درهای واردات همچنان باز است

درهای واردات همچنان باز است
درحالیکه طبق درخواست وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی تولید مرغ در کشور افزایش یافته و درپی این افزایش تولید، مرغ‌های زنده سنگین شده و با وزن بیش از سه کیلو روی دست مرغداران مانده و بازار کشش کشتار آن را ندارد، 17 هزار تن مرغ منجمد در چهار ماه ابتدای امسال و قبل از ماه رمضان وارد کشور شده که به گفته وزارت بازرگانی این واردات فقط با مجوز و تایید وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، ماهانه 72 تا 75 میلیون قطعه جوجه‌ریزی در واحد‌های گوشتی صورت می‌گرفت که تعادل بین بازار مصرف و تولید وجود داشت، اما امسال با درخواست افزایش تولید از سوی مسوولان ماهانه 80 تا 85 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شده که تولید را به 140 تا 150 هزار تن رسانیده است اما به دلیل نبود تقاضا مرغ‌های زنده در واحد‌های تولیدی از وزن سه کیلوگرم گذشته و کشتار نمی‌شود که این امر باعث افت کیفیت محصول، ضرر به تولید‌کننده و افزایش تلفات می‌شود. همچنین نوبت بعدی جوجه‌ریزی را با مشکل مواجه می‌کند.
این درحالیست که به گفته حسین مقدم‌نیا - مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی - سال گذشته مسوولان به تولید‌کنندگان اعلام کرد تولید کنید و نگران تولید زیاد نباشید چراکه با افزایش تولید یا صادرات خواهیم داشت یا به صورت منجمد جمع‌آوری می‌کنیم؛ که اکنون باید درپی وعده خود تدبیری برای مازاد تولید بیندیشند.
از سوی دیگر درهای واردات باز است و سردخانه شرکت پشتیبانی امور دام بیش از 50 هزار تن مرغ منجمد وارداتی بدون تعرفه را ذخیره دارد که رییس کل سازمان توسعه تجارت در این زمینه گفت: از زمان ابلاغ قانون افزایش بهره‎وری کشاورزی و منابع طبیعی، هیچ گونه وارداتی در بخش محصولات کشاورزی بدون مجوز و تایید وزارت جهاد کشاورزی صورت نگرفته است.
حمید صافدل اظهار کرد: واردات مرغ در چهار ماه ابتدای سال جاری به میزان 17 هزار تن صورت گرفته که بخش قابل توجهی از ثبت سفارشات آن پیش از سال 90 انجام شده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: با توجه به اینکه وزارت جهاد کشاورزی همزمان مسئول حمایت از تولید و تنظیم بازار است بنابر مصالح هر دو گروه تصمیم به صدور مجوز می‎گیرد و در این راستا سازمان توسعه تجارت ایران در تعیین تعرفه و صدور مجوزها نقشی ندارد.
در این میان مدرس‌خیابانی - قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی اعلام کرده است: در ماه رمضان خرید مرغ مازاد مصرف متوقف شده که بعد از اتمام ماه رمضان از طریق شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان مباشر، کار جمع‌آوری مرغ مازاد در 31 استان کشور آغاز می‌شود.
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ منجمد وارداتی همچنان توزیع می‌شود، چراکه به گفته‌ی مسوولان بازرگانی تاریخ مصرف آنها می‌گذرد، لذا باید زودتر مصرف شوند و این امر باعث شده مرغ زنده در مرغداری‌ها بماند و دوره‌های بعدی جوجه‌ریزی را با مشکل مواجه کند که عواقب بعدی در تولید و مصرف خواهد داشت.
چند روز پیش تولیدکنندگان طی‌ نامه‌ای از معاونت اول رییس‌جمهوری پیگیری و تنظیم بازار مرغ را خواستار شده‌اند؛ چراکه طبق وعده‌ی مسوولان امر، تولید افزایش یافته اما کشش بازار کم است و صادرات انجام نمی‌شود.
بر این اساس مرغداران به وزارت کشاورزی پیشنهاد داده‌اند 10 درصد از تولید که جنبه‌ی صادراتی دارد و بازار‌پسند است با دادن جایزه‌ی صادراتی به کشور‌های همسایه و حاشیه‌ی خلیج‌فارس که سالانه دو میلیون تن مرغ مصرف می‌کنند و اغلب آن از طریق واردات تامین می‌شود، صادر گردد تا عرضه و تقاضا متعادل شود. 
 
نظرات شما
  •  

    صفائیان-مرغدار گفت : ۹۰/۰۶/۱۳

    مطابق امارهای رسمی مصرف مرغ گرم در کشور حداقل 120 هزار تن در ماه می باشد که در ماه مبارک رمضان مصرف به اوج خود می رسد.در اوج مصرف؛ مرغ رو دست مرغدار مونده بود. حال کدام عقل سلیم قبول میکنه اشباع بازار تو این سطح فقط با 17هزار تن واردات اتفاق افتاده باشه.مسئله همون 50هزار تن مرغ مونده ای بود که رو سر پشتیبانی مونده بود.بیچاره ملت ایران که مرغی رو به خوردشون دادن که ارزش غذاییش نزدیک به صفر بوده

    پاسخ...
  •  

    حاج مجتبی گفت : ۹۰/۰۶/۱۴

    با سلام و تشکر بابت اخبار خوب شما.
    انشاا... با شیوع آنفلوانزای مرغی در آسیا و ورود مرغ از کشور های دوست و برادر و همچنین در ادامه شیوع این بیماری در کشور عزیزمان و به همراه آن گرانی مواد اولیه، نسل ما مرغدارها مثل نسل دایناسورها منقرض می شود.
    بنا بر این خواهشمند است دست کم یک کتیبه سنگی از خود به یادگار بگزارید تا آیندگان بخوانند و عبرت بگیرند.

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com