در جستجوی یک دامپروری پایدار

در جستجوی یک دامپروری پایدار

سازمان فائو گزارش سالانه وضعیت غذا و کشاورزی 2009 را با تاکید بر تحلیل تغییرات جهانی بخش دامپروری منتشر ساخت.
به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، این سازمان با انتشار گزارش سالانه وضعیت غذا و کشاورزی 2009 اعلام کرد سرمایه گذاری فوری، تحقیقات کشاورزی و هدایت صحیح بخش دامپروری برای توانمندسازی آن جهت برآوردن تقاضای رو به فزونی محصولات دامی و در کنار آن، کاهش فقر، امنیت غذایی و پایداری محیط زیست و سلامت انسان ضروری است.
این گزارش تاکید می کند: دامپروری برای تامین معیشت یک میلیارد نفر از فقرای جهان حیاتی است. بخش دامپروری، درآمد، غذای باکیفیت، سوخت، نیروی کششی، مصالح ساختمانی و کود فراهم می سازد و در امنیت غذایی و تغذیه سهیم است. بخش دامپروری برای کثیری از کشاورزان خرده پا حالت پشتوانه و کمک در مواقع احتیاج دارد.
اما سازمان فائو تاکید می کند نیاز برای سرمایه گذاری اساسی و نهادهای قوی تر در سطوح محلی، منطقه ای و جهانی برای تضمین ادامه رشد این بخش بسیار احساس می شود.
ژاک دیوف در مقدمه این گزارش می­گوید: دگرگونی سریع بخش دامپروری در یک خلا نهادی اتفاق افتاده است.
او بر شناسایی و تعریف نقش دولت در توسعه آینده این بخش تاکید می کند.
بخش دامپروری یکی از سریع الرشدترین بخشهای اقتصاد کشاورزی است. این بخش 40 درصد ارزش افزوده تولیدات کشاورزی را به خود اختصاص می دهد و پشتیبان امنیت غذایی یک میلیارد نفر در جهان است. دامپروی در جهان 15 درصد از انرژی غذایی و 25 درصد از پروتئین مورد نیاز افراد را تامین می کند. محصولات دامی حاوی ریزمغذیهایی هستند که از دیگر محصولات گیاهی به دست نمی آیند.
افزایش درآمد، جمعیت و شهرنشینی از عوامل موثر در افزایش تقاضای محصولات گوشتی در کشورهای در حال توسعه بوده اند. برای برآوردن این تقاضا انتظار می رود تولید سالانه محصولات گوشتی از 228 میلیون تن کنونی به 463 میلیون تن در سال 2050 برسد. در نتیجه تعداد گاوهای گوشتی نیز از 5/1 میلیارد کنونی باید به 6/2 میلیارد و تعداد بز و گوسفند از 7/1 میلیارد به 7/2 میلیارد راس برسد.
تقاضای فراوان برای محصولات دامی، فرصت مناسبی برای این بخش جهت رشد اقتصادی و کاهش فقر فراهم کرده است. اما بسیاری از دامداران خرده پا با چالشهایی چون رقابت با سیستم­های تولید متمرکز و قوی مواجه هستند.
گزارش فائو تاکید می کند: فاصله ای به پهنای یک دریا بین کسانی که می توانند از این فرصتها استفاده کنند با بقیه که نمی توانند، در حال شکل گیری است.
سازمان فائو به دولتها توصیه کرده است از دامداران خرده پا با گسترش بخش دامپروری و مدیریت ریسک (با توجه به افزایش رقابت) حمایت کنند.
راهبردهای جامع توسعه روستایی ضمن ایجاد اشتغال خارج از مزرعه باید به کسانی که قادر به تطبیق خود با شرایط امروز و رقابت با بخشهای مدرن تر دامپروری نیستند، یاری رسانند.
این گزارش تاکید می کند: سیاستگذاران باید کارکرد پشتوانه­ای بخش دامپروی برای اقشار بسیار فقیر را تصدیق و از این جنبه آن حمایت کنند.
نیاز به ارتقای کارایی استفاده از منابع طبیعی در این بخش و کاهش اثرات نامطلوب زیست محیطی دامپروری بسیار احساس می شود. هدف کلی، اطمینان از تداوم رشد این بخش بدون وارد کردن فشار به اکوسیستمها، تنوع زیستی، اراضی و منابع جنگلی و آب و در کنار همه اینها سهیم نشدن در گرم شدن زمین است. با این که برخی کشورها در کاهش فقر و جلوگیری از جنگلزدایی موفقیتهایی کسب کرده­اند، اما به سیاستهای مناسب و ظرفیت سازی بیشتری نیاز دارند.
سیاستهای بازار محوری مانند اخذ مالیات و مبلغی بابت استفاده از منابع طبیعی یا پرداخت پول در ازای خدمات زیست محیطی، تولید کنندگان را تشویق می کند تا بخش دامپروری را به طریقی پایدار مدیریت کنند.
دامپروری می تواند نقش مهمی در تطبیق با وضعیت کنونی تغییر اقلیم و هم تعدیل اثرات نامطلوب ان برای رفاه انسان ایفا کند. برای بالفعل ساختن توان این بخش در این دو حوزه باید نظارت بیش­تری بر آن اعمال و فناوریهای نوینی در تولید محصولات دامی به کار گرفته شود.
این گزارش تاکید می کند: بیماریهای دامی تهدیدات سیستمی زیادی ایجاد کرده اند که باید به آنها توجه کرد. با توجه به ظهور عوامل جدید بیماریزا، سرمایه گذاریهای بیشتری در زیرساختهای ملی بهداشت حیوانات (حوزه دامپزشکی) و ایمنی غذا به منظور کاهش خطرات بیماری­های دامی برای انسان باید انجام و از دامداران فقیر در این تلاشها بیشتر استفاده شود./
.

 
کلمات کلیدی فائو صنعت دامپروری
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com