دام‌ و طیور دارای بیماری‌های ‌عفونی در قم معدوم می‌شوند

دام‌ و طیور دارای بیماری‌های ‌عفونی در قم معدوم می‌شوند

خبرگزاری فارس: مسئول امور بهداشتی کشتارگاه‌های دامپزشکی قم از معدوم شدن تمام دام و طیور دارای بیماری‌ در کشتارگاه‌های قم که زیرپوشش کامل نظارتی دامپزشکی قرار دارد، خبر داد.
مهدی سرکشیکان در گفتگو با خبرنگار فارس در قم اظهار داشت: نظارت بهداشتی بر تمام کشتارگاه‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود، تا ضوابط و موارد مورد نیاز در قبل، حین و بعد از کشتار به خوبی رعایت شود.
وی با بیان اینکه ناظران دامپزشکی در مرحله قبل، حین و پس از کشتار نظارت کافی را بر تمامی کشتارگاه‌ها دارند، ابراز داشت: سه کشتارگاه طیور در استان وجود دارد که در هر کشتارگاه یک مسئول بهداشتی که مسئولیت تمام کشتار‌ها را برعهده دارد و دو ناظر بهداشتی حضور دارند و بر کشتارگاه‌ها نظارت می‌کنند.
مسئول امور بهداشتی کشتارگاه‌های دامپزشکی قم ادامه داد: دو کشتارگاه دام نیز در استان وجود دارد که در این کشتارگاه‌ها هم یک مسئول بهداشتی و با توجه به ظرفیت کشتارگاه‌ بین دو تا شش ناظر بر کشتارگاه نظارت دارند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید هنگام خریدگوشت دام و مرغ عرضه شده در محل‌های مختلف توجه کافی را به سلامت آن داشته باشند، خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند هر گونه علایم و مورد مشکوکی که در مراکز عرضه گوشت و فرآورده‌های آن مشاهده شود را با اداره کل دامپزشکی در میان بگذارند تا به آنها رسیدگی شود.
سرکشیکیان با اشاره به اینکه محصول تولید شده در کشتارگاه‌ها و مراکز آنها تنها پس از تایید شدن، اجازه عرضه را دارند، ابراز داشت: شهروندان بهتر است از فروشگاه‌ها و محل‌های ‌معتبر گوشت و فرآورده‌های مورد نیاز خود را خریداری کنند تا دچار مشکل نشوند.
وی با بیان اینکه در سال گذشته 358 هزار و 579 راس دام سبک در استان برای استفاده ذبح شده است، بیان داشت: در دو کشتارگاه دام‌سنگین که شامل گاو، گوساله و شتر هستند نیز بیش از 11 هزار و 276 راس گاو، گوساله و شتر ذبح شده است.
مسئول امور بهداشتی کشتارگاه‌های دامپزشکی قم از ذبح بیش از 20 میلیون قطعه طیور در استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 20 میلیون و 44 هزار و 400 قطعه طیور ذبح شده است.
وی ابراز داشت: همچنین 124 هزار و 273 قطعه طیور به دلایل مختافی همچون بیمار‌های عفونی، لاغری مفرط، مسمومیت و ... معدوم شده‌اند.
سرکشیکیان همچنین خاطرنشان کرد: یک هزار و 388 راس دام سبک و سنگین نیز در استان معدوم شده است که علت اصلی معدوم کردن آنها بیماری‌های عفونی بوده است.
وی با بیان اینکه در سال جاری تاکنون 20 هزار راس دام سبک در استان ذبح شده است، اظهار داشت: 735 راس دام سنگین نیز در استان ذبح شده است که این رقم در طیور یک میلیون و 600 هزار قطعه بوده است.

 
کلمات کلیدی معدوم
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com