خیز بلند دولت برای ساماندهی صدور مجوزهای واردات آغاز شد

خیز بلند دولت برای ساماندهی صدور مجوزهای واردات آغاز شد
در حالی که وزارت صنعت، معدن و تجارت متهم به ارائه رانت 650 میلیون یورویی به یکی از واردکنندگان کالای اساسی است، این وزارتخانه به‌طور رسمی از همه واردکنندگان درخواست کرده برای عقد قرارداد واردات گندم، به شرکت بازرگانی دولتی مراجعه کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر گفت: بر اساس اطلاعات منتشرشده توسط نماینده تهران، ظرف ماه‌های گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت متهم به ارائه رانت 650 میلیون یورویی به یک واردکننده کالای اساسی است که به‌نظر می‌رسد در شرایطی که استفاده از ارز دولتی برای بسیاری از واردکنندگان غیرممکن است، این واردکننده ویژه توانسته با ارسال نامه‌ای به بانک مرکزی، از ارز دولتی استفاده کنند.
ابراهیم نکو افزود: هرچند بارها گزارش احمد توکلی در کمیسیون اقتصادی مجلس مورد بررسی قرار گرفته، اما هنوز با توجه به مستندات ارائه‌شده نمی‌توان اظهار نظر قطعی برای آن تصور کرد، اما به‌نظر می‌رسد خیز دولت برای پایان دادن به مجوزهای رانتی آغاز شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های منتشرشده، وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمایندگی از دولت و به شکل رسمی از همه واردکنندگان کالاهای اساسی درخواست کرده است در صورت توانایی برای واردات گندم، به شرکت بازرگانی دولتی ایران مراجعه کنند که به نوعی پایان دادن به رانت‌های ویژه تلقی می‌شود.
نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته بازار محصولات کشاورزی کشور به‌شدت به‌علت کمبود خوراک دام ملتهب بود و به‌نظر می‌رسد در شرایطی که 23 کشتی در سواحل جنوبی کشور روزانه دموراژ زیادی را به واردکنندگان تحمیل می‌کردند، عده‌ای توانسته بودند از رانت‌های ویژه استفاده کنند.
نکو تصریح کرد: بر همین اساس، تحقیق و تفحصی در کمیسیون کشاورزی مجلس از وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی است که در صورت ارائه مستندات نماینده تهران درباره رانت 650 میلیون یورویی، تکلیف آن در گزارش این هیئت در صحن علنی مجلس مشخص خواهد شد.
وی یادآور شد: واردات گسترده محصولات کشاورزی، این ذهنیت را در اذهان کارشناسان اقتصادی پررنگ کرده است که اصرار برخی برای واردات کالاها و حمایت از واردکنندگان به‌علت رانت‌های ویژه‌ای است که در انتقال کالا وجود دارد؛ یکی از این کالاها بدون شک برنج و برخی میوه‌های غیرضروری است که به‌نظر می‌رسد پشت آن رانت‌هایی است که باید از آنها پرده‌برداری کرد.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com