دامپزشکان سالانه از میلیون‌ها ریال خسارت اقتصادی و بهداشتی جلوگیری می‌کنند

دامپزشکان سالانه از میلیون‌ها ریال خسارت اقتصادی و بهداشتی جلوگیری می‌کنند

تلاش دامپزشکان سالانه از وارد آمدن میلیون‌ها ریال خسارت اقتصادی و بهداشتی در کشور جلوگیری می‌کند و باید بیش از این به فعالیت دامپزشکان در جامعه توجه شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مسعود محمدیان با اشاره به اینکه هدف اصلی دامپزشکی جلوگیری از گسترش بیماری‌ها در بین دام و طیور، مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام و تامین امنیت غذایی مردم از طریق نظارت بر فرآورده‌های خام دامی‌ است، اهمیت فعالیت‌های دامپزشکی را در جامعه بسیار حساس خواند و گفت: تلاش دامپزشکان سالانه از وارد آمدن میلیون‌ها ریال خسارت اقتصادی و بهداشتی در کشور جلوگیری می‌کنند و باید بیش از این به فعالیت دامپزشکان در جامعه توجه شود.
وی با اشاره به نقش بخش خصوصی در انجام وظایف و اهداف دامپزشکی، از فعالان این بخش به عنوان بازوان توانای سازمان دامپزشکی یاد و اظهار کرد: بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در راستای تحقق اهداف دامپزشکی تلاش شایان توجهی دارد و بدون وجود آنها امکان تامین امنیت غذایی و بهداشت دام و طیور نیست.
محمدیان افزود: هم‌اکنون بالغ بر 9 میلیون واحد دامی در سطح استان آذربایجان شرقی فعالیت دارند که نظارت بر فعالیت‌های آنها و ارایه خدمات دامپزشکی نیازمند همکاری بخش خصوصی و دولتی است.
وی گسترش آموزش، افزایش سطح ارایه خدمات دامپزشکی به جمعیت دامی، کدگذاری اماکن دامی، ساماندهی حمل و نقل دام و فرآورده‌های خام دامی، تقویت قرنطینه‌ها، نظارت گسترده بر مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی را از اولویت‌های اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی عنوان کرد و گفت: مهمترین ره‌آورد دامپزشکی تضیمن سلامت جامعه است که عاملی مهم برای توسعه فعالیت‌های این بخش به شمار می‌رود.
حمید رهنما - رییس سازمان نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی از حرفه دامپزشکی به عنوان یکی از مشاغل مظلوم و ناشناخته در جامعه یاد کرد و گفت: در این مظلومیت همین نکته کافی است که علی‌رغم افزایش قیمت و تورم سالانه هنوز هزینه خدمات دامپزشکی بر اساس تعرفه ده سال قبل ثابت مانده است.
رهنما افزایش فارغ‌التحصیلان این رشته‌ از مراکز آموزش عالی و بیکاری آنان را از جمله مشکلات فراوری دامپزشکی خواند و گفت: در صورت ادامه این روند و عدم نظارت و کنترل مسوولان ذیربط در میزان جذب دانشجوی در رشته دامپزشکی در سال‌های آتی این حرفه با مشکلات جدی به ویژه در زمینه اشتغال روبه رو خواهد شد.
حسین جدیری - رییس دانشکده دامپزشکی آزاد اسلامی نیز با اشاره به جایگاه دامپزشکی در تامین سلامت جامعه، گفت: باید در نظر داشت که نیمی از حفظ سلامتی جامعه با فعالیت دامپزشکان تحقق می‌یابد و این در حالی است که اکثر اقشار جامعه با حدود وظایف دامپزشکان ناآشنا هستند.
وی کنترل بیماری‌های دام و طیور را از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حفظ سلامت غذایی جامعه دانست وگفت: برای تحقق اهداف دامپزشکی و تامین بهداست در جامعه باید با ارایه راهکارهای جدید نظیر واگذاری امور به بخش خصوصی حرکت‌های نویی صورت داد که قطعا به کارگیری این شیوه‌ها عامل رونق سلامت جامعه خواهد شد.

 
کلمات کلیدی دامپزشک
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com