دامداری های گرمه در معرض تعطیلی

دامداری های گرمه در معرض تعطیلی
75 درصد جمعیت شهرستان گرمه به حرفه دام پروری اشتغال دارند اما کمبودها و گران بودن نهاده های دامی فعالیت آن ها را در این عرصه محدود کرده است.
یکی از دامداران با اشاره به محدودیت چرای دام در مراتع می گوید: دام پروری بیشتر مردم این شهرستان به روش سنتی است و بخش زیادی از علوفه دام ها از مراتع تأمین می شود.
کرامتی می افزاید: طی چند سال اخیر محدودیت هایی در چرای دام ها ایجاد شده است به گونه ای که دام ها تنها 4 ماه از سال را می توانند از مراتع استفاده کنند.
وی بیان می کند: در حال حاضر در فصل برداشت جو و تأمین کاه قرار داریم و با توجه به ناتوانی مالی دامداران و گران شدن جو، امکان خرید و ذخیره جو و علوفه در فصل سرما برای دامداران سخت شده است.
وی اضافه می کند: برخی از دامداران مجبور هستند برای تأمین علوفه در فصل سردسیر برخلاف میل باطنی خود، تعدادی از دام های پروار شده خود را با قیمت نامناسب بفروشند.
وی اظهار می دارد: مسئولان می توانند بخش دام پروری را که نیازمند حمایت صحیح و به موقع است به ویژه در ارائه تسهیلات کمک کنند تا میزان تولیدات دامی کاهش نیابد.
یکی دیگر از فعالان عرصه دام پروری شهرستان می گوید: با توجه به افزایش قیمت جو و نهاده های دامی، قیمت شیر مقرون به صرفه نیست و برای تهیه خوراک دام ها با مشکلات فراوانی مواجه هستیم.
مرگن اضافه می کند: افزایش قیمت نهاده های دامی و مناسب نبودن قیمت شیر موجب شده است تا بسیاری از دامداران گاوهای شیری خود را در معرض فروش و کشتار بگذارند.
وی می گوید: مسئولان می توانند با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و با اقساط بلند مدت از این قشر تولید کننده حمایت کنند.
وی بیان می کند: اگر همین روند ادامه یابد و دولت از این قشر حمایت نکند، برای جلوگیری از ضرر و زیان مجبوریم دام های خود را در معرض فروش قرار دهیم.
وی اظهار می دارد: روند پرداخت تسهیلات برای احداث دامداری صنعتی بسیار سخت و دست و پا گیر است و برخی از افراد برای دریافت تسهیلات حتی تا 2 سال زمان صرف کرده اند.
یکی دیگر از دامداران در این باره تصریح می کند: راه های دسترسی به دامداری ها خاکی و سخت گذر است.
عسگری می افزاید: هزینه های رفت و آمد برای حمل و نقل دام و حمل علوفه هم بالاست و این موضوع سبب می شود هزینه تولید نیز افزایش یابد.
وی یکی دیگر از مشکلات دامداران را کمبود نیروی انسانی و چوپان ذکر می کند.
مدیر جهاد کشاورزی گرمه هم در این رابطه می گوید: در این شهرستان 124 هزار و 800 رأس دام سبک و 3 هزار و 280 رأس دام سنگین وجود دارد و 75 درصد جمعیت این شهرستان به حرفه دامداری اشتغال دارند و 98 درصد دام پروری گرمه هم به روش سنتی انجام می شود.
نامجو ادامه می دهد: برای ارتقای سطح بهداشت و رعایت اصول فنی، 34 میلیارد و 540 میلیون ریال تسهیلات با استفاده از اعتبارات هدفمندسازی یارانه ها و کارگروه توسعه بخش کشاورزی به بخش دام پروری شهرستان در قالب 85 طرح پرداخت شد.
وی بیان می کند: مالکان دامداری های سنتی می توانند در قالب طرح از تسهیلات کارگروه توسعه بخش کشاورزی برای خرید و ساخت دامداری استفاده کنند.
وی یکی از مشکلات بخش دام پروری را کمبود نقدینگی ذکر می کند و ادامه می دهد: اگر تسهیلات سرمایه در گردش به آسانی و در اواخر خرداد ماه هر سال به دامداران پرداخت شود، این قشر تولید کننده می تواند علوفه مورد نیاز خود را به موقع و در فصل برداشت خریداری کند و به فروش دام خود در غیر فصل به قیمت ارزان مجبور نشود.
وی عنوان می کند: از ابتدای سال تاکنون 10 هزار و 520 تن شیر، هزار و 712 تن گوشت قرمز و 580 تن گوشت سفید در شهرستان تولید شد.
مدیر جهاد کشاورزی گرمه ادامه می دهد: به علت گرانی شدید علوفه، کاهش قیمت شیر، افزایش قیمت گوشت قرمز و ترغیب دامداران به فروش گاو شیری، تولید شیر در شهرستان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است.
وی تصریح می کند: برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت فنی و حرفه ای برای ارتقای دانش فنی بهره برداران تأثیر زیادی در افزایش کمی و کیفی محصولات دامی دارد و برگزاری این دوره ها از مهم ترین شاخصه ها و اهداف بلند مدت این مدیریت است.
وی اضافه می کند: طی 3 ماه نخست امسال، از محل تسهیلات کارگروه توسعه بخش کشاورزی و منابع داخلی بانک 39 طرح شامل بره پرواری، گوسفندداری داشتی، گاوداری شیری، گاوداری گوشتی، مرغ داری گوشتی، مرکز جمع آوری شیر و زنبورداری به بهره برداری رسیده و زمینه اشتغال 50 نفر فراهم شده است.
وی ادامه می دهد: طی سال گذشته 275 فقره پرونده با اعتبار 56 میلیارد و 741 میلیون ریال برای دریافت تسهیلات از اعتبارات کارگروه توسعه بخش کشاورزی و منابع داخلی بانک تشکیل و به بانک معرفی شده که تاکنون 50 درصد این اعتبارات توسط متقاضیان جذب شده است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com