دامداری اصفهان در مرز بحران

دامداری اصفهان در مرز بحران
امروز در شرایطی که از سوی دامداران استان اصفهان به عنوان روز بحران نام‌گذاری شده بود، اظهارات متعددی از سوی دامداران استان اصفهان در زمینه سوء استفاده کارخانه‌های لبنی اصفهان و فقدان حمایت دولتی‌ها از دامداران اصفهانی در جلسه‌ای با موضوع بررسی بحران دامداری اصفهان مطرح شد.
طی روزهای اخیر و به دلیل مشکلاتی که صنعت دامپروری استان اصفهان به دلیل فقدان تأمین علوفه مورد نیاز دام با آن روبه‌رو شده، صبح امروز جلسه‌ای فوق‌العاده به منظور بررسی بحران در دامداری‌های استان اصفهان با حضور تشکل‌های دامداری، نمایندگانی از تعاون روستایی، جهاد کشاورزی و عباس مقتدایی و سید ناصر موسوی، دو تن از نمایندگان استان اصفهان در مجلس تشکیل شد.
در این جلسه که با اعتراض‌های فراوان و مکرر فعالان این صنعت همراه بود دامداران با تهدید به برگزاری تجمع خواستار رسیدگی به مشکلاتشان شدند.
دامداران اصفهانی به دنبال پیگیری‌ها و جلسات مکرر با مسئولان مختلف در استانداری و سازمان صنعت، معدن و تجارت، به نتیجه منطقی و راه‌گشا دست نیافتند و خواستار اقدامی جدی از سوی نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی شدند و اعلام کردند اگر با تجمع و اعتراض خواسته آنها بهتر و زودتر پیش می‌رود، حاضر به برگزاری تجمع دامداران هستند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان در این جلسه به مشکلات چند ماه اخیر دامداران استان اشاره کرد و افزود: در مهرماه سال جاری تفاهم‌نامه و بعد از آن قراردادی بین اتحادیه مرکزی دامداران ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید که بر اساس آن باید هر کیلو شیر خام با بار میکروبی زیر 100 هزار را با نرخ 930 تومان و شیر با بار میکروبی یک میلیون را 770 تومان، کارخانه‌دار از دامداران خریداری می‌کرد.
شفیع الدین ذوالفقاری با اشاره به اینکه در این قرارداد که نقاط ضعف بسیاری دارد، نرخ هر کیلو شیر خام با بار میکروبی بالای یک میلیون تعیین نشده است، ادامه داد: بسیاری از مواردی که در جلسه مشترک اتحادیه دامداران و وزارت صنعت به توافق رسیده بود، در صورت جلسه به شکل دیگری عنوان شده بود.
واردات شیر خشک با دستور معاون اول رئیس جمهور و مخالفت وزیر جهاد انجام شد
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان با اشاره به اینکه کارخانجات از این بند قرارداد سوء استفاده کردند و شیر خام با بار میکروبی بیش از یک میلیون را دیگر از دامدار خریداری نمی‌کردند، گفت: بسیاری از واحدهای پرورش دام استان اصفهان دارای شیر خام با بار میکروبی بالای یک میلیون هستند و اگر این روند از سوی کارخانه‌داران ادامه یابد، دامداران بسیاری در اصفهان دچار ضرر می‌شوند.
وی با بیان اینکه روال خرید تا اوایل آبان ماه سال جاری نسبتاً خوب بود و اتفاقاتی در این عرصه سبب تغییر این روند شد، افزود: ممنوعیت صادرات شیر خشک و واردات شیر خشک که پس از دو سال ممنوعیت صورت گرفته بود، از جمله عواملی بود که متضرر شدن دامداران را در ماه‌های اخیر سبب شد.
ذوالفقاری تصریح کرد: با فشارهایی که معاون اول رئیس جمهور به وزیر جهاد کشاورزی برای واردات شیر خشک به کشور اعمال کرد، وزیر حاضر به پذیرش این تصمیم نشد و در نهایت بدون موافقت وزیر جهاد کشاورزی و نظر شخص معاون اول رئیس جمهور، از دو سال واردات شیر خشک به کشور آن هم با ارز مرجع انجام شد.
وی با اشاره به اینکه این اتفاقات منجر به افت 300 تومانی قیمت هر کیلو شیر خام در کشور شد، گفت: در این دست اندازهای اقتصادی، عده‌ای دارای سود شدند و دامداران در فشار به سر می‌برند.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان در ادامه اظهار کرد: با بروز این وضعیت سازمان صنعت نیز به کارخانجات این اختیار را داد که شیر خام را با افت قیمت از دامدار خریداری کنند و همین موضوع بهانه‌ای برای مسلط شدن کارخانه‌های لبنی بر سر دامداران اصفهانی شد.
وی تصریح کرد: دو روز بعد از اعلام این تصمیم، دامداران در جلسه‌ای با مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان عنوان کردند که این قرارداد را قبول نداریم، چرا که به ازای تحویل هر کیلوگرم شیر خام به کارخانجات، میزان دقیق تحویل نهاده از سوی کارخانه به دامدار دیده نشده است، اما آقایان گفتند همین است که هست.
ذوالفقاری از دیگر ایرادات این قرار داد را بند 2 آن عنوان کرد و افزود: ما پیشنهاد دادیم که اتحادیه دامداران با کارخانجات یک قیمت بر مبنای بار میکروبی تعیین کنند که کارخانه‌دارها زیر بار نرفتند و به همان نرخ 770 تومان بسنده کردند.
وی ادامه داد: از دیگر درخواست‌های جامعه دامداران، تصویب طرح انتزاع در محلی است که بر اساس این طرح، ستاد پشتیبانی امور دام کشور که اکنون زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شود.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران استان اصفهان تصریح کرد: در صورت تصویب این طرح، یک کار کارشناسی و منطقی صورت می‌گیرد و وضعیتی که سال گذشته در انبارهای ستاد پشتیبانی شاهد آن بودیم، دیگر بروز نمی‌کند.
وی با بیان اینکه با ادغام وزارت صنایع با وزارت بازرگانی، ستاد پشتیبانی امور دام به صورت غیر کارشناسی زیرمجموعه وزارت صنعت، قرار گرفت، گفت: نتیجه این واگذاری غیر کارشناسی این بود که سال گذشته حتی یک کیلوگرم نهاده نیز در انبارهای ستاد موجود نبود.
طرح انتزاع ستاد پشتیبانی دام از وزارت صنعت به زودی تصویب می‌شود
نماینده فلاورجان در مجلس در ادامه این نشست پای تریبون آمد و با بیان اینکه طرح انتزاع در هفته‌های آینده در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و به احتمال زیاد رای هم می‌آورد، گفت: با این وجود اتحادیه دامداران استان اصفهان باید با سایر اتحادیه‌های دامداری در کشور هماهنگی‌های لازم را انجام دهند تا با در جریان قرار گرفتن دیگر نمایندگان مجلس، این طرح به طور 100 درصد به تصویب برسد.
سید ناصر موسوی با اشاره به اینکه دولت در یک لحظه تصمیم‌گیری می‌کند، اظهار کرد: در مورد واردات تذکراتی به وزیر صنعت، معدن و تجارت وارد شده است که چرا با تصمیمی یک شبه، برخی از فرش به عرش و بعضی دیگر از عرش به فرش می‌رسند.
ظلمی بالاتر از بردن دام به کشتارگاه نیست
عباس مقتدایی دیگر نماینده حاضر در این جمع بود که تمایل داشت بیشتر شنونده باشد تا گوینده و پس از آنکه از نزدیک با مشکلات دامداران و در و دل‌های آنها آَشنا شد، به جای سخنرانی با تلفن همراه خود تماسی را با علیرضا همدانیان، معاون برنامه‌ریزی استاندار اصفهان برقرار کرد و خواستار رسیدگی به مشکلات دامداران برای تأمین علوفه و خرید شیر به قیمت واقعی از سوی کارخانه‌دارها با پیگیری از سوی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان شد.
گویی در این تماس‌های تلفنی قرار شد تا روز پنجشنبه هفته جاری تصمیم نهایی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای دامداران اصفهانی گرفته شود، البته این نماینده شهرستان اصفهان در ادامه تماس‌های تلفنی خود با دفتر مفتح، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز ارتباطی را برقرار کرد که به دلیل سفر خارج از کشور مفتح، موفق به طرح مشکلات با این مقام مسئول نشد.
البته وی به تشکیل کارگروهی برای نوشتن نامه مستقیم به رئیس جمهور از سوی اعضای اتحادیه دامداران استان اصفهان به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از این مشکل اشاره کرد و گفت: این فضا بسیار نگران کننده است، چرا که تولیدکننده باید با تمام مشکلات اکنون به اشک ریختن بیفتد و عده‌ای که وظیفه‌شان این است که نگذارند این اشک‌ها جاری شود، کاری نمی‌کنند.
مقتدایی تصریح کرد: ظلمی بالاتر از این نمی‌شود که تولید‌کننده‌ای که سال‌ها زحمت کشیده و اصلاح نژادی بر روی دام خود انجام داده است، اکنون باید آن را به کشتارگاه ببرد.
این جلسه با تماس تلفنی مظفر انصاری با عباس مقتدایی ادامه پیدا کرد، مقتدایی گرچه از محتوای این گفت‌وگو جزئیات چندانی بیان نکرد، اما گفت: اگر امروز آقای انصاری به من زنگ نمی‌زد، جلسه را به پشت درب استانداری می‌بردم.
نشست اتحادیه دامداران باز هم با گلایه‌های بسیار دامداران و عدم توجه دولت به خواسته‌های آنها ادامه یافت و اکنون این قشر از تولیدکننده با ناامیدی از قرارداد دولتی‌ها، چشم امید خود را به وعده‌ها و قول‌ها و شاید تماس‌های زنده تلفنی پارلمانی‌ها خوش کرده‌اند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com