دامداران همچنان ضرر می‌دهند

دامداران همچنان ضرر می‌دهند
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران گفت: دامداران همچنان به ازای قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام در دامداری‌های سنتی و صنعتی ضرر و زیان می‌دهند.
سعید حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا- منطقه مرکزی- گفت: نرخ 1440 تومانی که از ابتدای تیرماه سال گذشته برای شیرخام مصوب شد، هنوز عملیاتی نشده است.
وی با اشاره به بهانه‌هایی که کارخانه‌ها برای سر باز زدن از این قیمت می‌آورند، گفت: کارخانجات عقیده دارند که افزایش فرآورده‌های لبنی آنگونه که می‌باید تحقق نیافته که این قیمت را عملیاتی کنند.
حسینی بیان کرد: با پرداخت یارانه‌های شیر توسط دولت، کارخانه‌ها، قیمت خرید شیر را کاهش دادند و این شرایط بدان معناست که در واقع دامداران هیچ سودی از پرداخت یارانه‌ها نبردند و گویی عملا این یارانه را دامدار پرداخت کرد.
مدیرعامل اتحادیه دامداران صنعتی و سنتی استان مرکزی، گفت: کارخانه‌ها قبل از مصوبه خرید شیر از دامداران با نرخ 1440 تومان نیز بهانه‌های دیگری می‌آوردند، مثلا بازار مصرف کم شده است، در صورتی که اگر بازار مصرف وجود ندارد، آیا کاهش تولید داشته‌ایم و یا این محصول پروتئینی را امحاء کرده‌ایم که مصرف نشده است؛ بالاخره این شیر به انواع مختلف از جمله عرضه مستقیم به شکل خام و یا جذب فرآورده‌های لبنی مصرف شده است.
وی خاطرنشان کرد: از سویی دیگر اگر صنایع لبنی به دنبال افزایش قیمت فروش فرآورده‌ها هستند، چرا اعلام می‌کنند که مصرف بازار کاهش داشته است.
حسینی گفت: این مسائل نشان می‌دهد که بازار مصرف شیر کشش دارد که این صنایع به دنبال افزایش قیمت هستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران ضمن اشاره به افزایش 10 درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی بر اساس اعلام رسانه‌ها، عنوان کرد: البته هنوز مستندات این افزایش قیمت به دست ما نرسیده است.
وی با تاکید بر اینکه بازار مصرف شیر کشش دارد، گفت: براساس تصمیمات سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، سازمان صنعت و معدن و وزارت جهاد کشاورزی قرار است بازرسانی در صنایع لبنی مستقر شوند تا قیمت مصوب 1440 تومان عملیاتی شود.
حسینی با بیان اینکه دامداران همچنان به ازای قیمت تمام شده هر کیلوگرم شیر خام در بخش دامداری‌های سنتی و صنعتی ضرر و زیان می‌دهند، افزود: به دلیل اینکه قیمت تمام شده شیر با قیمت فروش این محصول بویژه در بخش سنتی که دامدار به طور مستقیم نمی‌تواند شیر را تحویل کارخانه دهد و یک واسطه‌ای به نام شیرجمع‌کن در این بخش وجود دارد، همخوانی ندارد. البته گاوداری‌های صنعتی نیز از این ضرر و زیان مستثنی نیستند.
عضو هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران با ابراز امیدواری از عملیاتی شدن قیمت 1440 تومانی به منظور کاهش ضرر و زیان دامدار، گفت: اما ما همچنان معتقد به گرانی فراوده‌های لبنی یا شیر نیستیم و همچنان به عنوان نماینده تولیدکنندگان معتقدیم قیمت تمام شده شیر خام، نهاده‌های دامی، تغذیه دام و سایر هزینه‌هایی که بر تولید یک کیلوگرم شیر خام تحمیل می‌شود باید کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر فشاری بر مصرف‌کننده وارد نشود. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com