درمان دام و طیور به بخش خصوصی واگذار شد

درمان دام و طیور به بخش خصوصی واگذار شد

معاون فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی از اجرای 60 درصد از حجم طرح توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دام‌های روستایی و عشایری در خراسان شمالی در سال جاری خبر داد.
حمید رمضانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) درباره طرح توسعه خدمات بهداشتی و درمانی دام‌های روستایی و عشایری گفت: از اواخر شهریور ماه امسال اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی به عنوان مجری این طرح، حجمی از عملیات واکسیناسیون دام و احشام استان را به بخش خصوصی دامپزشکی واگذار کرد.
وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام و احشام استان در راستای اجرای طرح فوق توسط بخش خصوصی پیشرفت خوبی داشته است، اعلام کرد: 60 درصد از عملیات واکسیناسیون گوسفند و بز و 30 درصد از واکسیناسیون گاو و گوساله در استان از اواخر شهریور ماه تاکنون اجرایی شده است.
رمضانی با اشاره به قانون اصل 44 کشور و واگذاری بخشی از فعالیت‌ها به بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: در راستای واگذاری امور دامپزشکی به بخش خصوصی، علاوه بر واگذاری 100 درصد درمان دام و طیور دامپزشکی استان به بخش خصوصی، 60 درصد از واکسیناسیون دام و احشام استان نیز به این بخش واگذار شده است.
وی همچنین از تحت پوشش قرار گرفتن 100 درصد دام‌های استان به واکسیناسیون بروسلوز در سال 87 خبر داد.
رمضانی در ادامه با تاکید بر به‌کارگیری توان بخشی خصوصی در راستای اجرای طرح‌های دامپزشکی استان همچنین با اشاره به تدریس رشته دامپزشکی در دانشگاه‌ها و موسسات عالی استان، اظهار کرد: هنوز در به‌کارگیری تمام توان بخش خصوصی دامپزشکی در استان ضعیف هستیم.
وی با بیان اینکه ظرفیت فعالیت در بخش دامپزشکی در داخل استان بسیار بالاست، ‌اضافه کرد: در همین راستا به دنبال جذب فارغ‌التحصیلان برای فعالیت در بخش خصوصی دامپزشکی در استان هستیم.
این مقام مسوول در ادامه به طرح ملی کنترل ضوابط قرنطینه‌ای در مبدا و مقصد اشاره کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح یکی از برنامه‌های آتی اداره کل دامپزشکی استان راه‌اندازی شرکت خصوصی حمل و نقل دام در استان خواهد بود.
وی در راستای طرح فوق در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به شناسایی کامیون‌های حمل دام در استان و کدگذاری آنها در سال جاری تصریح کرد: برای 183 کامیون برای حمل دام سبک و سنگین مجوز صادر شده است که 60 کامیون نیز کدگذاری خواهد شد.
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان شمالی درباره دفع پسماندهای دامی و کشتارگاهی نیز با اشاره به اینکه فضولات دامی، لاشه حیوانات، سموم یا دارویی که در دامپزشکی‌ها، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها تولید می‌شود جزو پسماندهای دامی و کشتارگاهی هستند، گفت:‌ فضولات دامی در دامداری‌های صنعتی بعد از فرآوری به کود عالی تبدیل و در مزارع کشاورزی استفاده می‌شود.
وی با تاکید بر دفن بهداشتی فضولات دامی در دامداری‌های صنعتی و با اشاره به احداث کوره لاشه‌سوزی یا چاه دفن بهداشتی در کلیه دامداری‌های صنعتی خاطرنشان کرد: اکثر دامداری‌های صنعتی استان مجهز به چاه دفن بهداشتی هستند. در مرغداری‌های استان نیز کوره لاشه سوزی تعبیه شده است.
رمضانی با بیان اینکه یک واحد کشتارگاه صنعتی در استان در دست احداث است، به 9 کشتارگاه فعال سنتی دام در استان اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد سه کشتارگاه سنتی در شهرستان‌های اسفراین، مانه و سملقان، شیروان دارای کوره لاشه سوز و مابقی کشتارگاه‌های سنتی داری چاه دفن بهداشتی هستند.
وی به طرح ساماندهی کشتارگاه‌های کشور به این منظور که کشتارگاه‌های صنعتی برای دفن پسماندهای، کشتارگاه‌های غیر صنعتی را تحت پوشش قرار دهند اشاره و اظهار کرد: در این راستا پیشنهاد اداره کل دامپزشکی استان به سازمان دام پزشکی کشور تبدیل 9 کشتارگاه شهرستانی به منطقه‌یی است.
رمضانی با اشاره به دفن زباله‌های آزمایشگاهی گفت:‌ این نوع زباله‌ها بعد از استریل به زباله‌های عادی تبدیل و توسط شهرداری همراه با سایر زباله‌های بیمارستانی معدوم می‌شوند.
و در پایان به راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی استان به منظور دفن مناسب پسماندهای دامی و کشتارگاهی تاکید کرد و یاد‌آور شد: بخش خصوصی برای احداث کشتارگاه در استان به دلیل سرمایه‌گذاری بالا تمایلی ندارد.

 
کلمات کلیدی دامپزشک
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com