیمت ممکن است متفاوت باشد.
قاچاق دام کم شده است
سلطانی در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادپرس که پرسید" به دلیل نوسان قیمت ارز و بالا رفتن ارزش دلار در چند ماه گذشته شاهد قاچاق دام‌های سبک و سنگین از مرزهای کشور بودیم،‌ آیا اکنون نیز این مساله وجود دارد؟ ‌" توضیح داد: ‌خوشبختانه در چند ماه گذشته قاچاق دام کمتر شده، اما به طور صددرصد از بین نرفته است، زیرا کیفیت دام ایران معمولا ۱.۵ تا ۲ برابر کیفیت دام سایر کشورهاست و کشورهای عربی از نظر کیفیت و مزه دام‌های ایرانی را بیشتر می‌پسندند. این در حالی است که دلالان معمولا با بالا رفتن نرخ دلار برای به‌دست آوردن سود بیشتر اقدام به فروش غیر قانونی دام ایران می‌کنند و باید گفت رابطه مستقیمی بین قیمت دلار و میزان قاچاق دام وجود دارد و اگر قیمت دلار کاهش یابد، به‌طور قطع شاهد پایین آمدن میزان قاچاق دام از کشور خواهیم بود.
وی تاکید کرد:‌ هنوز قاچاق دام از مرزهای غربی و جنوبی وجود دارد؛ هر چند خوشبختانه در ۲ ماه گذشته نیروهای مرزی و امنیتی توانسته‌اند به میزان زیادی مانع خروج و قاچاق دام از کشور شوند.
چرا مواد پروتئینی گران شد؟
مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشورزی دامداران ایران در پاسخ به این سوال که معمولا در آستانه برخی ماه‌ها و بعضی مناسبت‌ها شاهد افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت‌ها هستیم،‌ اکنون که در آستانه سال نو و در نتیجه افزایش میهمانی‌ها و در بالا رفتن میزان مصرف گوشت و سایر مواد غذایی هستیم، آیا این مساله زمینه‌ساز افزایش قیمت و کمبود این کالای مهم پروتئینی در کشور نخواهد شد؟ ‌اظهار داشت: ‌معمولا در آستانه برخی مناسبت‌ها برخی افراد سودجو برای جذب منافع بیشتر، ‌بستر افزایش قیمت و گران شدن مواد غذایی را فراهم می‌کنند، اما با برنامه‌ریزی‌های صحیح نباید اجازه چنین کاری را به آنها دهیم، برای نمونه در ماه‌های رمضان، ‌محرم، ‌اعیاد مذهبی و به ویژه عید قربان شاهد افزایش ۱۰ تا ۱۵درصدی قیمت گوشت هستیم و باید تاکید کنم دامداران هیچ نقشی در این مساله ندارند و می‌توان به راحتی ردپای دلالان را مشاهده کرد.
سلطانی تاکید کرد: ‌چنین مواردی در شرایط اقتصادی ناسالم قابل مشاهد است، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت فرصت طلبان بستر چنین سوءاستفاده‌هایی را فراهم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد:‌خوشبختانه تولید گوشت در کشور استمرار دارد و دامداران با برنامه ریزی‌های مناسب اجازه کمبود گوشت قرمز در بازار را نمی‌دهند.
میزان تولید گوشت قرمز در کشور
سلطانی در مورد میزان تولید گوشت قرمز در کشور نیز توضیح داد:‌ معمولا سالانه حدود ۹۸۸ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و سرانه مصرف نیز برابر با ۱۳ کیلوگرم بوده که این میزان در برخی مناطق بیشتر و در بعضی استان‌ها و شهرها کمتر است.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران بیان کرد:‌‌ با مدیریت صحیح می‌توان برای بهبود روند تولید برنامه‌ریزی کرد و به تولید مورد نیاز کشور با هدف‌بی نیازی از واردات دست یافت و این کار تنها در سایه یک مدیریت واحد و با برنامه‌ریزی دقیق امکان پذیر است و دولت می‌تواند با حمایت از دامدار و تولید کننده به روند تولید کمک فراوانی کند و در مقابل دامدار با اطمینان از امنیت روند تولید می‌تواند با پروار بندی مناسب وزن لاشه‌ها را به استاندارد برساند و بدین ترتیب در سایه اقتصادی پایدار به حتم در آینده نزدیک شاهد رونق این بازار خواهیم بود.
سلطانی ادامه داد: بر اساس استانداردهای جهانی ‌متوسط وزن لاشه‌های سبک حدود ۲۱ کیلوگرم است که بر اساس گزارش‌های مرکز آمار که از سطح کشتارگاه‌ها جمع‌آوری می‌شود متوسط وزن لاشه‌ها ۱۷ کیلوگرم و بر اساس آمارهای سازمان دامپزشکی از دام‌های خارج از کشتارگاه‌ها متوسط وزن لاشه ‌ها حدود ۱۵.۵ کیلوگرم است که با استانداردهای جهانی فاصله معنا داری را مشاهده می‌کنیم به عبارت دیگر وزن لاشه دام‌های ایرانی حدود ۲۰درصد کمتر از استانداردهای جهانی است.
مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشورزی دامداران ایران درباره علت این موضوع توضیح داد:‌ متاسفانه به سبب بالا بودن قیمت نهاده‌ها و سایر هزینه‌های تولید،‌مدت زمان پرواربندی دام‌ها کاهش یافته و بر اساس نیاز بازار پرواربندها ترجیح می‌دهند دام‌ها را زوتر و با وزن کمتری به فروش برسانند.
وی گفت: ‌متوسط زمان استاندارد برای پروار بندی و رساندن دام به وزن مطلوب ۴ ماه است که در ایران به دلیل امنیت شغلی و مشخص و ثابت نبودن قیمت‌ها معمولا با ۳ ماه پرواربندی دام‌ها برای ذبح فرستاده می‌شوند؛‌هر چند با قراردادی که با پرواربندها و دامداران منعقد شده و پول علوفه ۶ ماه بعد از آنان دریافت می‌شود خوشبختانه شاهدافزایش مدت زمان پرواربندی و رسیدن دام‌ها به وزن مطلوب تر و رسیدن به استانداردهای جهانی هستیم.
سلطانی تاکید کرد:‌ معمولا یکی از مهمترین دغدغه‌های دامپروران ،‌تامین علوفه و نهاده‌هاست و اگر نتوانند آنها را تامین کنند به حتم شاهد افزایش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش مدت زمان پرواربندی دام‌ها خواهیم بود.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com