درخواست افزایش قیمت مرغ به ستاد تنظیم بازار رفت

درخواست افزایش قیمت مرغ به ستاد تنظیم بازار رفت
مدیرعامل جدید اتحادیه مرغداران گوشتی از فروش مرغ زیر قیمت با توجه به ۲برابر شدن نرخ ارز و درخواست افزایش قیمت از ستاد تنظیم بازار خبر داد وگفت:‌قیمت مرغ باید با نرخ ارز همخوانی داشته باشد و معتقدیم نرخ منطقی مرغ ۷۲۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است.
همایون دارابی در مورد وضعیت تولید مرغ با توجه به نهاده و تغییرات قیمتی آن اظهار داشت: در حال حاضر تولید مرغ در شرایط خوبی است به خصوص اینکه در ماه‌های مهر، آبان و آذر حجم تولید برخلاف سایر ماه‌ها که 150 هزار تن بوده است، به 170 هزار تن افزایش می یابد و دلیل آن نیز افزایش جوجه‌ریزی است.
وی با بیان اینکه هم اکنون 10 هزار تن از تولید مرغ در ماه، مازاد است که پشتیبانی امور دام برای ایام پرمصرف ذخیره سازی می‌کند، گفت: در یک اقدام ناگهانی ارز مرجع حذف و ذرت و سویا به عنوان اصلی ترین نهاده مورد نیاز تولید مرغ با افزاش قیمت روبه‌رو شد و بر همین اساس افزایش ناگهانی قیمت‌ها طبیعی بود ولی قیمت‌ها متناسب با این موضوع حرکت نکرد و دلیل آن نیز عدم کشش بازار بود.
مرغ زیر قیمت به فروش می‌رسد/نرخ منطقی 7200 تا 7500 تومان
مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی تصریح کرد: باتوجه به اینکه عرضه نسبت به تقاضا بیشتر است، قیمت‌ها به نرخی که باید، نرسید و به همین دلیل مرغ زیر قیمت عرضه می‌شود و این یعنی ضرر تولید کننده. البته حجم تولید به تعادل رسیده ولی انتظار داریم بخشی از مرغ که برای تنظیم بازار به نرخ 6500 تومان خریداری می‌شود، به قیمت واقعی که حدود 7200 تا 7500 تومان است نزدیک تر شود. البته نرخ 7200 تا 7500 تومان نرخی است که سود تولید کننده نیز در آن محاسبه شده است.
دارابی با اشاره به اینکه اگر حجم مرغی که ذخیره می‌شود در رقم 7 هزار تومان خریداری شود، هم شاهد تداوم تولید و هم به تعادل رسیدن بازار خواهیم بود، ادامه داد:‌ البته اتحادیه در دراز مدت به دنبال کاهش هزینه تولید از طریق افزایش صادرات و در نظر گرفتن تشویق‌های صادراتی و بهینه سازی سوخت هست. صادرات می‌تواند بازار را تنظیم کند البته به شرطی که قدرت رقابت وجود داشته باشد زیرا در سایر کشورها، دولت ها یارانه‌ای برای تولید و یا صادرات در نظر می‌گیرند ما نیز باید برای افزایش صادرات که منجر به تداوم تولید می شود، چنین اقداماتی را انجام دهیم.
واردات نهاده توسط اتحادیه‌ها نیازمند اطمینان از تخصیص ارز
وی با اشاره به اجازه واردات نهاده به اتحادیه‌ها تأکید کرد: درست است که چنین اجازه‌ای به اتحادیه ها داده می‌شود ولی مهم این است که در تخصیص ارز نیز اقدامات لازم انجام شود زیرا نتیجه مثبت این کار منوط به تخصیص ارز است و می‌توانند برای مثال یک میزان مشخصی را در ماه برای این منظور تعیین کنند تا اطمینان از تأمین ارز بوجود آید. یکی از مواردی که برای کاهش هزینه تولید در نظر گرفته شده بهینه سازی مصرف سوخت است که در سال گذشته دیده شد و امسال نیز باید سعی کنیم اعتباری از محل یارانه ها برای امسال در نظر گرفته شود.
اعلام مواضع اتحادیه به کارگروه تخصصی تنظیم بازار
دارابی در مورد موضوع بررسی قیمت مرغ در ستاد تنظیم بازار، خاطرنشان کرد: در جلسه هفته گذشته کارگروه تخصصی ستاد مواضع خود را اعلام کردیم و قرار است جلسه دیگری نیز طی این هفته و یا هفته آینده با این کارگروه داشته باشیم تا در نهایت نتیجه آن در ستاد تنظیم بازار بررسی شود.
وی در مورد مواضع اتحادیه برای وضعیت قیمت و بازار مرغ گفت: تداوم تولید از مهمترین موضوعاتی است که اتحادیه به آن تأکید دارد زیرا اگر تولید تداوم داشته باشد تعادل در بازار و عرضه و تقاضا معنا پیدا می‌کند و مهمتر از همه می‌توانیم با پشت سر گذاشتن تغییر ناگهانی نرخ ارز به بازاری که با عرضه و تقاضا فعالیت می‌کند، برسیم. تنظیم بازار یعنی خرید و تولید در پیک تولید و مصرف و این یعنی حمایت از تولید کننده و مصرف کننده را همزمان با هم انجام دهند.
رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی در پاسخ به این سؤال که قرار بوده است نهاده مورد نیاز با پرداخت مابه‌التفاوت از سوی دولت آن هم از محل یارانه انجام و از افزایش قیمت جلوگیری شود، ادامه داد: در این زمینه بخشنامه و دستورالعملی وجود ندارد زیرا اگر قرار باشد چنین چیزی اجرایی شود باید دستور العمل داشته باشد و در حال حاضر همه نهاده‌ای که دریافت می‌کنیم با نرخ ارز مبادله‌ای است.
همخوانی قیمت مرغ با افزایش نرخ ارز
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اتحادیه درخواست افزایش قیمت را در کارگروه تخصصی تنظیم بازار مطرح کرده است، تصریح کرد: در این مقطع ناچاریم زیرا در کوتاه مدت نمی توانیم هزینه تولید را کاهش دهیم تا تفاوت ارز  جبران شود بنابراین وقتی نهاده‌ها دو برابر افزایش پیدا کرده است قیمت مرغ نیز که هزینه اصلی تولید آن به نهاده وابسته است، تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
دارابی در پایان با بیان اینکه ناچاریم در این مقطع درخواست منطقی شدن قیمت مرغ را داشته باشیم، در مورد وضعیت توزیع نهاده‌ در بازار اظهار داشت: در مقطعی که در ظاهر گفته می‌شد ارز مرجع به نهاده‌ها تخصیص پیدا می‌کند ولی در عمل چنین اتفاقی رخ نمی‌داد، بازار برای تأمین نهاده دچار مشکل شد ولی در حال حاضر که ارز تک نرخی شد و رسما ارز مرجع را حذف کردند؛ تکلیف همه چیز مشخص و شفافیت ایجاد شد. بنابراین در حال حاضر از نظر موجودی و توزیع نهاده در بازار داخل و بنادر مشکلی نداریم.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com