دامداران گنابادی نگران از ورشکستگی

دامداران گنابادی نگران از ورشکستگی
جمعی از فعالان عرصه دامداری گاو شیری در شهرستان گناباد با گلایه از مشکلات خود می گویند این وضعیت آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.
600 واحد دامداری با مجموع 24 هزار راس گاو شیری در گناباد روزانه 200 تن شیر تولید می کنند. نیمی از این میزان شیر خام تولیدی در داخل همین منطقه فراوری و مصرف و بقیه آن به خارج از شهرستان گناباد صادر می شود.
یکی از دامداران گفت: هم اینک قیمت هر کیلوگرم نهاده دامی 12 هزار ریال است اما کارخانه ها و شرکتها هر کیلوگرم شیر را حداکثر به 10 هزار و 500 ریال می خرند.
ˈعباس محمودیˈ افزود: به این ترتیب قیمت هر کیلوگرم نهاده دامی در بهترین حالت تنها هزار ریال کمتر از نرخ فروش شیر می باشد و این بدان معناست که گاودار شیری به خاک سیاه نشسته است.
وی اظهارداشت: از سوی دیگر دامداری شغلی است که حوادث غیرقابل پیش بینی مثل مرگ و میر ناگهانی دام همیشه در کمین آن می باشد لذا در شرایط کنونی خطرپذیری این کار به شدت افزایش یافته است.
او گفت: به همین خاطر بسیاری از دامداران به بانکها مقروض هستند. به عنوان مثال برای خرید دام از 50 میلیون تومان وام گرفته ام که تاریخ سررسید آن شهریور ماه آتی است.
این دامدار ادامه داد: وضعیت بازار شیر آنقدر نامناسب شده که نه تنها نمی توانم یک ریال از اصل وام را پرداخت کنم بلکه مجبورم برای پرداخت سود آن نیز دوباره زیر بار قرض دیگری بروم زیرا که بانک عامل اعلام کرده برای استمحال بازپرداخت قسط وام باید سود تسهیلات و 20 درصد از اصل آن پرداخت شود.
یکی دیگر از گاوداران گناباد هم مدعی است: بسیاری از کسانی که در عرصه تولید شیر و گوشت فعالیت می کنند در حال ورشکستگی هستند.
وی که خواست نامش ذکر نشود افزود: حاضر هستم پنج راس گاو شیری را با ضمانت تولید روزانه 40 کیلوگرم شیر، به نصف قیمت واقعی بفروشم ولی خریداری برا آنی نیست.
او گفت: در چنین شرایطی نگهداری دامهای سنگین شیری به صرفه نیست لذا به منظور جلوگیری از ضرر بیشتر باید آنها را فروخت یا روانه کشتارگاه کرد.
یکی از گاوداران صنعتی گناباد نیز گفت: نرخ تولید شیر در این شهرستان بر اساس آنالیز و بررسی متخصصین 15 هزار ریال می باشد در حالی که کارخانه ها و واسطه ها هر کیلوگرم شیر را از دامدار به نرخ 10 هزار و 500 ریال می خرند.
ˈاسماعیل حکمتیانˈ اضافه کرد: در چنین شایطی هیچ انگیزه و تحرکی نیز از طرف مسوولان و متولیان بخش کشاورزی و دامداری برای حل مشکلات مشاهده نمی شود.
نماینده دامدارن صنعتی گناباد ادامه داد: در نشستی که پیشتر با ˈرکنیˈ معاون وزیر جهاد کشاورزی همراه با مسوولین شهرستان گناباد داشتیم قول رسیدگی به مشکلات و پرداخت مابه التفاوت قیمت شیر به دامداران داده شد اما تاکنون این وعده اجرایی نشده است.
حکمتیان معتقد است: اگر مسوولین می خواهند کاری انجام دهند باید در جهت اجرایی کردن ˈقانون نظام جامع دامپروریˈ مصوب سال 1385 مجلس گام بردارند زیرا در این قانون دولت مکلف شده شیر را با قیمت تضمینی از دامدار خریداری کند.
یکی از گاوداران صنعتی دیگر نیز گفت: گاوداران با فهرست عریض و طویلی از مشکلات مواج هستند.
ˈاحمد محمودیˈ اضافه کرد: شیر زمانی که از دام دوشیده می شود باید بلافاصله فراوری و یا مصرف شود اما از همین وضعیت سوءاستفاده صورت می گیرد و تصور بر این است که با هر قیمتی که خریداری شود دامدار مجبور است آن را بفروشد.
وی گفت: با این وجود هنوز برخی شرکتها و کارخانه ها مابه التفاوت قیمت شیر را پرداخت نکرده اند و بعضی دامداران که شیر را به کارخانه های خارج از استان خراسان رضوی فروخته اند نیز این مابه التفاوت را در یافت نکرده اند.
ˈمرتضی قاسمیˈ دیگر دامدار گنابادی هم می گوید: قیمت داروهای مصرفی دامداران بسیار گران است.
وی افزود: برخی داروهای دامی که به صورت قاچاق یافت می شود بسیار گران بوده و بعضا دامداران با شک و تردید نسبت به سلامت دارو، از آن استفاده می کنند.
رییس اداره جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: اول تیر ماه گذشته قیمت جدید هر کیلوگرم شیر از سوی کارگروه تنظیم بازار 14 هزار و 400 ریال تعیین شد.
ˈمحمدباقر جاهدیˈ افزود: کارخانه های باید شیر خام را به قیمت 12 هزار و 500 ریال از دامدار بخرند و دولت نیز می بایست مابه التفاوت این قیمت و نرخ تعیین شده را به صورت یارانه به دامدار پرداخت کند.
وی ادامه داد: با این وجود واحدهای تولیدی مواد لبنی زیربار نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار نمی روند و توجیهشان هم این می باشد که انبارها پر است و فروش ندارند.
رییس اداره جهاد کشاورزی گناباد همچنین در خصوص علت عدم افزایش قیمت شیر خام در مقایسه با افزایش مداوم نرخ محصولات لبنی کارخانه ها گفت:
توجیه کارخانه داران مواد لبنی می گویند چون هزینه سوخت، آب، حمل و نقل، برق و دستمزد بالا رفته لذا باید قیمت لبنیات هم افزایش پیدا کند.
وی در مورد پرداخت مابه التفاوت قیمت شیر هم اظهارداشت: بخشی از ما به التفاوت قیمت(63درصد ) تا پایان سال92 پرداخت و برای پرداخت سه ماه نخست امسال نیز جاری تصمیماتی گرفته شده است.
جاهدی در خصوص دامدارانی که هنوز یارانه شیر خود را در یافت نکرده اند هم گفت: این گروه از دامداران شیر خام را به کارخانه های خارج از استان و به صورت غیرمستقیم از طریق شرکت تعاونی فروخته اند.
وی ادامه داد: مسوولین پرداخت یارانه شیر در استانهای خریدار نیز می گویند چون دولت تمام یارانه شیر را پرداخت نکرده آنها نیز فقط یارانه دامداران داخل استان خود را پرداخت کرده اند.
رییس اداره جهاد کشاورزی گناباد افزود: این در حالی است در قانون نظام جامع دامداری مصوب سال 85 خرید تضمینی شیر تصریح شده اما مجلس شورای اسلامی باید در هنگام تصویب لایحه بودجه محل اعتبار این موضوع را روشن می کرد که این امر صورت نگرفته است.
حدود 14 هزار بهره بردار در بخشهای زراعت، دام و باغداری شهرستان گناباد فعال هستند. مرکز این شهرستان 80 هزار نفری در فاصله 278 کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com