دامداران و مرغداران سیستان و بلوچستان تلفات و بیماری‌ها را به قید فوریت گزارش دهند

دامداران و مرغداران سیستان و بلوچستان تلفات و بیماری‌ها را به قید فوریت گزارش دهند
مسئول هماهنگی ستاد بحران اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص هشدار هواشناسی در روزهای آینده مبنی بر وقوع توفان و رگبار شدید در جنوب این استان گفت: دامداران، مرغداران، متصدیان سردخانه‌ها، کارخانه‌های عمل آوری و فرآوری آبزیان و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی باید تلفات و بیماری‌ها را به قید فوریت به اداره دامپزشکی گزارش دهند.

محمدکریم پورمند با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی جوی هواشناسی در جنوب سیستان و بلوچستان، بیان کرد: دامداران، مرغداران، متصدیان سردخانه‌ها، کارخانه‌های عمل آوری و فرآوری آبزیان و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی باید در پی احتمال وقوع توفان و رگبار شدید در جنوب استان اقدامات بهداشتی مانند ذخیره دان، علوفه و خوراک به میزان کافی در محل مناسب و دور از دسترس جریانات آبی در دامداری‌ها، مرغداری‌ها و مراکز آبزی پروری را در برنامه کاری خود داشته باشند.

وی آمادگی بهره برداری از ژنراتورهای برق اضطراری را از دیگر اقدامات مهم برشمرد و افزود: قرار ندادن علوفه در مکان‌هایی که احتمال نفوذ آب وجود دارد، استفاده از پالت در انبار نگهداری خوراک در مرغداری‌ها و مراکز آبزی پروی، ایجاد سیل بند به منظور مهار آب و جلوگیری از نفوذ آب به واحد مرغداری، دامداری و آبزی پروری باید انجام شود.

مسوول هماهنگی ستاد بحران اداره‌کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌ها نسبت به شناسایی واحدهای دامداری غیرفعال در مناطق امن جهت تخلیه اضطراری و انتقال دام‌های واحدهای سیل زده در صورت لزوم باید اقدام کنند.

وی ادامه داد: به تمامی مرغداری‌های با سن بالای پرورش در مناطق در معرض خطر سیل توصیه می‌شود جهت پایان دوره و ارسال طیور به کشتارگاه اقدام کنند، همچنین با توجه به احتمال افزایش شیوع بیماری‌های دامی به دنبال تغییرات آب و هوایی و کمبود مواد غذایی مناسب همکاری نزدیک با تیم‌های اعزامی دامپزشکی جهت مبارزه با بیماری‌های دامی، واکسیناسیون دام‌ها و دفن بهداشتی انجام و از هرگونه رها سازی تلفات در محیط خودداری شود.

پورمند گفت: در صورت اعمال مقررات بهداشتی- قرنطینه‌ای باید نهایت همکاری با اداره دامپزشکی آن شهرستان صورت گیرد، افزون بر آن تامین آب سالم مورد نیاز برای دام‌ها و در صورت لزوم پیگیری از طریق مقامات مسوول منطقه مدنظر دامداران و مرغداران باشد.

وی با بیان اینکه هر گونه وقوع تلفات و بیماری در جمعیت‌های دامی مانند دام، طیور و آبزیان باید با قید فوریت به اداره دامپزشکی شهرستان گزارش شود، اظهار کرد: مدیریت سردخانه‌ها، کارخانه‌های عمل آوری و فرآوری آبزیان و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی تمهیدات لازم را برای حفظ شرایط مناسب نگهداری این اقلام انجام دهند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com